Ultima oră

Ghid practic de lupta legala cu Politia Rutiera

Ziarul de Vrancea
21 ian 2008 2585 vizualizări
Ziarul de Vrancea va propune astazi un asa-numit "ghid practic" de sanctionare, in folos propriu, a superficialitatii, comoditatii sau ignorantei agentilor de Politie Rutiera care va dau amenzi in trafic u greselile politistilor pot fi speculate de soferi u procesul verbal de contraventie poate fi contestat destul de usor, daca politistii nu procedeaza "ca la carte" u in 15 zile va puteti adresa instantei de judecata u pe parcursul judecarii, sanctiuniile se suspenda

Amenda de circulatie este cea mai intilnita sanctiune pe care o primeste o persoana. Motivele sint multe, pornind de la depasirea vitezei regulamentare, nepurtarea centurii de siguranta sau consumul de bauturi alcoolice. Numai ca, pe linga conducatorii auto care calca pe bec, exista si politisti, care din neatentie, graba sau poate rea-vointa, gresesc fata de participantii la trafic. Asa incit, toti cei care se simt nedreptatiti de agentii rutieri se pot adresa instantei de judecata pentru anularea amenzii. Demersul nostru, realizat cu ajutorul unor juristi cu experienta, nu vine sa ingreuneze munca politistilor, ci doar sa-i determine si pe ei sa respecte "litera legii", lucru pe care-l cer si soferilor cu fiecare ocazie.


In acest moment exista sapte metode legale prin care puteti scapa de amenda data de cei de la Politia Rutiera. Posibilitati aparute din cauza faptului ca unii politisti nu fac totul "ca la carte" pentru ca amenda sa nu poata fi anulata, bazindu-se adesea si pe ignoranta conducatorilor auto. Cei care vor sa conteste amenzile trebuie sa stie ca masuratorile cu radare nu pot fi folosite ca probe in instanta daca fotografiile au fost facute pe timp de ceata si, ca urmare, culoarea masinii, numarul de inmatriculare sau soferul acesteia nu pot fi determinate absolut fara dubiu. Aceeasi regula se aplica si daca aparatul este unul de tip stationar si inregistrarea este facuta in miscare, neregula care se intimpla frecvent, sau daca in momentul inregistrarii exista simultan mai multe masini, iar autoturismul vizat nu poate fi clar evidentiat in fotografia-proba: numar, culoare, sofer. In plus, pe fotografie trebuie sa apara obligatoriu data si ora la care a fost efectuata masuratoarea, valoarea vitezei, sensul in care s-a deplasat masina si faptul ca a fost efectuata anterior auto-testarea radarului. Functia de autotestare se face automat la fiecare pornire a aparatului. In timpul testarii, in coltul din stinga jos a inregistrarii video sau foto apare litera "T". Fotografiile marcate astfel nu pot fi folosite de Politie ca probe in instanta, pentru ca aparatul nu era reglat in momentul folosirii. De asemenea, aparatele radar de tip stationar nu pot fi amplasate in apropierea surselor puternice de radiatii electromagnetice, respectiv stilp de radio, televiziune, telefonie mobila sau retea de inalta tensiune. Conducatorii auto opriti in trafic nu pot solicita fotografia - proba, dar au acces la alte documente. "Echipajul de Politie care efectueaza controale cu radare trebuie sa aiba in permanenta asupra lui certificatul de omologare al radarului, buletinul de verificare metrologica si autorizatia de operator radar, pentru agentul care intocmeste procesul verbal", ne-a declarat subcomisarul Daniel Fatu, seful Serviciului Politiei Rutiere Vrancea. Lipsa oricaruia din aceste documente poate fi trecuta in procesul verbal la rubrica "alte mentiuni" si atrage nulitatea amenzii, daca este contestata in instanta.


Contestarea procesului verbal


Pentru sesizarea instantei nu este nevoie de prezenta dumneavoastra, puteti sa trimiteti plingerea prin posta, cu confirmare de primire. Plingerea se depune la sediul Politiei Rutiere unde lucreaza politistul care v-a amendat si se adreseaza Judecatoriei pe raza careia a fost savirsita fapta. Termenul de atacare a amenzii este de 15 zile de la data la care ati luat cunostinta de continutul procesului verbal. Dosarul prin care contestati amenda trebuie sa contina copie dupa actul de identitate si dupa amenda, plingerea impotriva procesului verbal si un memoriu impotriva politistului, daca este cazul. Toate documentele trebuie prezentate in cite doua exemplare. Principalele motive de anulare a proceselor verbale sint: neprezentarea probei radar in instanta; politistul nu mentioneaza distanta de indicatorul care interzice oprirea / stationarea si nu mentioneaza numarul casei in fata careia a fost oprita masina; nementionarea motivelor care au dus la intocmirea unui proces verbal sau care nu contin datele cerute de lege; nu sint mentionate obiectiunile contravenientului; lipsa semnaturii agentului constatator; lipsa mentiunilor cu privire la numele si functia agentului constatator; stabilirea amenzii in suma totala, fara sa se indice sanctiunea aplicata pentru fiecare din contraventiile stabilite. "Multe dintre contestatiile facute impotriva proceselor verbale de contraventie vin ca urmare a faptului ca masura principala a amenzii este insotita de cea complementara, de suspendare a permisului, puncte de penalizare sau retinerea certificatului de inmatriculare. Contestatiile amina punerea in aplicare a sanctiunilor complementare, chiar daca in multe cazuri conducatorii auto nu au motive sau probe in acest sens", precizeaza Daniel Fatu, care se lauda ca in Vrancea procentul contestatiilor admise este unul destul de mic. Totusi, acesta recunoaste ca acele contestatii admise vin ca urmare a omisiunilor din procesele verbale, a faptului ca date din acestea nu au fost aduse la cunostinta contravenientului sau pur si simplu din neglijenta politistului. Seful Serviciului Politiei Rutiere povesteste si despre motive hilare pe care conducatorii auto le-au inventat pentru a nu fi amendati. «Domnu\' politist, nu am vazut ca e localitate, am crezut ca e cimp cu case»", in cazul vitezomanilor, sau «domu\' politist, acum un kilometru am oprit sa beau o cafea si am uitat de centura». Un alt sofer vitezonam a motivat cam asa, potrivit subcomisatului Daniel Fatu: «m-am grabit ca ma astepta amanta si se supara pe mine».


Cum trebuie sa se comporte agentul


Aplicarea sanctiunilor contraventionale se face numai de catre "agentii constatatori". In cazul amenzilor rutiere, politistul care v-a oprit in trafic are, pe linga drepturi, si o serie de obligatii. Astfel, in momentul in care sinteti tras "pe dreapta", agentul de la Rutier trebuie sa vina in dreptul portierei soferului, sa salute, sa se prezinte si sa ceara pe un ton politicos documentele (actul de identitate, permisul de conducere, atestatul profesional - talonul masinii si asigurarea RCA). Toate actele trebuie prezentate in original. Lipsa unuia se sanctioneaza cu avertisment sau amenda. In cazul in care nu aveti actele la dumneavoastra, agentul poate face verificarea prin statie in baza de date. Politistul trebuie sa-i comunice soferului motivul opririi si abaterea comisa, precum si faptul ca trebuie sa ramina in masina pina la completarea actelor de constatare. La finalul controlului, agentul trebuie sa returneze toate documentele, in cazul in care nu a retinut vreunul. Pentru a fi valabil, pe procesul verbal trebuie obligatoriu inscrise data si locul unde este incheiat, numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator, datele dumneavoastra personale din actul de identitate, codul numeric personal al dumneavoastra, ocupatia si locul de munca, precum si descrierea faptei pentru care ati fost oprit, prin indicarea datei, orei si locului si descrierea imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite. Un proces verbal nu poate fi completat de alta persoana decit de "agentul constatator". Nu pot fi asadar date amenzi radar folosind date transmise prin statie, uneori la kilometri distanta, politistului care v-a oprit. In acest caz, contestarea sanctiunii are sanse maxime de reusita. Daca procesul verbal nu poarta semnatura dumneavoastra, politistul trebuie sa aleaga un martor care sa contrasemneze. Daca nu semnati procesul verbal sau nu erati de fata cind s-a intocmit, se va considera ca ati luat cunostinta de acesta cind ati primit prin Posta scrisoarea cu amenda, iar termenul de atacare in justitie curge din ziua imediat urmatoare. Statisticile arata ca aproximativ un sfert dintre soferii care au atacat procesele verbale ale Politiei Rutiere au avut de cistigat. Juristii spun insa ca multi contestatari, care au facut plingerea imediat dupa sanctiune, sub imperiul nervilor, nu se mai prezinta ulterior la termene si pierd procesul. Chiar si asa, aceasta inseamna ca sansele de reusita in instanta sint destul de mari, iar multi agenti de politie fac greseli in completarea proceselor verbale sau greseli de alta natura, sanctionabile de catre contravenienti. (Dan CHIRIAC, Adrian OPRIS)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 7

Adaugă comentariu
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Cum zicea unul mai destept ca mine "si totusi se-nvirte" ceva si in presa de pe malurile Milcovului. E un articol informativ,foarte util pentru toti conducatorii auto din Vrancea, intr-un cuvint o citeste integral
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Nu stiam de toate acestea. E bine de luat in seama, doarece multi soferi nu stiu.
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Pe Soseaua de centura a Municipiului Focsani exista si o portziune cu limitare la 50 km/h -JENANT - Varianta unui orash, municipiu reshedintza de judetz , situat pe drum European !!! . Sunt multzi citeste integral
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Asteptam un al doilea episod din acesta seri in care sa ne prezentati atunci cand trebuie sa opresti la semnalul unui agent, sau multe drepturi ale noastre referitor la politisti. Daca te opreste in citeste integral
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Pentru cei care nu inteleg si nu stiu prea multe despre constatarea contaventiilor si aplicarea sanctiunilor la regimul circulatiei, cititi codul rutier bune. Ca de aia ne-am chinuit atat sa luam citeste integral
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
Cred ca ar trebui sa faceti un articol si despre principalele cauze generatoare de accidente, in România suntem fruntași,cred ca daca am respecta toti regimul legal de viteza, in loc sa citeste integral
, acum 737018 zile, 10 ore, 3 minute, 43 secunde
ce se poate intampla cand un domn politist imi scrie in procesul verbal ca "nu am obiectii" si apoi ma pune sa il semnez??? ,iar dupa ce mi s-a dat procesul verbal l0am citit la cateva ore si imi citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.