Perdele forestiere de protecţie pentru Vrancea pe DN2-E85
După ani de zile în care lipsa perdelelor forestiere de protecție a căilor de comunicaţii a dus la blocajul, chiar şi pe durata mai multor zile, a principalului drum european care face legătura dintre Moldova şi Muntenia, respectiv a DN2-E85, lucrurile par a se schimba. Primul pas în acest sens a fost făcut la finalul lunii martie, când Ministerul Apelor şi Pădurilor a avizat şase studii de fezabilitate. Comisia tehnico-economică a Ministerului Apelor și Pădurilor (CTE-MAP) a avizat joi, 30 martie 2017, șase studii de fezabilitate privind înființarea perdelelor forestiere de protecție a căilor de comunicație.“Avizarea studiilor de fezabilitate reprezintă primul pas în realizarea perdelelor forestiere de protecție. În perioada imediat următoare se vor elabora proiectele tehnice, în baza cărora Romsilva va demara procedurile de expropiere. Acest efort se înscrie printre prioritățile stabilite prin Programul de Guvernare. Realizarea perdelelor forestiere are un dublu rol, anume acela de a proteja căile de comunicații de efectele fenomenelor meteo severe și de a crește suprafața de pădure din România. De aceea, am cerut tuturor colegilor să deruleze procedurile cât mai rapid. Sperăm ca anul viitor, după finalizarea exproprierilor, să putem demara acțiunile de plantare și pe aceste suprafeţe”, a declarat Adriana Petcu, ministrul Apelor și Pădurilor.Studiile de fezabilitate avizate fac referire la înființarea de perdele forestiere de protecție pe tronsoane ale drumurilor naționale DN2 și DN2B, care traversează județele Buzău, Brăila și Vrancea; unele dintre tronsoanele de drum fiind cele mai expuse intemperiilor, în special pe perioada iernii. Lungimea totală a perdelelor forestiere care urmează să fie înființate este de aproximativ 52,5 km, iar suprafața împădurită va fi de peste 157 ha. Valoarea estimată a lucrărilor de plantare este, în medie, de 4,3 milioane lei, la care se vor adăuga costurile de expropriere. Ministerul Apelor și Pădurilor va continua acțiunile de împădurire și creștere a suprafeței de fond forestier, în cursul acestui an.
Ministerul nu a avansat un termen de realizare a acestor lucrări
Cu toate acestea, ministerul nu a avansat un termen până la care aceste lucrări să fie realizate. Principala problemă întâmpinată de autorităţi este cea a terenurilor din vecinătatea drumului naţional care să intre în domeniul public pentru demararea efectivă a acestor lucrări. Probleme pe drumul naţional DN 2-E85 au fost chiar şi anul trecut, când porţiunea cuprinsă între Focşani şi limită judeţ Buzău a fost impracticabilă, fiind închisă circulaţiei vehiculelor de orice fel, timp de aproape o zi. Probleme similare au fost înregistrate şi pe magistrala feroviară 500, varianta ferată a drumului european E85. Din cauza depunerilor de zăpadă şi a viscolului puternic, aceasta a fost închisă temporar circulaţiei trenurilor care circulau pe relaţia Bucureşti-Suceava, Bucureşti-Iaşi. Dacă proiectul va prinde contur, s-ar realiza unul dintre lucrurile amânate ani de zile de diferitele guverne ale României. (Gabriel SAVA)