Ultima oră

EDUCATIE:Mircea Miclea: Toate solutiile noastre sunt in acord cu Pactul National pentru Educatie; nu acelasi lucru se poate spune despre Codul Androne

Ziarul de Vrancea
27 aug 2009 371 vizualizări
Mircea Miclea, initiatorul unuia dintre codurile care se afla in dezbatere pe masa guvernului, a discutat online cu cititorii HotNews.ro. In sedinta Guvernului de saptamana trecuta, s-a decis ca la proiectul de lege a educatiei sa lucreze atat ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, cat si Mircea Miclea, presedintele comisiei prezidentiale pentru educatie care, la randul ei, vine cu un alt pachet legislativ. Premierul Emil Boc a anuntat ca Executivul isi va asuma raspunderea in Parlament, in 2 septembrie, pentru un pachet de legi ale educatiei.


Intilnirea a fost urmata de un interviu inregistrat in Studioul HotNews.ro




Fragmente din interviu


* De ce codul Miclea ar fi mai potrivit decat codul Andronescu? Exista 3 criterii prin care se poate evalua o solutie legislativa: in ce masura a fost fundamentat, in ce masura rezolva el problemele, in ce masura este in acord cu Pactul National pentru Educatie si cu Strategia pentre dezvoltarea educatiei care, potrivit actului de guvernare, stau la baza guvernarii.

* Din punct de vedere al intemeierii, solutiile pe care noi le-am propus, au la baza o diagnoza stiintifica privind problemele din sistem si solutiile majore.

* Aceste solutii cadru au fost puse in fata principalilor decidenti, toate partidele parlamentare, toate sindicatele, si s-a semnat un pact. Solutiile cadru au fost agreate si semnate.

* Cred ca demersul nostru este extrem de fundamentat si politic si stiitific si cred ca o legislatie care nu este integrata intr-o strategie este o legislatie care nu va produce efecte fiabile.

* Cred ca gasim solutii la probleme din sistem prin ceea ce propunem noi. Toti stim ca elevii au rezultate slabe. Propunem sa producem descentralizarea pana la firul ierbii astfel incat scoala decide pentru 20 sau 30% din orele care se predau elevilor. Fiecare cadru didactic are la dispozitie 25% din orele aferente unei discipline pentru a-si adapta predarea la caracterul de dificultate al elevilor. Acest lucru ce inseamna? Practic, tu oferi solutiile pentru a-i optiomiza invatarea.

* In aceeasi ordine de idei, evaluarea este pusa in slujba invatarii, nu evaluam de dragul de a avea clasamente, evaluam ca profesorii sa aiba posibilitatea sa elaboreze programe individualizate de invatare. De aceea, ei au nevoie de 25% din orele aferente unei discipline, pentru a preda centrat pe elev cu adevarat.

* Abordarea noastra este foarte aproape de ceea ce se intampla in realitate in sistemul de invatamant. Esential este cum invata elevii si in ce masura evaluarile pe care noi le facem contribuie la mai buna invatare.

* O alta masura este cea legata de depolitizare. Toti ne plangem ca sistemul este politizat, noi spunem foarte clar: directorul de scoala nu poate fi membru al unui partid politic, iar concursul pentru angajarea directorului de scoala se desfasoara la nivelul scolii, nu se desfasoara la nivelul inspectoratului. Directorul de scoala nu este angajatul inspectoratului, este angajatul consiliului de administratie al scolii respective.

* Oferim o serie de solutii la problemele reale din sistem.

* Acordul cu pactul: Noi nu am vrut sa producem o solutie care sa intre in competitie cu solutia ministerului. Reamintesc celor care mai apreciaza faptele si logica, urmatorul lucru: solutiile pe care le-am elaborat, le-am transferat catre guvern in intregul lui, in prezenta premierului, in prezenta doamnei ministru, in prezenta sindicatelor pentru a fi luate ca baza pentru solutiile pe care ei urmau sa le elaboreze in final. Am transferat aceste solutii catre Guvern.

* Toate solutiile pe care le-am elaborat, sunt in acord cu Pactul National pentru Educatie, nu acelasi lucru se poate spune despre codul educatiei. Exemplu: In Pactul National se spune foarte clar: sustinem finantarea invatamantului indiferent de tipul de capital al furnizorului de educatie. Statul da bani pentru invatamantul pre-universitar acolo unde este calitate.

* Noi aplicam acest principiu si spunem ca el se aplica si la invatamntul privat si la cel de stat. Codul spune nu, se aplica numai in invatamantul de stat.

* Daca ai un copil de gradinita, statul trebuie sa aibe urmatorul interes: sa dea bani numai unde este calitate.

* Tu ca parinte primesti un vaucher, si tu utilizezi vaucherul acela indiferent daca iti dai copilul la o gradinita privata sau la o gradinita de stat, pentru ca statul trebuie sa dea banii unde este calitate, nu conteaza daca calitatea este oferita de un privat sau de institutie publica.

* De ce este foarte important ca momentul reforamrii sistemului educational sa nu fie ratat: Cred ca daca ne luam in serios deciziile, trebuie aplicate masurile. Avem in spate un Pact National semnat, avem in spate o strategie care sunt semnate de toata lumea. Problema este ce mai asteptam?

* Cu cat amanam mai mult decizia, cu atat problemele din sistem vor deveni mult mai greu de solutionat.


Documentul propus de ministrul Invatamantului, Ecaterina Andronescu, a starnit pana acum discutii aprinse.


Pactul National pentru Educatie prevede garantarea depolitizarii managementului, fapt care nu este respectat de Codul Andronescu potrivit caruia directorii pot avea apartenenta politica si pot fi pusi in functie de inspectorii generali care sunt, la randul lor, numiti pe criterii politice.


Printre cele mai importante modificari aduse de Cod se numara:


* introducerea invatamantului obligatoriu de 13 ani

* sustinerea a doar trei probe scrise la examenul de Bacalaureat

* reducerea numarului de ore petrecute de elevi in clase

* invatamantul va primi 7% din PIB

* evaluarea psihologica a profesorilor

* introducerea unor cursuri periodice de formare profesionala pentru dascali




Citeºte mai multe despre codul educatiei "¢ intalnirile hotstudent "¢ mircea miclea "¢ pactul pentru educatie "¢ intalnire_online "¢ comisia prezidentiala pentru educatie


întrebări puse de cititorii HotNews.ro:


*

întrebarea nr. 1 EccE


De ce nu se gaseste in nici una din variantele de lege a educatiei nici cel mai mic element care sa faca referire la comunitatea stiintifica din afara Romaniei? In cei 20 de ani de la revolutie s-a constituit o comunitate importanta de cercetatori in afara granitelor care ar putea avea un impact real asupra cresterii calitatii procesului educational din tara. In ambele proiecte de cod, sunt ignorati cu desavarsire. De ce nu se prevede ceva care sa incurajezeze valorificarea expereientei acestora in sistemul romanesc, cel putin la nivel universitar?


o

Mircea Miclea


Textul nostru are un capitol special pentru cercetarea universitara, codul nu are niciun capitol pentru cercetare.

Noi sustinem intr-un paragraf special de lege infiintarea Institutului Roman de Studii Avansate finantat de stat a carui functie principala este sustiunerea diasporei stiintifice romanesti si a implicarii sale in invatamantul de cercetare din Romania. Acest lucru nu este prevazut in cod.


*

întrebarea nr. 2 leuven


Transparenta si obiectivitate in concursurile pentru obtinerea posturilor din universitati.


Dle Miclea, ce garantii avem ca legea pe care o propuneti dvs. va aboli fara echivoc criteriile protectioniste legate de vechime prevazute de art. 55 din legea 128/1997? Conditiile legate de vechime protejeaza mediocritatea in mod evident, pe cei care au fost fideli sistemului si au stat cuminti in umbra lui. Aceleasi conditii dezavantajeaza net pe cercetatorii competenti care vin - incomod - din afara sistemului, cei care au studiat in strainatate, care au productii competitive la nivel international si care ar dori sa concureze pe posturi universitare din tara. Derogarea de vechime nu se acorda decat celor din sistem (art. 56 al. 2), deci cineva venit din afara nu poate spera nimic. In plus, concursurile sunt pretins libere: posturile se scot "cu dedicatie", comisiile stiu dinainte pentru cine e postul, etc. Daca apare un concurent inoportun, se cauta hibe la dosar, samd. Daca aceasta noua lege ar aboli fara echivoc aceste criterii protectioniste, cei care n-au stat cuminti la umbra sistemului ar avea in principiu o sansa sa intre in sistem si ar mai fi ceva de sperat de la universitatile romanesti. Daca nu, nu.


o

Mircea Miclea


In textul nostru se anuleaza explicit orice criterii de vechime in ocuparea de functii didactice. In cod se mentin aceste criterii: pentru a deveni profesor, trebuie sa astepti 11 ani, apoi pt a deveni conducator de doctorat mai trebui sa astepti inca 3 ani.


*

întrebarea nr. 3 spiru kogalniceanu


din ce cauze scade calitatea invatamintului an de an?


o

Mircea Miclea.


Sunt mai multi factori:

- scaderea calitatii resursei umane din invatamant

- sub-finantarea cronica care isi face efectele

- lipsa unei corelatii intre ce se invata si ce se evalueaza


*

întrebarea nr. 4 bubu


Daca acum cand banii vin de la minister (inclusiv naveta) multi primari isi permit sa nu plateasca , ce se va intampla dupa descentralizare?

Daca din motive obiective sunt nevoit sa ma mut in alt judet ,de ce sa nu pot sa ma transfer( sa ramana titulatura in invatamant, nu la scoala,e un fel de legare de glie).


o

Mircea Miclea


Suma care acopera finantarea de baza(toate costurile cu salariile profesorilor, manuale si functionarea corecta a scolii) se aloca direct scolii numai finantarea complementara adica fondurile necesare pentru investitii si reorganizarea retelei scolare se aloca consiliului local. Dar si aceasta se spune in text nu poate fiu utilizata exclusiv pentru domeniul educational. Practic aplicam unul dintre rezultatele cercetarii efectuate de Banca Mondiala in mai multe tari care spune ca finantarea de baza e cel mai bine s-o aloci scolii, iar finantarea complementara e cel mai bine s-o aloci consiliului local. Altfel reteaua scolara nu va fi optimizata niciodata.


*

întrebarea nr. 5 Dan


Doamna Andronescu a muncit foarte mult in ultima perioada pentru a finaliza un pachet de legi coerente. Are de partea ei si sindicatele, precum si voci importante din sistem, precum Andrei Marga. Credeti ca, daca introduce si elemente din pachetul propus de dvs, va rezulta un proiect care sa ajute educatia?


o

Mircea Miclea.


Solutiile create de noi sunt in conformitate cu Pactul National si strategia de Dezvoltare a Educatiei. Ele sunt apolitice, tehnice, au fost inaintate din 30 aprilie Guvernului, nu unuia dintre partide.


Consideram ca daca ar fi integrate aceste solutii s-ar respecta pactul si am provoca o schimbare radicala in sistem.


*

întrebarea nr. 6 Alina


Cat de important este sprijinul pe care il are doamna Andronescu din partea dvs? Am auzit la tv ca erati de partea domniei sale insubiectul Spiru Haret. De ce nu gasiti o cale sa o sustineti, pentru ca educatia romaneasca sa nu mai fie politizata si sa faceti impreuna un pachet foarte bun?


o

Mircea Miclea.


Dimpotriva, dansa politizeaza educatia, in varianta noastra directorul de scoala nu trebuie sa apartina nicunui partid politic.


In varianta dansei directorul poate fi membrul unui partid si poate sa incheie un contract de management.


*

întrebarea nr. 7 Camelia Dragusin


In proiectul Codului Educatiei, la art 71, alin 6 se precizeaza:"pe diploma de master vor fi mentionate toate informatiile necesare pentru a descrie programul de studii absolvit, inclusiv forma de invatamant".

Pentru programele masterale online organizate de ASE, unde, precizez acest lucru, examenele se dau in SALA cu profesori, pe subiecte cu acelasi grad de dificultate cu ale studentilor de la zi, care au beneficiat si de avantajul de a avea un profesor care sa le explice cursurile si seminariile, de ce trebuie precizat pe diplomele noastre, ale celor care muncim si nu putem urma o forma de invatamant la zi ca am urmat cursuri online, din moment ce examenele nu se dau online?

Intreb acest lucru in calitate de contabil-sef la o firma multinationala, sunt expert contabil si consultant fiscal si pentru simplu fapt ca vreau sa-mi continui pregatirea profesionala in paralel cu serviciul nu mi se pare corect sa se aplice asupra noastra, a profesionistilor astfel de masuri discriminatorii.


o

Mircea Miclea


Consideram ca pe diploma trebuie mentionata si forma de invatamant in care s-a desfasurat pregatirea si trebuie sa lasam piata muncii sa aloce valoare diplomelor respective.


*

întrebarea nr. 8 asumare


Va fi asumata raspunderea guvernului pe legile educatiei? Daca da, pe ce varianta, Miclea sau Andronescu?


o

Mircea Miclea.


Singurul text pe care isi poate asuma raspunderea este textul scris de un membru al Guvernului. Noi, in calitate de experti, nu scriem texte de lege pentru Guvern. Daca isi va asuma raspunderea, Guvernul o poate face numai pentru un text al Guvernului.


Sper sa fie asimilate solutiile noastre create in baza pactului si fundamentate riguror: printr-o diagnoza, apoi un pact, apoi o strategie. Acest lucru se va intampla daca mai exista respect pentru fapte si logica.


*

întrebarea nr. 9 jean ct


De ce nu sistemul romanesc de invatamant nu pune un mai mare accent pe partea vocationala?


De ce voi, specialisti in invatamant ,nu explicati, tuturor oamenilor din acest popor , ca dascali, dar si ca manageri ai sistemului de invatamant care gestioneza educatia tuturor categoriilor sociale, ca este nevoie de oameni bine pregatiti profesional in toate domeniile de activitate, chiar daca au numai 10 sa 12 clase?


Paradoxal, in Romania, foarte multi termina o facultate sau chiar doua si sfarsesc prin a deveni barmani, ospatari, agenti comerciali, s.a.m.d.. Dupa Marea Imbulzeala din Decembrie \'89 , 90 la suta din licee au devenit teoretice, cea mai mare eroare o consider, pt ca o societate are nevoie si de instalatori si de soferi sau electricieni, nu numai de licentiati, toba de teorie si bata la practica, prosti de bubuie atunci cand trebuie sa bata un cui din postura de ...Inginer constructor angajat pe functie de dulgher.


o

Mircea Miclea.


In varianta noastra am mentinut scolile profesionale tocmai pt a sustine formarea profesionala a unor astfel de profesionisti. In varianta ministerului scolile profesionale sunt desfiintate, noi raspundem acestei nevoi.


*

întrebarea nr. 10 ionel


1. de ce profesorilor care sunt suplinitori si iau examenul de titularizare cu note peste 8 sau peste 9 nu li se recunoaste examenul anul urmator, de exemplu?

2. este absurd sa dai examen daca nu este post de titular (se da examen pentru post de suplinitor!)

3. sa se desfiinteze sedintele publice pentru acordarea posturilor didactice, sunt jignitoare!

3. sa dea examen de titularizare si titularii care s-au titularizat fara concurs! sau sa fie si ei evaluati din 4 in 4 ani, prin examene serioase!

4. de ce nu se face angajarea profesorilor pe baza unui portofoliu si a unui interviu? Sunt suplinitori cu un portofoliu pe care l-ar invidia orice titular: premii nationale, internationale, carti publicate, articole publicate, participare la simpozioane nationale/internationale, proiecte europene, cursuri de formare etc., insa an de an trebuie sa mearga la concurs si, chiar daca iau note peste 8, nu se titularizeaza! Un director nu isi permite sa tina in scoala profesori slab pregatiti, pentru ca el este evaluat si dupa rezultatele profesorilor din scoala! (chiar daca isi angajeaza si pilosi, pentru ca, de regula, intr-o scoala muncesc serios 3-4 persoane, restul lucreaza pe baza binecunoscutei formule "las\' ca merge s-asa"!)

5. directorii sunt toti angajati politic (daca nu sunt angajati politic, nu isi iau concursul!), se stie asta! Si sunt mana in mana cu inspectoratele! Nu cunosc limbi straine si ei dau examen din engleza/franceza si din calculatoare!

6. examen dupa terminarea clasei a VIII-a, examen dupa terminarea clasei a X-a si un bacalaureat din 2-3 materii!

7. aerisirea programelor, elevii trebuie sa memoreze o multime de lucruri inutile!

8. profesorii au fost si pana acum evaluati dpdv psihologic

9. legea unica de salarizare nu este corecta!

10. toata stima pentru profesorii universitari, insa nu credeti ca ar trebui ca, atunci cand se creeaza legea invatamantului, sa aduceti nu sindicatele, ci profesori din invatamantul preuniversitar? Multumesc


o

Mircea Miclea


Concursurile de ocupare a posturilor didactice trebuie sa se desfasoare la nivelul scolii si sa fie organizate de catre consiliul de administratie al scolii respective.


*

întrebarea nr. 11 outside_the_wall


Eu cred ca o mare problema a invatamintului superior romanesc este sistemul de evaluare. Aici ma refer la examene, comisii, s.a.m.d.


Concret, as dori sa stiu cum se alcatuieste comisia care evalueaza lucrarile de doctorat in universitatile din Romania.

Este una externa, de la alte universtiati din tara sau strainatate, la fel ca in alte tari? Sau aceasta este formata din colegii indrumatorului lucrarii, care nu au nici un interes sa puna in dificultate candidatul respectiv? Prevede noul cod neutralitatea comisiilor de evaluare?


Inca o problema este originalitatea lucrarilor. Cum planuiti sa combateti plagiatul si furtul de idei?

Daca nu veti lua masuri, contributia multor lucrari de doctorat in domeniul respectiv va fi nula, sau in cel mai bun caz una minora. Sa nu mai vorbesc de actiuni in justitie ale autorilor de drept. Multumesc anticipat pentru raspunsuri.


o

Mircea Miclea


1. In solutiile legislative am mentionat ca plagiatul duce la anularea titlului didactic sau stiintific obtinut in baza acestui plagiat. In ceea ce priveste comisiile pentru doctorat, consideram ca ele trebuie reglementate nu in lege, ci intr-o legislatie secundara (hotarare de guvern)cat mai aproape de modelul britanic care, cel putin in Europa, se dovedeste a fi cel mai performant.


*

întrebarea nr. 12 alexcabuz


Sunt o persoana interesata de reforma sistemului. Dar nu sunt surprins ca o schimbare profunda, precum cea propusa in legile dumneavoastra, intampina rezistenta din partea celor asupra carora ar fi *impusa*. In fond sistemele francez, american si japonez sunt foarte diferite, si totusi fiecare da rezultate. De unde stim ca sistemul propus de dumneavoastra este potrivit pentru Romania? Oare nu ar fi mai indicat sa lasam fiecare universitate sa decida daca sa experimenteze cu noul sistem managerial pentru o perioada de timp, 4-5 ani? Unele universitati de provincie ar putea fi interesate, iar nou infiintatul Institut de Studii Avansate ar putea implementa sistemul din start. Apoi pe baza acestei experiente initiale reforma ar putea fi extinsa treptat la restul sistemului, pe masura ce ea incepe sa_dea rezultate si sa isi arate beneficiile. O astfel de abordare ar fi infinit mai fezabila si dpdv politic si dpdv logistic. In Franta aceasta abordare a fost deja folosita cu succes in procesul Bologna, spre exemplu, precum si in alte reforme.


o

Mircea Miclea


Se poate accepta alegerea sistemului de conducere managerial de catre senat. Imi exprim temerea ca datorita conservatorismului din sistem toate universitatile vor alege pastrarea sistemului actual, sistemul colegiilor. De aceea am incercat sa facem un pas inainte sustinand aplicarea unui model de tip managerial. Calitatea oamenilor determina calitatea universitatii. Sunt de acord ca Institutul de Studii Avansate trebuie sa aplice din start un model de tip managerial in conducere.


*

întrebarea nr. 13 paul


Nu credeti ca folosirea vaucherelor de studii , impartite pe domenii si castigate de absoventii de liceu prin examen national desfasurat in centrele universitare, ar fi o metoda de distribuire mai corecta a numarului de locuri alocat facultatilor?


De asemenea, nu credeti ca in felul acesta calitatea absolventilor ar creste?


o

Mircea Miclea


Cred ca e o solutie viabila, dar ea poate fi aplicata numai dupa stabilirea unui sistem national incoruptibil. Cred ca vaucherele sunt o solutie care poate fi aplicata mai rapid in invatamantul preuniversitar obligatoriu. Ex: parintele primeste un vaucher reprezentand costul standard pentru un prescolar pe care il poate utiliza fie la o gradinita de stat fie la una particulara. Sistemul de vauchere se poate aplica mai usor la nivel preuniversitar obligatoriu deoarece nu mai necesita un examen obligatoriu, statul avand obligatia sa asigure finantarea tinerilor indiferent unde studiaza ei, la o institutie publica sau la una privata.


*

întrebarea nr. 14 Popescu


Nu credeti ca un copil nu poate sa se concentreze mai mult de 5 ore pe zi? Asta ar insemna nu mai mult de 25 de ore pe saptamana.


Nu credeti ca o solutie ar fi si introducerea orelor optionale sambata? In felul asta s-ar putea forma clase pentru un anumit obiect (acum daca jumatate din clasa alege un obiect iar cealalta jumatate alta, probabil hotaraste directorul).


Fiind optionale, unii elevi ar putea sa nu aleaga nici una din obiectele propuse.


o

Mircea Miclea


Nu cred ca e o solutie sa avem scoala sambata. Trebuie redusa cantitatea de informatii care se preda in cadrul orelor de scoala si aceasta a fost ideea pentru care una din solutiile noastre 25% din orele aferente unei discipline raman la dispozitia cadrului didactic pentru a-si adapta predarea in functie de specificul elevilor. Ideea este ca elevul sa invete cat mai mult in scoala, nu acasa.


*

întrebarea nr. 15 Vikky


D-le Miclea,


1. Vreau un raspuns sincer: Credeti ca Dvs si altii care au generat divesrse coduri, programe, algoritmi recunosc misiunea educatiei in societatea moderna ???

2. Nu vi se pare ca ceace se prezinata si se disputa se pierde in primitivism? - Ca se ridica la rang de principii legislative ceeace in lumea civilizata este doar simplu bun simt - reglementat poate la nivele administrative mai coborate - (UE nu are standarde in domeniu).

3. Nu credeti ca de aici ar trebui sa inceapa tot procesul?. Altminteri romanii vor pierde decenii de codare-decodare pana sa se regaseasca.

4 Nu credeti ca Cercul vicios va continua - sistemul educational viciat va promova formarea (deformarea) etica si moral-spirituala si de competente deficitare???. Acest proces din pacate dureaza neabatut din anii \'40 cand comunistii au ajuns la putere. Va produce in continuare prea multe personalitati si caractere indoielnice, santajabile, cu standarde morale coborate, superficiale cu atitudini intre agresivitate si atitudine sovaitoare. Ii vedem activi in toata societatea - cu precadere spre varf, in numar prea mare si de mai mult de 60 de ani - fara nicio speranta de corectare...


Multi romani vad ca ceva nu este in regula dar din pacate lipsa de deschidere, sinceritate si frica de adevar impiedica un dialog productiv.


Este drept ca traditia romanesca nu are ceva mai bun - dar asta ar trebui sa fie un stimulent in selectarea mintilor lucide (care eventual mai sant in Romania de azi...). Este singura cale pentru clarificarea misiunii.

Cand vor intelege romanii ca cea mai pretioasa bogatie a societatii este fondul moral-spiritual - se dobandeste in generatii si nu la intamplare ci prin educatie...???


Este posibil ca o guvernare decenta si competenta sa restabileasca bunastarea materiala a societatii in cativa ani - crdeti ca acest proces este posibil numai intr-o societate cu carente atat de grave in plan spiritual si moral..???.


o

Mircea Miclea


Nu pot preciza ce suma se economiseste. Scopul principal nu a fost economia de bani ci promovarea tinerilor inclusiv in functii de conducere, anuland orice criteriu de vechime. Toate studiile de psihosociologie arata ca daca top managementul unei organizatii este imbatranit, ritmul de schimare se reduce si inovativitatea scade.


o

Mircea Miclea


Scopul nostru a fost de a crea un set de solutii riguros fundamentate intai printr-o diagnoza apoi printr-un pact politic, apoi printr-o strategie. Din strategie s-a decupat componenta legislativa si s-a detaliat in solutiile legislative. Sunt de acord cu dumneavoastra ca o legislatie indiferent care daca nu este integrata intr-o strategie de dezvoltare nu produce efecte sustenabile.


*

întrebarea nr. 16 DRAGULANESCU NICOLAE


aveti in vedere si modificarea actualei legi a asigurarii calitatii educatiei - ce se dovedeste a fi atat de ineficienta si ineficace???


o

Mircea Miclea


Cred ca trebuie facute anumite specificatii suplimentare la legea asigurarii calitatii educatiei.


o

Mircea Miclea


De asemenea am stabilit in solutiile noastre ca avem nevoie de un sistem de indicatori prin care sa monitorizam permanent sistemul de invatamant superior si cel preuniversitar. Accentul cred ca trebuie pus pe mecanismele interne la nivelul fiecarei universitati. Am specificat in solutiile legialative ca raportul privind asigurarea calitatii aprobat se Senatul universitar este conditie necesara pentru acordarea finantarii de baza a universitatii.


*

întrebarea nr. 17 anonim


De ce a fost necesara infiintarea comisiei prezidentiale pe care o conduceti, de ce se recurge permanent la schimbari superficiale, de forma, in invatamantul romanesc si nu se merge direct la cauza pentru care in educatie lucrurile nu au mers, nu merg si nu vor merge bine oricate discutii s-ar purta pe un cod sau altul, oricate demisii sau schimbari ar fi facute la varf ?

De ce nu se vrea ca in invatamant sa fie o reforma, in primul rand, al continutului (CE STUDIEM) apoi

CAT si CUM facem sa avem rezultate multumitoare la nivel european. Pastram aceeasi linie ca in prezent ?

De ce interesele politice sau ale cadrelor didactice au primat intotdeauna?

De ce nu se vrea ca si contributia elevului sau studentului la actul educational sa conteze ?De ce nu este respectat elevul si nici studentul, de ce nu le este respectata munca, de ce conteaza numai banul in societatea romaneasca ? Pozitia sociala se cumpara in Romania. De ce?

Continuam cu manipularea tinerilor, cu feedbak-ul bine cunoscut ?

Privind astazi la societatea romaneasca nu va intrebati, ca om al scolii, unde s-a gresit ca am suferit aceasta degradare permanenta ?

Sunt multe lucruri de facut in educatie, asa ca doresc sa ajute Dumnezeu pe cei din frunte, si pe noi toti sa avem inspiratie si sa alegem cea mai buna forma care sa mai ridice un pic romania !


o

Mircea Miclea


Sunt de acord ca reforma este fundamentala de aceea am procedat la cenrarea curicumului centrata pe cele 8 competente agreata la nivel european si am specificat ca evaluarea elevilor are rost doar daca ii ajuta sa isi optimizeze invatarea. Pe de alta parte consider ca legislatia trebuie sa vizeze si aspecte privind conducerea sau finatarea institutiilor de invatamant, nu numai a aspectelor legate de continut.


*

întrebarea nr. 18 Gicu Maracine


Domnule Ministru,

In absenta unor mecanisme viabile de evaluare a calitatii actului educational si de cercetare, orice propunere de reforma este sortita esecului.

Dovada ineficientei acesor mecanisme (de feedback) sunt si recentele evaluari ARACIS (grad ridicat de incredere pentru Universitatea din Oradea!!??) sau milioanele de euro risipite de CNCSIS si MEC pe teme de cercetare cel putin hilare.


Pachetul de legi propus de comisia pe care ati coordonat-o lasa la latitudinea senatelor universitare si a (deja suspectului) ARACIS acesta evaluare a calitatii; insuficient si (imi permit sa o spun) dezamagitor.


As dori sa stiu opinia dumneavoastra fata de outsourcing-ul evaluarii universitare si a cercetarii, dupa modelul (de succes pana la urma) al altor tari precum Cehia, Croatia (care au apelat la DFG) sau Italia (care a cerut recent ajutorul NIH in evaluarea granturilor de cercetare).


Cu stima,

GM


o

Mircea Miclea


Cultura calitatii se formeaza prin mecanisme interne de asigurarea a calitatii nu numai prin evaluare externa, conform studiilor de specialitate. Am specificat necesitatea procedelelor de ierarhizare a programelor de studii si de diferentiere a universitatilor. Ierarhizarea si diferentierea se poate face la solicitarea MECI de catre o institutie interna sau externa. Numai acreditarea se poate face doar prin ARACIS. Sunt de acord ca evaluarea granturilor de cercetare e mai bine sa fie facuta prin experti externi Pentru a pune insa acest lucru intr-o lege fundamentala trebuie sa ai acordul expertilor externi sau ale institutiilor externe in cauza. Neavand acest acord si acest angajament, nu am putut specifica in lege implicarea lor.


*

întrebarea nr. 19 Dr.ing. Dan C. Badea


Romania nu a adoptat o politica nationala bazata pe un model de dezvoltare prin stiinta si tehnologie, prin realizarea unei reale reforme a educatiei si a cercetarii, in scopul racordarii acestora la cerintele economiei. In ceea ce priveste domeniul cercetarii stiitifice, guvernele succesive au facut greseala politica de a subordona cercetarea aplicativa domeniului educatiei, cand logic si firesc ar fi fost ca aceasta să fie parte componentă a domeniului economic. Balbaielile autoritatilor in a fundamenta Planul NaÃional de Cercetare, Dezvoltare, Inovare si Programele OperaÃionale au condus la incapacitatea de a subventiona dezvoltarea infrastructurii de cercetare si la obtinerea de rezultate ale cercetarii nesemnificative pentru economia nationala. In raport de aceste esecuri guvernamentale, obiectivele reformei sistemului naÃional de CDI ar trebui sa fie:

● Schimbarea structurii organizationale a sistemului national de cercetare "" dezvoltare "" inovare.

● Trecerea tematicii de CDI de la modelul traditional (defectuos) la modelul emergent, care face apel la transdisciplinaritate si relevanta strategica.

● Multiplicarea resurselor de finantare a CDI si perfectionarea sistemului de finantare.

● Schimbarea sistemului de management al unitatilor de CDI.

● Stimularea formarii si functionarii organizatiilor noi de cercetare (cu capital public sau privat).

● Schimbarea sistemului de evaluare a rezultatelor cercetarii.

● Perfectionarea sistemului de comunicare si diseminare a rezultatelor cercetarii.

● Oprirea fluxului de migrare / emigrare a specialistilor din CDI.


o

Mircea Miclea


Sunt de acord cu toate propunerile dvs. Consider insa ca daca specificam toate aspectele intr-o lege fundamentala, legea devine prea stufoasa, se transforma in suprareglemenare si impiedica adaptarea la o realitate mereu in schimbare. Consider ca cele mai multe dintre propunerile dvs trebuie abordate la nivel de legislatie secundara.


*

întrebarea nr. 20 dinu oprea


E vreo sansa sa fie aplicat codul educatiei din anul scolar 2009-2010? Ce se va intimpla cu directorii de scoli care au deja contract semnat cu inspectoratul scolar pe 4 ani? vor fi dati afara si vor sustine iar concurs sau isi vor duce mandatul legal pina la capat? Normal legea nu ar trebui sa se aplice retroactiv, adica pt. directorii care deja au contract semnat, ci numai functiilor de director care vor fi scoase la concurs dupa aparitia legii...eu asa vad. nu?


o

Mircea Miclea


Consider ca legea nu se poate aplica retroactiv.


*

întrebarea nr. 21 coman daniela


Cine va numi directorul de scoala?? Consiliul de administratie al scolii "¦..am inteles"¦.dar, contractul de management va fi semnat de directorul scolii si de o persoana din cons. De administratie al scolii"¦.nu? care va acea persoana? Reprezentantul primariei sau reprezentantul profesorilor din consiliul de administratie? Nu poate fi semnat contractul de management de directorul de scoala si de toti cei 11 membri ai consiliului de administratie"¦.cei 11 membri ai consiliului vor desemna sau va desemna legea ca o persoana din consiuliu sa semneze contractul de management alaturi de directorul de scoala"¦.care va fi acea persoana?stie cineva??? dar inspectorii de specialitate de la ISJ- inspectorii de biologie, geografie, matematica, romina....etc...cine ii va numi?


o

Mircea Miclea


Concursul de ocupare a functiei de director trebuie organizat de catre consiliul de administratie al scolii. Contractul de management consider ca trebuie incheiat cu consiliul de administratie sau cu consiliul local.


*

întrebarea nr. 22 Timbreanu


Domnule Miclea,


Puteti sa nominalizati membrii comisiei prezidentiale ce s-a ocupat de dezvoltarea proiectului dumneavoastra? Un CV al fiecarui membru ar putea fi vazut spre a stii cat de bine ancorat in problemele invatamantului este fiecare? In dezvoltarea proiectului s-a cerut parerea unor institutii precum Academia Romana, Academia de Stiinte Tehnice, Academia Agricola, Academia Medicala ?. .. Crdeti ca seriozitatea in aceasta problema a institutiilor mai susmentionate este comparabila cu cea a unor ONG-uri politizate ,ce tot inceraca sa va sustina (vezi EDUCER al domnului Vlaston si SAR....)?


o

Mircea Miclea


Gasiti detalii despre comisia prezidentiala pe site-ul presedentiei. Solutiile pe care noi le-am produs se bazeaza pe Pactul National pt Educatie, pact care a fost semnat si de catre Academia Romana.


*

întrebarea nr. 23 Mircea Iordan


Observ ca la elaborarea acestor legi participa exclusiv persoane din sfera invatamantului. De ce nu se cer /accepta propuneri din partea celor care au trecut prin viata "reala "(ingineri, medici,economisti, etc.) care sunt cei mai in masura, dupa parerea mea, sa spuna ce aport a avut scoala in activitatea lor profesionala?


o

Mircea Miclea


Comisia prezidentiala nu poate, potrivit legii, organiza dezbateri publice. Singurul in masura este ministerul de resort sau Guvernul. Sunt de acord ca cei care au beneficiat deja de educatie, pot avea un aport real la forma finala a legii.


*

întrebarea nr. 24 arletty


Calitatea prestatiei profesorilor ar trebui sa devina prioritate a invatamintului romanesc, iar dna. Andronescu nu prea pare preocupata de acest mic aspect decit teoretic, la concret (adica trecerea in practica) nu propune ceva viabil. Care sunt formele de mentinere si (evident) crestere a calitatii ? Apoi: ca in mai toate domeniile, si printre profesori - multi chemati extrem de putin alesi. Cum se poate cumva ingradi accesul neavenitilor in sistem ?


o

Mircea Miclea


Cred ca trebuie puse conditii minimale pentru cei care urmeaza modulul pedagogic. Obligatoriu trebuie sa fie integralisti, iar acest lucru l-am scris in strategia de dezvoltare a educatiei, tot in aceeasi strategie am scris ca e necesara o evaluare periodica a profesorilor in functie de performanta la clasa a elevilor. Evaluarea are 3 componente: auto-evaluarea, evaluarea din partea unor colegi de aceeasi specialitate, evaluarea din partea consiliului de administratie.


*

întrebarea nr. 25 Gh. Radulescu


1. De ce ati declarat ca legile educatiei rezultate, eventual, prin asumarea raspunderii nu pot fi puse imediat in aplicare? Nu poate fi stabilita o foaie de parcurs care sa etapizeze aplicarea lor?


2.Avand in vedere experienta nefericita din trecut, nu considerati ca ar fi mai bine ca un viitor ministru al educatiei sa provina din preuniversitar?


o

Mircea Miclea


1. Nu am declarat ca legile educatiei nu pot fi puse imediat si integral puse in aplicarea. Solutia este etapizarea prevazuta in capitolul de dispozitii finale si tranzitorii ale legii.

2. Da


*

întrebarea nr. 26 s-v


In eventualitatea ca se adopta legile educatiei in varianta Miclea, considerati ca actuala echipa ministeriala stie, poate si vrea sa le puna in opera?


o

Mircea Miclea


Vom vedea in ce masura solutiile noastre au fost asimilate in textul de lege pe care il scrie ministerul Educatiei. Pe baza acestei evaluari vom putea estima in ce masura sunt si dispusi sa le aplice.


*

întrebarea nr. 27 Arthur


E prima data cand cineva are curajul sa schimbe lucruri in sistem (cazul Spiru, de exemplu). Tocmai de aceea, o apreciez pe doamna Andronescu, mai ales ca dansa are si sprijinul sistemului si al sindicatelor. Cand se vrea o schimbare radicala, e obligatoriu acest sprijin. De aceea, va intreb respectuos daca se poate gasi o cale prin care si dvs, cu experienta si pozitia dvs politica, puteti sa o sprijiniti pe dna ministru sa isi finalizeze cu bine reformele. Daca nu va intelegeti, cu siguranta nu vom avea o reforma a educatiei, fiindca urmeaza si alegeri prezidentiale. Cea mai simpla solutie este sa ii sustineti proiectul, care are deja sustinerea multor oameni de calitate din sistem. De ce nu il convingeti pe Boc sa renunte la prostia politizarii codului pentru educatie si sa sustina pachetul care a fost deja discutat si cu sindicatele?


o

Mircea Miclea


Solutiile noastre au fost solutii in baza pactului apolitice si au fost transferate spre Guvern in 30 aprilie, ele nu au fost oferite PDL-ului, ci Guvernului in intregul sau, ca atare, nu noi am politizat discutiile privind educatia.


*

întrebarea nr. 28 Romulus


Va rog sa definiti un profil de competente non-tehnice asociate succesului in pozitia de profesor liceu/ universitate. Adica ce alte competente decat cele tehnice (cunostinte) trebuie sa aiba un cadru didactic la nivel de liceu/ universitate, competente care sa fie incluse in sistemul de selectie si/ sau in modelul de evaluare a performantei profesionale. Va multumesc.


o

Mircea Miclea


Conform studiilor efectuate mai ales la Universitatea CARNEGIE competentele non-tehnice importante sunt:

1. Comunicarea

2. Entuziasmul in predarea domeniului

3. Dispinibilitatea in relatiile cu studentii


*

întrebarea nr. 29 mihai


Sunteti de acord ca titlurile de profesor si conferentiar sa fie acordate celor care au publicat macar 1-2 articole in reviste cotate (nu indexate) ISI??


Credeti ca este posibil sa se introduca in lege o prevedere potrivit careia un profesor care nu s-a mentinut la un nivel stiintific ridicat (nu a mai publicat articole in revite COTATE ISI) sa ii fie retras titlul de profesor???


Credeti ca este corect ca un profesor care a implinit 65 de ani si care continua sa publice articole in reviste cotate ISI sa poate preda pana la 70 de ani???


o

Mircea Miclea


Am sustinut introducerea acestor criterii in evaluarea cadrelor didactice inca din 2005. Consider insa ca aceste criterii nu trebuie aplicate mecanic. Exemplu: Cristi Puiu care a luat un Palm D\'or poate preda la IATC chiar daca nu are studii ISI.


Decizia trebuie sa ramana la nivelul Senatului.


*

întrebarea nr. 30 ME


Buna ziua, si multumiri pentru munca pe care o depuneti in folosul nostru. V-as fi recunoscatoare daca mi-ati lamuri urmatoarele:

1) Propunerea dvs. de a avea un gimnaziu de 5 ani inseamna ca elevii vor face materia din 4 ani in 5 sau ca vor face si materia care acum se preda intr-a 9-a?

2) Admiterea computerizata la liceu are, teoretic, avantaje mari, evitand ca un elev bun sa ajunga la un liceu mult sub nivelul sau. Dar, natura umana romaneasca fiind cea care este, hotia nu poate fi evitata, si mi se pare justificata si dorinta liceelor bune de a-si pastra valoarea. Cum veti iesi din aceasta dilema?

3) S-a vorbit mult despre rezultatele dezastruoase pe care le-au avut elevii romani la teste internationale (de genul sa inteleaga si lucreze cu un text la prima vedere). Este adevarat ca se preconizeaza introducerea unor astfel de teste la nivel generalizat, ceea ce ar duce, volens-nolens, la o modificare a abordarii procesului de invatamant de catre dascali? Sau testele cu pricina vor fi "adaptate curiculei romanesti" pana cand nu vor mai avea nici un efect benefic?

4) Salut initiativa dvs. de a mari pe cat de mult procentul de "materie la dispozitia profesorului" Cred sincer ca asta va incuraja invatarea notiunilor de baza de catre niste elevi coplesiti acum de materia imensa pe care o au de tocit. Totusi, cum vor fi incurajati aceiasi profesori sa lucreze in plus cu elevii care vor, pot si sunt interesati sa faca performanta?

5) Cine, cum si cand se va ocupa in sfarsit de reducerea, improspatarea si adaptarea curriculelor extra-stufoase din prezent?

Va multumesc mult pentru timpul acordat.


o

Mircea Miclea


Se prelungeste gimnaziul pentru ca trebuie sa apropiem scoala de elevi iar datele statistice arata ca cea mai mare rata de folosire timpurie a scolii se realizeaza la trecerea dintr-o 8-a intr-a 9. Noul curiculum va stabili mai exact ce anume vor invata ei.


o

Mircea Miclea


2.Consider ca admiterea la liceu trebuie lasata la nivelul consiliului liceului.

3. Trebuie elaborate teste tip PISA si aplicate in primul an pentru a fi pilotate. Consider ca ele trebuie asociate cu noul curiculum.



de Redactia HotNews.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.