Ultima oră

Primar acuzat că a “umflat” de zece ori balastarea unui drum

Mihai Boicu
9 mar 2015 4149 vizualizări
Primăria comunei Vînători a plătit 435 de maşini cu balast pentru un drum preluat de la CJ pentru reparaţii, deşi s-ar fi cărat doar 21 de maşini.Primarul Ionel Lupu este acuzat de adversari că ar fi umflat lucrarea lucrărilor de la 500 - 600 de milioane lei vechi la peste 5 miliarde lei vechi.Oamenii spun că în dreptul caselor s-a “arat” şi compactat drumul, dar nu s-a pus piatră.Primarul Ionel Lupu ne-a declarat că el nu este de specialitate şi că a făcut plata după ce a semnat comisia de recepţie

Consiliul Judeţean Vrancea a dat în administrare anul trecut comunei Vînători drumul judeţean DJ 205 P între satul Jorăşti şi intersecţie cu DJ 204 D Focşani – Suraia, pe o perioadă de doi ani. Ceea ce ar fi trebuit să fie o investiţie aşteptată de mulţi ani de comunitate s-a transformat acum într-o serie de acuzaţii grave la adresa primarului PSD Ionel Lupu, pentru că pe drum s-ar fi turnat o mică cantitate de balast în toamna anului trecut, dar s-a plătit o sumă mult mai mare decât valoarea lucrărilor efectuate. Lucrarea a fost “spartă” în două, în pregătirea drumului pentru asfaltare, “realizată” anul trecut, şi asfaltarea propriu – zisă, care ar trebuie făcută în acest an. Potrivit documentelor, pe acest drum, cu o lungime de 2,1 km, s-a turnat în septembrie 2014 o cantitate de 6.538 de mc de balastru, luat din balastieră, pentru care primăria a plătit suma de 531.628 lei. La această sumă s-a adăugat 35.000 de lei pentru proiecte, 7.500 lei remuneraţia dirigintelui de şantier, precum şi 4.800 de lei avizele necesare. În total, 578.000 lei, adică 5,78 miliarde lei vechi. Lucrările au fost realizate de o firmă din Vînători, SC Servicii Ecologice Negrea SRL, care a obţinut contractul din vânzare directă. Investiţia s-a încadrat în pragul de 100.000 de euro ATVA, până la care nu trebuie realizată licitaţie.

Pe drum s-ar fi pus doar 200 mc de pietriş

În realitate, pe acest drum s-a lucrat mult mai puţin, spun opozanţii primarului, în timp ce localnicii insistă că drumu a fost doar “arat” şi compactat şi numai la ieşirea la Suraia a fost pusă piatră. “Lucrarea a început în data de 30 august 2014 într-o sâmbătă, cu un greder şi o lamă şi nicidecum un scarificator, aşa cum se arată în situaţiade lucrări de cei care au fraudat. Lucrarea s-a încheiat în 9 septembrie 2014, dar din aceste zile, trei nu s-a lucrat”, se arată într-un material al unui grup de aleşi locali, reprezentanţi de fostul primar Gheorghe Macovei. Din observaţiile celor care au văzut lucrările, pe drum s-a lucrat cu un autogreder, o basculantă de 16 tone, o volă, un compactor mijlociu. Balastarea a constatat în cărarea a 21 de basculante de pietriş, care ar fi fost luat din raul Putna şi nu din balastieră, care înseamnă doar circa 150 – 200 mc de balast. Or, pentru a căra cei 6.538 de balastru sorturi erau necesare circa 435 de maşini de 22 tone.

500 – 600 de milioane ar fi preţul real

Oamenii spun că drumul a fost doar “arat” şi compactat, dar doar într-un capăt al lui s-a pus efectiv piatră

La şedinţa Consiliul Local din 2 februarie, fostul primar Gheorghe Macovei a susţinut faptul că de la 500 de milioane lei vechi s-a ajuns pe hârtie la peste 5 miliarde lei vechi. “S-a încheiat o situaţie semnată de diriginte de şantier, Sandu Ştefana, de primar şi SC Servicii Ecologice Negrea, pentru o valoare de de 5,316 miliarde lei, s-a făcut factura şi s-au şi plătit în decembrie aceşti bani către societate. Documentele din dosar sunt beton, cu tot ce trebuie, dar se constatată că pe acel drum s-au consumat 6.538 mc de agregat şi nu orice fel de agregat, însumând 3 miliarde fără TVA numai acel balastru. Dacă facem un calcul, trebuiau vreo 435 de maşini. S-a consumat circa 1,7 miliarde lei pentru manoperă, transport rutier, încă circa 500 de milioane lei. S-a plătit o scarificare, de 359 milioane lei, total valoare 5,71 miliarde lei, plus proiectare 300 milioane, plus diriginte de şantier 75 de milioane lei. Ce s-a făcut de fapt: oamenii din zonă au contabilizat tot ce s-a făcut acolo, câte maşini de piatră s-au cărat, câţi oameni au lucrat, câte utilaje. O estimare a lucrărilor efectuate este de 500 – 600 milioane lei, dar nu de 5 miliarde lei aşa cum apar în situaţiile de plată. (....) De la 500 – 600 de milioane, du-o la un miliard să mănânce şi gura noastră, dar nu 5 miliarde. Să vedem ce condiţii să găsim, pe cale amiabilă, ca aceşti bani să intre înapoi în visteria primăriei”, a spus Gheorghe Macovei în şedinţa din februarie a Consiliului Local, potrivit procesului verbal al lucrărilor. Şi alţi consilieri au arătat că au dubii în privinţa modului de realizare a lucrărilor. Ion Glăvană a arătat că în anul 1998, atunci când era viceprimar, pe drum s-a cărat maşină lângă maşină şi tot nu s-a ajuns la 6.000 mc de piatră. “O mare parte din consilieri credem că lucrarea a fost umflată cu 3,5 miliarde lei. Problema este în felul următor: o lăsăm moartă şi mergem mai departe sau găsim soluţii să o rezolvăm. Problema este mult mai gravă dacă nu o rezolvăm noi aici”, a spus un alt ales local, Marius Crăciun.

Localnicii spun că drumul a fost doar arat şi compactat

Drumul dintre Jorăşti şi şoseaua care leagă Focşani de Suraia nu pare a fi balastat pe o mare parte din lungimea lui. Abia în ultima porţiune de drum se vede cu ochiul liber că s-a pus piatră. Pe porţiunea de drum mărginită de case un semn de întrebare este faptul că drumul este la acelaşi nivel cu podeţele sau chiar mai jos, deşi ar fi trebuit să se mai înalţe un pic în urma lucrărilor. Locuitorii din zonă spun că s-a lucrat la drum în toamna anului trecut, dar în dreptul caselor lor nu s-a pus balast. Drumul a mai fost pregătit o dată pentru asfaltare în anul 1999, dar atunci nu s-a finalizat lucrarea. “Au lucrat anul trecut o săptămână, de credeam că ni se dărâmă casele. Au început cu aratul, apoi au mers cu compactorul. Piatră nu au pus, au pus cu ani de zile înainte, dar acum nu. A aratat  şi a bătut drumul, atât”, ne-a spus Ioana Vasilică. Şi fiul său a confirmat faptul că nu s-a pus balast, decât pe ultima parte a drumului. “Pietriş nu s-a pus în toamna trecută. A mers întâi cu aratul, a mers cu compactorul, dar piatră nu s-a pus. S-a pus cu ani de zile în urmă. S-a pus piatră atunci, s-au luat bani. Acum nu s-a pus, dar s-au mai luat o dată bani. Noi i-am votat, noi i-am ales, cu ei trăim”, ne-a spun un alt locuitor.

Primarul se “ascunde” după comisia de recepţie

Primarul Ionel Lupu spune că plata lucrărilor s-a făcut în baza documentelor prezentate de constructor, de dirigintele de şantier şi comisia de recepţie . “Eu am prezentat proiect în Consiliul Local, care s-a aprobat. Eu nu ştiu, pentru că nu sunt de specialitate, dacă s-a pus 2, 7 sau 15 cm. Este diriginte de şantier, este comisia de recepţie de la Consiliul Judetean, de IGSC, eu am făcut plata după ce dânşii au semnat lucrarea respectivă. Eu nu sunt de specialitate ca să îmi dau eu cu părarea. După mine, aş fi pus asfalt aşa, dar nu se poate. Trebuie balastare, asta e”, a spus primarul Ionel Lupu. Acesta a arătat că drumul se află în procedura de licitaţie pentru asfaltare, estimată la 1,5 milioane lei. Procedura a întârziat, deoarece compania Vega Galaţi ’93 a făcut contestaţie după ce i s-a spus că nu poate participa la licitaţie pentru că este în insolvenţă. Dacă nu s-ar fi întâmplat acest lucru, era posibil ca drumul judeţean să fi intrat deja în asfaltare. (Mihai BOICU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 6

Adaugă comentariu
Vasilică Marius, acum 3193 zile, 19 ore, 44 minute, 55 secunde
Eu sunt din acel sat.În prezent drumul acela se asfaltează.
vinatorean, acum 3332 zile, 18 ore, 9 minute, 24 secunde
S.R.L .Primaria Vinatori =S.R.L . Padurea Neagra .
andi, acum 3333 zile, 6 ore, 23 minute, 50 secunde
pont: verificati la ciorasti , tataranu si vrancioaia sa vedeti similaritati :(
valentin, acum 3333 zile, 6 ore, 25 minute, 47 secunde
in comuna popesti drumu lasa de dorit dar mai principal este faptul ca nu avem apa in comuna ce e de facut domnule oprisan??
ana, acum 3333 zile, 8 ore, 5 minute, 44 secunde
dar drumul de la iesirea din Focsani spre Petresti cind se va repara ca e un adevarat dezastru sa circuli pe el....daca il intrebam pe primar spune ca e considerat DJ si nu tine de el.....daca e asa citeste integral
valentin, acum 3333 zile, 8 ore, 15 minute, 37 secunde
NU NUMAI LA VINATORI SE INTIMPLA ASA CEVA MAI SINT SI ALTE COMUNE .ESTE O MODA IN VRANCEA DE A UMFLA FACTURILE.
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.