În vreme ce ENET gâfâie spre groapă salariul lui Merchea Dumnezeu a crescut cu 9%
Conform situației sumele datorate de ENET însemestrul I al acestui an au crescutcu 24 %, în vreme ce anul trecut erau în scădere cu 2,19 %.
„PentruV semetrul I 2016 indicatorii de performanță au fost realizați partial, respectiv primul indicator soldul datoriilor a crescut și salariul directorului general a fost diminuat iar ceilalți indicatori s-au realizat și salariul directorului general al societății a fost majorat astfel că pe total trimestrul al II-lea 2016 salariul directorului general s-a majorat cu 9 %“, se arată în raportul de activitate.
Manole Merchea confirmă că a încasat mai mulți bani în această perioadă, subliniind că așa prevede contractul de management: „Nu uitați că am scos societatea din faliment. Conform angajamentului meu, în cazul în care nu-mi îndeplinesc indicatorii sunt sancționat iar când o fac sunt recompensat. Performanța ENET nu depinde doar de capacitatea mea managerială ci și de factorii meteorologici.Dacă iarna este caldă, furnizăm mai puțină energie termică și nu avem cum să facem profit“.
Cifrele financiar-contabile prezentate în documentul citat arată că ENET SA este departe de a se stabiliza și, cu atât mai puțin de a se încadra pe un trend crescător. La finalul primului semestru al lui 2016, ENET SA a înregistrat venituri totale de 32.371.778 lei și cheltuieli în valoare de 33.112.966 lei de unde a rezultat o pierdere de 529.376 lei. În 2015, veniturile obținute s-au ridicat la 35.496.126 lei iar cheltuielile au fost de 33.213.247 lei, compania obținând un profit de 2.507.118 lei. Cifra de afaceri a unității a scăzut de la 34.506.146 lei în 2015 la 31.607.467 lei în 2016.
Focșănenii nu sunt tentați să revină în sistemul centralizat
Campaniile de atragere a consumatorilor, amenințările ori presiunile exercitate asupra celor ce au renunțat total sau parțial la serviciile ENET nu dau rezultate. O arată cifrele prezentate în raportul de activitate al directorului general.
Doar trei focșăneni s-au rebranșat la sistemul centralizat în primele șase luni ale anului, cu cinci mai puțini decât în aceiași perioadă a lui 2015.Din analiza comparativă a celor două perioade (2015 și 2016), rezultă că a crescut cu 144,4 % procentul celor care s-au rebranșat la apă caldă. Cu toate că procentele sunt optimiste, în cifre reale este vorba de doar 13 persoane,comparativ cu 9 persoane,câte au revenit în sistem în anul 2015.
În schimb, numărul celor nemulțumiți de serviciile ENET și care apelează la surse alternative de încălzire și apă caldă se îndreaptă spre 150. În primele șase luni ale anului au fost debranșați de la căldură 144 de persoane, cu 9 mai puține decât în 2015. Un număr de 139 de utilizatori au renunțat la apa caldă din sistemul centralizat.
Conversia datoriilor în acțiuni a eșuat
Conform raportului de activitate strategia lui Merchea de dezvoltarea ENET se bazează pe transformarea datoriilor istorice în acțiuni, un proces ce nu se va încheia prea curând
„Strategia SC ENET SA Focșani are învedere nu doar conversia datoriilor către Ministerul Finanțelor Publice, ci și conversia altor datorii istorice ale societății către și către CUP SA Focșani, scop în care se fac toate diligențele necesare, existând deja un interes manifestat în conversia de acțiuni a datoriilor SC ENET SA, atât din partea AAAS (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului)cât și din partea Consiliului Județean Vrancea și Consiliul Local Focșani, principalii acționari ai CUP SA Focșani. Dacă se reușește acest demers, societatea noastră va fi într-o situație favorabilă din punct de vedere economic“, se arată în raport.
În ciuda optimismului manifestat, șansele ca procedura să se realizeze în următoarea perioadă sunt minime pentru că,deși au fost depuse documentații la Ministerul Finanțelor și AAAS (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului), instituțiile nu au răspuns. Merchea pune acest lucru pe seama fricii de responsabilitate: „Nu rezultatele noastre îi fac să fie circumspecți și nici faptul că ENET ar fi neatrăgătoare. Există o teama a funcționarilor de a-și pune semnătura pentru ca nu cumva să vină peste ei DNA“.
În ce privește relația cu cei de la CUP, Manole Merchea susține că au fost depășite anumite termene legale și că procedura va fi reluată abia peste trei ani: „Există niște termene în care se poate derula o asemenea procedură. În primă fază cei de la CUP n-au fost de acord cu conversia datoriilor astfel că termenele au fost depășite.Când și-au dat acordul a fost prea târziu și trebuie să așteptăm trei ani“.
Alte direcții de acțiune urmăresc cotinuarea procesului de modernizare a instalațiilor precum și eficientizarea activității de transport și distribuție a energiei termice. Directorul ENET mai are în vedere, ca în fiecare an, găsirea unor noi modalități de recuperare a debitelor de la consumatori. Raportul nu pomenește despre strategii de atragere de noi clienți sau despre posibile proiecte de diversificare a activității în vederea atragerii de noi venituri
„Ne-am gândit să ne diversificăm activitatea însă nu avem resurse financiare. Din cauza datoriilor nu putem atrage nici fonduri europene și nici credite bancare“, a declarat Manole Merchea.
Chiar dacă a trecut printr-un proces de retehnologizare și modernizare, focșănenii nu au încredere în capacitatea ENET de a furniza servicii de calitate la prețuri scăzute și fără sincope așa cum s-a întâmplat în trecut.(Ionel Sclavone)