Ultima oră

Fotografia alb-negru, fereastra spre amintiri

Iulia Crețu
10 nov 2008 12588 vizualizări
Pozele interbelice, alb-negru sau sepia, sint simboluri ale avutiei si ale dorintei de a ramine in amintirea urmasilor u astazi, le poti gasi in sertarele bunicilor sau pe peretii pub-urilor u fotografii cred ca vremea pozelor in doua tonuri poate reveni u acest tip de fotografii sint preferate de adevaratii maestri fotografi pentru portrete sau situatii dramatice

Arta fotografica sau «sculptura in lumina» a cunoscut in ultimele decenii o ascensiune rapida. De la aparatele mari, cu placi fotografice greu de developat, cu poze alb-negru, tehnologia a evoluat si a ajuns sa miniaturizeze dispozitivele de fotografiat si sa maximizeze capacitatea acestora de a stoca imagini si culori. Vechiul aparat greoi si rudimentar, asezat pe trepied, cu lampi si pinza neagra menita sa fereasca obiectivul de lumina soarelui, a fost inlocuit de aparatul foto digital. Acesta reuseste sa redea realitatea in cele mai mici detalii. Tehnica fotografica a ajuns sa fie, alaturi de cea a filmului, printre cele mai evoluate. Si totusi, subiectele si personajele filmelor foto au ramas aceleasi- oamenii, locurile si situatiile de viata inedite.


Daca in primele decenii ale secolul trecut cei care isi permiteau sa faca poze erau considerati oameni avuti, cu o cultura bogata, dornici de a avea amintiri, in zilele noastre, aparatul de fotografiat si, mai nou, camera de filmat digitala au devenit indispensabile. Acestea reprezinta modalitatea cea mai simpla pentru ca oamenii sa pastreze vie in amintire clipa actuala, cu bucuriile, emotiile si culorile ei. Multi dintre noi au scotocit prin sertarele pline de amintiri ale bunicilor si au descoperit obiecte si documente vechi, printre care si cartoane cu imagini alb-negru, unele ingalbenite si roase de trecerea timpului. Majoritatea reprezinta oameni parca din alte vremuri, cu porturi populare ce stau sfiosi in fata fotografului. Cei mai in virsta povestesc despre zilele de sarbatoare, de tirg sau de bilci care erau motive de distractie si veselie in tot satul. Iar atunci, familiile mai instarite megeau la atelierul foto si faceau poze. "Imi aduc aminte ca de Sfintul Ilie, in fiecare an, parintii mei isi imbracau hainele cele mai bune, iar pe noi ne gateau si ne urecheau pentru ca nu reuseam sa ne pastram camasile curate pina la prinz. Atunci mergeam si faceam poze la fotograful din sat. Ne temeam de el din cauza aparatului. Trebuia sa ne uitam direct in obiectiv si sa nu clipim. Dupa ce facea poza, imi raminea in minte zgomotul facut de dispozitiv si lumina aceea puternica", ne-a povestit nea Dumitru. Nuntile erau un alt eveniment care trebuia pastrat viu in amintire. Casele bunicilor pastreaza si astazi portretele decupate ale bunicilor si strabunicilor. Tinerii insuratei privesc parca cu mirare de pe peretii camerelor la nepotii care nu-si pot inchipui ca niste lucruri atit de vechi si aparent banale, pot avea o semnificatie aparte. Figuri, costume, decoruri, zimbete sfioase, doua nuante si multe povesti care se ascund in spatele personajelor. "Am pastrat toate aceste fotografii pentru ca au o semnificatie aparte pentru mine. Sint parintii mei in diferite ipostaze, unele instantanee sint facute in casa unde am crescut si am copilarit. Chiar daca sint alb-negru, sint parca mai nobile fata de fotografiile color care se fac astazi", ne-a spus Mihnea Popa.


Fotograful modern, pictor cu "penel" digital


Cele mai multe ateliere foto au mers in pas cu tehnologia si si-au modernizat echipamentele de lucru. Astazi, studiourile care se respecta pot face celor interesati poze la minut. Oamenii grabiti, care au nevoie de fotografii pentru diverse acte si documente isi pot rezolva problemele in doar citeva minute. Multi dintre cei care calca pragul fotografilor spun ca arta pozelor si-a pierdut parca din frumusetea si magia de alta data. Diversitatea de culori, claritatea, luminozitatea nu mai lasa nici un aer de mister. "Cred ca pozele care se faceau pe vremea mea, acum aproape 70 de ani, erau mult mai frumoase. Dar atunci eram si noi tineri, poate de aceea... Oricum, acele poze in doar doua nuante erau mult mai artistice, mai deosebite. Adevarata arta a fotografiilor sta in cele doua culori, alb si negru, cu umbrele si luminile lor. Pozelor color sint cam artificiale. Dar tehnica a evoluat si tinerilor le plac pozele intr-o multitudine de culori", ne-a spus Doina Barbu. Doar meseria de fotograf a ramas aceeasi. Trebuie sa fii foarte atent la detalii si sa ai spirit de observatie. Pentru ca frumusetea si ineditul sint peste tot linga noi. Doar el, fotograful, are capacitatea de a opri clipa, de a o "ingheta" pentru totdeauna. Fotograful este asemeni pictorului. Doar uneltele difera. Penelul artistului grafic este inlocuit de aparatul de fotografiat . Filmul foto sau camera digitala iau locul sevaletului. Naturaletea, nobletea sau, din contra, kitsch-ul se vad in ceea ce creaza. Pictura si arta fotografica lucreaza dupa acelasi principiu: surprinde detaliul care... surprinde prin frumusete, inedit, mister sau chiar groaza. Cele mai multe imagini cu cel de-al doilea razboi mondial sint alb-negru. Flimele sau fotografiile in doua nuante redau mai bine intensitatea si dramatismul acelor timpuri. Parca si chipurile oamenilor surprind priviri si grimase, care, in culori, nu ar fi trezit aceleasi sentimente de durere, groaza si moarte. "Fotografia alb-negru reprezinta o alta viziune, ceea ce ramine pe coala fotografica este numai esentialul. Deosebit de importante sint tonurile de gri, bogatia acestora determina sensul pozelor. Subiectele dramatice se preteaza cel mai bine pentru fotografiile alb-negru. Eu, personal, am o colectie de poze vechi, in doar doua tonuri, este vorba despre colectia «Revista noastra». Acum nu se prea mai cere fotografie alb-negru, o mai developeaza doar cei care cunosc arta fotografica, in rest ...mult prea putin", ne-a spus profesorul Tiberiu Dima.


Pozele vechi, decor pentru pub-uri


Patronii de localuri selecte au ales sa-si decoreze localurile si barurile cu obiecte si fotografii vechi, din perioada interbelica. Farmecul acelor ani, epoca jazz-ului si a petrecerilor, anii plini de nostalgie ai romancierilor i-au fermecat si pe cei din vremurile noastre moderne, mecanizate si ultra-computerizate. Patronii de astfel de baruri si restaurante au cautat sa creeze o atmosfera boema si un aer distins prin sobrietatea si eleganta pe care o ofera fotografiile alb-negru sau piesele din metal si lemn masiv. Pe pereti predomina poze ale oraselor romanesti din perioada anilor 1900-1930. Masini, strazi inguste cu terase si copertine, case vechi boieresti, petreceri simandicoase, dame cochete si domni distinsi. Toate acestea au ramas vii si la fel de expresive prin magia si talentul fotografului, care a oprit pentru eternitate timpul. Clipa se dilata, ramele si ingradirile nu mai exista. Pentru o secunda, parca si auzi saxofonul dintr-un bar bucurestean de epoca. Fumul de trabuc, bauturile fine, delicatetea acelor vremuri razbat dincolo de marginile unei fotografii in doar doua tonuri. Doua nuante care spun mai mult decit o mie de cuvinte. "Mie mi-a placut dintotdeauna ideea de vechi. Am descoperit niste imagini cu Focsaniul de altadata si am vrut sa le arat si celor mai tineri, care nu cunosteau acea epoca, fotografii cu orasul vechi. Tuturor le-a placut ideea mea. Unele tablouri sint facute manual dupa niste imagini sterse si ingalbenite de timp. Cu toate ca sint foarte scumpe, vreau sa mai aduc si altele. Fotografiile alb-negru se potrivesc cel mai bine cu atmosfera pe care am dorit sa o creez in pub. Fierul, lemnul masiv si pozele in doua culori redau cel mai bine atmosfera anilor 1930", ne-a spus Bogdan Ilie, administrator la Full Moon. Si in holul de la hotelul Sorste sint expuse mai multe imagini pretioase cu Focsaniul din alte vremuri, apuse de aproape un secol.


Fotografia, o meserie transmisa din tata in fiu


Cei mai multi dintre fotografi au transmis "microbul" si copiilor. Acesta este si cazul lui Mihail Raduc, care a invatat meserie din placere, dar si pentru ca a avut alaturi pe unul dintre cei mai renumiti fotografi din Focsani, Costica Raduc. "Tatal meu face poze de prin anii 1950. A reusit sa faca instantanee cu mai toti oamenii politici. L-a fotografiat chiar si pe Ceausescu la sarbatoarea de 23 august cind a venit la Focsani, in Piata Unirii", ne-a spus Mihail Raduc. Despre amintirile vrincenilor fotograful isi aminteste ca prin filmele aduse la developat de-a lungul anilor s-a mai intimplat sa gaseasca si poze deocheate, insa nu extrem de scandaloase. O parte dintre clientii de la Foto Raduc chiar au reusit cadre deosebite, in ciuda faptului ca nu foarte multa lume stie tehnica foto. Numeroase cadre s-au dovedit a fi adevarate poze artistice, chiar daca cei care le-au facut nici nu si-au dat seama. "Mi-a retinut atentia o poza facuta cu ceva ani in urma de un amator din Focsani. Acesta reusise sa surprinda un apus de soare intr-un lan de porumb. O foaie arcuita din tulpina de porumb stralucea in lumina rosiatica a asfintitului. Probabil ca nici persoana respectiva nu si-a dat seama ca ceea ce a pozat va deveni o fotografie atit de celebra. Instantaneul a aparut in mai multe reviste dupa ce filmul a fost developat la noi", ne-a spus Mihail Raduc. Referitor la pozele alb-negru, Mihail Raduc considera ca fotografiile in doua culori vor reveni la moda tinind cont de faptul ca aparatul digital permite virarea de pe color pe alb-negru.


Fotografia alb-negru, un lux


Cei mai multi fotografi din Focsani au renuntat de mult la a mai folosi vechea si migaloasa tehnica de developare a filmelor. Camera obscura este din ce in ce mai putin folosita tocmai din cauza costurilor prea ridicate a materialelor si a muncii care presupune expunerea la vapori toxici. Perdele grele, inchise la culoare, mese pline de vase si cutii pentru amestecurile chimice destinate developarii, borcane cu prafuri, dispozitive complicate, rafturi si sfori pentru uscarea fotografiilor. De la intrare te intimpina un miros asemanator parca cu cel al laboratorului de chimie de la scoala. Si totusi, se dovedeste a fi o lume fascinanta, plina de mister, care ascunde pentru ca mai apoi sa-ti dezvaluie detaliile. Cum se reuseste transformarea foii fotografice din negru absolut intr-o farima de realitate? O intrebare la care poate raspunde numai un "initiat" in aceasta lume plina parca de secrete ezoterice, fotograful profesionist. Unul din putinele ateliere de acest gen se afla in Laboratorul de Restaurare al Muzeului Vrancei. Fotografii si restauratorii care lucreaza aici sint in contact direct cu lucruri vechi, de arta populara, dar si cu diapozitive si poze alb-negru. "Fotografia alb-negru se foloseste mult in expozitiile de arta fotografica, mai ales la portrete pentru ca li se dau acele umbre si penumbre placute. Chipurile de copii sau batrini se preteaza cel mai bine pentru fotografia in doua nuante, pentru ca reliefeaza perfect trasaturile si virsta, trecerea anilor sau ridurile. Din pacate, acest tip de fotografie se cere din ce mai putin, in principal pentru ca este valul timpului color. La noi nu se mai gasesc nici substante, sint foarte rare si scumpe. Numai Azomures produce substantele necesare, insa acestea sint destul de ridicate ca pret. In SUA, fotografia alb-negru este mult mai sus cotata decit cea color, depinde insa de cazul in care este folosita", ne-a spus Calin Florea, fotograf la Muzeul Vrancei.


Cea mai veche fotografie


Pina de curind s-a crezut ca cea mai veche fotografie dateaza din anul 1839 si ca inventatorul acesteia ar fi Jacques Daguerre (1787 - 1851). In urma unor cercetari amanuntite, care au durat aproape 6 ani, Helmut Gernsheim a reusit sa identifice cea mai veche fotografie din lume, care dateaza din 1826. Fotografia, realizata de fizicianul francez Nicephore Niepce (1765 - 1833), adevaratul inventator al fotografiei, are, in original, dimensiunile de 20,3 x 16,3 centimetri si reprezinta o vedere de la inaltime a casei in care s-a nascut fotograful in Chalon-sur-Saone.


Istoria fotografiei


Filosoful grec Aristotel a descoperit, in jurul anului 350 i.e.n. ca, intr-o camera intunecata care prezinta un orificiu minuscul prin care patrunde lumina, elementele exterioare se reflecta pe peretele opus. Imaginea proiectata se reflecta insa rasturnat. Acest fenomen observat si analizat de Aristotel avea mai tirziu sa fie pus in practica.

Leonardo da Vinci (1452-1519) a lasat o descriere amanuntita a camerei obscure. Ideile aceastuia, precum si lucrarile sale, s-au materializat in constructia unei camere obscure care se foloseste si in zilele noastre la aparatele clasice de fotografiat.

(Iulia CRETU "" mai 2005) Multumiri unei colege speciale.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
, acum 739397 zile, 15 ore, 33 minute, 53 secunde
Ma bucur ca mai sunt si astfel de ocazii cand, dincolo de noianul de stiri din zona administratiei locale focsanene, apar astfel de momente de relaxare, oferite in acest articol de domnisoara citeste integral
, acum 739397 zile, 15 ore, 33 minute, 53 secunde
1l7cuu 16141769 icydil [URL=http://refruit.com/rsstmp/mietwagen/] mietwagen [/URL] mietwagen http://refruit.com/rsstmp/mietwagen/
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.