Ultima oră

Magazinele cu handicap

Silvia Vrînceanu
27 nov 2014 4672 vizualizări
Schimbă ceva! Învaţă să înţelegi persoanele cu dizabilităţi! Accesul persoanelor cu dizabilităţi în supermarketurile din Focşani este o adevărată aventură, începând din parcare, unde locurile sunt ocupate, şi terminând cu alegerea produselor şi plata acestora u pornind de la mărturiile celor care se deplasează în fotolii rulante, în cadrul unei campanii dedicate persoanelor cu dizabilităţi, Ziarul de Vrancea a solicitat tuturor marilor magazine din Focşani să ne spună ce facilităţi le oferă acestor oameni mai speciali u deşi comenzile online ar fi o soluţie pentru cei care nu se pot deplasa, în Vrancea serviciul nu funcţionează în niciun magazin u vă invităm să citiţi şi să ne susţineţi campania

Abia când te pui în locul celuilalt înţelegi cât de greu le este celor diferiţi să aibă acces la normalitate. În Vrancea, trăiesc în jur de 18.000 de persoane încadrate într-un grad de handicap, între care 5.000 suferă de dizabilităţi severe. Legislaţia încearcă să vină în ajutorul persoanelor cu dizabilităţi prin promovarea anumitor facilităţi destinate acestora, însă de multe ori drepturile rămân pe hârtie. Pornind de la un material recent publicat în ziarul nostru de Iuliana Negoiţă Prunilă, de la blogul dizabil.eu, care suferă de poliartită reumatioidă, boală care o limitează din punct de vedere al locomoţiei, Ziarul de Vrancea a lansat o campanie de conştientizare a problemelor pe care le au persoanele cu dizabilităţi. Şi am început cu accesul la cumpărături.

 


Supermarketurile din Focşani au fost solicitate să ne spună cum sunt pregătite să vină în întâmpinarea necesităţilor persoanelor cu handicap. Directorii de magazine au fost rugaţi să specifice dacă unităţile dispun de locuri de parcare rezervate şi dacă se face o verificare a acestora, astfel încât să nu fie permanent ocupate de persoane care nu au dreptul de a beneficia de acest serviciu; dacă unităţile sunt dotate cu case speciale sau rafturi rotative; dacă există personal care să fie la dispoziţia clienţilor cu mobilitate redusă, ajutându-i prin consiliere sau pur şi simplu prin prezenţa activă acolo unde este cazul.  În cele ce urmează vă prezentăm răspunsurile oficiale ale centrelor comerciale care au avut amabilitatea să ne ofere detaliile cerute. Până la proba contrarie, îi vom crede pe cuvânt, însă invităm vrâncenii cu dizabilităţi să le testeze facilităţile şi să ne scrie la redacţie.

Kaufland:  “Dorim să vă asigurăm că pentru noi, ca şi companie, este foarte importantă egalitatea de şanse şi că ne străduim să venim în sprjinul celor care au nevoie de o accesibilitate specială. Acest sprijin începe în parcarea Kaufland, unde fiecare localitate are spaţii special amenajate pentru persoane cu dizabilităţi. În instalaţiile noastre sanitare am introdus o toaletă separată, echipată pentru oameni cu nevoi speciale, cu un buton de panică pentru cazul în care aceştia necesită ajutor. Pe toată suprafaţa de vânzare personalul nostru este atent şi stă la dispoziţia tuturor clienţilor noştri, mai ales a celor care poate nu ajung la produsele dorite. În zona de case toate filialele noastre sunt prevăzute cu o casă special amenajată pentru oamenii în scaune cu rotile care au nevoie de mai mult spaţiu”, ne-a declarat Katharina Scheidereiter, de la Biroul Relaţii de Presă Kaufland.


Profi: “Magazinele PROFI acordă atenţie persoanelor cu handicap şi se străduiesc să creeze condiţii pentru confortul acestora. Astfel, acele magazine PROFI la care accesul este dificil sunt dotate cu rampe special amenajate. La intrarea într-unul dintre magazinele din Focşani există o rampă care facilitează accesul persoanelor cu handicap, în timp ce intrarea celui de al doilea se afla la nivelul trotuarului, nefiind nevoie de o rampă. Din păcate, în această localitate nu deţinem parcări proprii, dar acolo unde avem astfel de facilităţi, dedicăm un număr de locuri persoanelor cu handicap şi ne asigurăm pe cât posibil că ele sunt folosite doar de acele persoane” a fost răspunsul Profi, prin intermediul lui Gabriel Pâslaru, Reprezentant Relaţii Publice.
 
Carrefour: “Ne dorim ca magazinele Carrefour să fie un loc primitor pentru toţi clienţii, îndeosebi pentru persoanele cu dizabilităţi. Menţionăm că locurile de parcare speciale pentru persoanele cu dizabilităţi există la Carrefour Focşani, acestea aflându-se în administrarea galeriilor comerciale. De regulă, aceste spaţii sunt blocate pentru a nu fi ocupate abuziv, până în momentul în care o persoană îndreptăţită să le folosească doreşte parcarea maşinii într-un astfel de spaţiu. Aceste locuri de parcare sunt verificate mereu pentru a nu exista probleme. De asemenea, tot în cadrul galeriei, există o toaletă specială pentru persoanele cu dizabilităţi.
La Carrefour Focşani, există o casă prioritară, semnalizată corespunzător, pentru cei cu nevoi speciale. Dacă persoanele cu dizabilităţi sunt identificate pe linia caselor de către angajaţii noştri, acestea sunt îndrumate să achite la casa specială. În cazul în care persoanele cu dizabilităţi sunt deja la rând la o altă casă, casiera îi serveşte prioritar. Mai mult, cu siguranţă, fiecare angajat îşi manifestă disponibilitatea de a asista persoanele cu dizabilităţi în cadrul magazinului. Hipermarketul nostru urmează un concept modern, fiind foarte spaţios, nu sunt scări, iar aşezarea produselor este una logică, fiecare raion fiind semnalizat corespunzător”, menţionează, într-un cominicat, echipa Carrefour.

Billa: “Magazinele Billa respectă toate standardele impuse de normele legislative din România. În ceea ce priveşte dotările pentru persoanele cu dizabilităţi, unităţile Billa deţin rampe de acces în cadrul magazinelor, acces uşor la casele de marcat şi personal pregătit să ajute în orice situaţie. Referitor la locurile de parcare, magazinul din Focşani nu deţine o parcare privată, locurile disponibile sunt în administrarea primăriei”, este poziţia Billa România, prezentată de Filip Cristescu, Director Operaţional.

Paco: „Avem locuri de parcare special amenajate pentru persoanele cu dizabilităţi, dar nu în toate unităţile. Unde a existat spaţiu s-au făcut şi astfel de locuri. Sunt rare cazurile în care sunt ocupate. În magazine, avem spaţiile foarte largi astfel încât accesul persoanelor cu dizabilităţi să se poată realiza şi toate magazinele au rampă de acces. Pe site pot fi găsite numerele de telefon de la toate magazinele şi se pot face şi livrări la domiciliu. Se lucrează în acest moment, la solicitarea persoanelor cu dizabilităţi, la implementarea unui program pentru comenzi on-line. Sperăm ca până la finalul acestui an proiectul să devină funcţional ”, spune Feliciu Paraschiv, director general al Paco Supermarkets.

Lidl: “Vă asigurăm că Lidl ia toate măsurile necesare pentru a asigura tuturor clienţilor săi cele mai bune condiţii pentru realizarea cumpărăturilor. În prezent, toate magazinele noastre dispun de locuri de parcare speciale pentru persoanele cu dizabilităţi, semnalizate corespunzător şi plasate în imediata vecinătate a intrării în magazin. De asemenea, intrarea în magazin se face la nivel cu parcarea, astfel încât să nu existe trepte sau alte obstacole care să îngreuneze accesul. Chiar dacă autorităţile nu impun o astfel de măsură în ceea ce priveşte tipul de clădire în care se încadrează filialele noastre, magazinele Lidl recent construite au toalete speciale pentru persoanele cu dizabilităţi, ca urmare a unei decizii interne de a le oferi tuturor clienţilor cele mai bune condiţii. În ceea ce priveşte interiorul magazinului, lăţimea culoarelor dintre rafturi, dar şi dintre mesele de la casele de marcat este dimensionată conform normelor de proiectare care ţin cont de gabaritele sistemelor de transportare a persoanelor cu dizabilităţi. De asemenea, personalul magazinelor noastre îşi petrece cea mai mare parte a programului în spaţiul de vânzare, printre clienţi, astfel încât să poată veni oricând în ajutorul lor” , ne-au declarat cei de la Lidl.


Persoanele cu dizabilităţi au cuvântul

„V-aţi întrebat vreodată unde şi cum îşi poate face cumpărăturile o persoană cu mobilitate redusă? Eu am ales zilele trecute un market situat la periferia oraşului. E foarte dificil de ajuns până acolo atunci când ai probleme cu mobilitatea, dar partea bună e că scapi de borduri şi de trepte. În plus, găseşti toate produsele în acelaşi loc. Odată ajunsă, cu cineva cu maşina, în fata marketului ales apare prima problemă: toate locurile de parcare situate mai aproape de intrare sunt ocupate, aşa că trebuie să te mulţumeşti cu orice loc liber, oricât de dificil ţi-ar fi să te deplasezi până la intrarea în market. Pentru cei cu handicap locomotor, după maratonul din parcare, cursa continuă şi în interior, până găseşti zona ce permite accesul în marketul propriu-zis, fiind apoi urmată de slalomul printre rafturi. Din start, trebuie să spun că pentru un nevăzător e imposibil să-şi facă cumpărăturile într-un astfel de loc, bazat pe autoservire, neînsoţit, din simplu motiv că nu se poate orienta şi nici nu-şi poate alege produsele. De altfel, probleme de orientare poate avea oricine, spaţiul fiind vast, neavând în locuri vizibile anumite hărţi sau indicatoare care să te ajute să găseşti mai uşor produsele de care ai nevoie. Cu atât mai mult ar avea nevoie de aşa ceva cei cu deficienţe de comunicare. O altă problemă majoră cu care eu, personal, m-am confruntat a fost alegerea produselor situate pe rafturile de jos sau pe cele de sus. Te vezi obligat de propria ta dizabilitate şi de modul în care sunt aşezate produsele, să le cumperi doar pe cele situate pe rafturile din mijloc, care de multe ori sunt şi cele mai scumpe. Ştiu că persoanele cu handicap reprezintă o categorie minoritară, la fel de bine cum ştiu că în România acestea nu sunt încurajate să se descurce singure, dar pentru cei ce investesc atat de mult în asemenea businessuri oare ar fi prea greu să instaleze şi anumite rafturi rotative pentru ca şi noi să ne putem alege produsele de care avem nevoie?! După o oră într-un asemenea loc, am plecat epuizată cu doar jumatate din produsele de pe lista de cumpărături în coş. Data viitoare, cu siguranţă voi merge în altă parte deşi ştiu că nu există loc în care să-ţi faci cumpărăturile cu uşurinţă atunci când ai o dizabilitate, deoarece cei ce investesc în asemenea marketuri se gândesc la clienţii majoritari ce le aduc profit şi nicidecum nu îşi propun să facă viaţa mai uşoară celor ca mine. După ce aţi citit această experienţă, nu-i aşa că aţi fi mai mândri de oraşul Focşani dacă ar fi un oraş european în care toţi oamenii să aibă aceleaşi şanse la o viaţă cât de cat normală?”


Iuliana Prunilă-Negoiţă 

La iniţiativa Aurorei Martin, de la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, propunem decidenţilor sau şefilor de magazine un experiment simplu: schimbarea de roluri. Să se aşeze într-un scaun rulant, să ia lista de cumpărături şi să încerce să ajungă în supermarketuri. Ȋn fiecare an, la 3 decembrie este marcată Ziua Internaţională a Persoanelor cu Dizabilităţi. Data a fost stabilită în 1992, de Adunarea Generală a ONU, pentru a motiva populaţia să înţeleagă efectele dizabilităţilor şi pentru a combate discriminarea. Prin acest articol, dorim mai multă înţelegere şi responsabilitate faţă de integrarea persoanelor cu dizabilităţi. Deschide-ţi mintea! Învaţă să-i înţelegi!


Grupaj coordoanat de Silvia Vrînceanu


Iată o idee!

Din această toamnă, un mall din Bucureşti, Băneasa Shopping City, a decis să înceapă, în premieră, un program de măsuri împotriva celor care ocupă în mod abuziv locurile destinate persoanelor cu dizabilităţi. Astfel, printr-un proiect intitulat „Parcarea Albastră”, roţile maşinilor parcate neregulamentar pe aceste locuri sunt blocate, până la plata unui tarif de 100 de lei. Sumele strânse în acest fel sunt donate către ONG-uri care protejează drepturile persoanelor cu dizabilităţi.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 3

Adaugă comentariu
Andreea, acum 1724 zile, 3 ore, 3 minute, 28 secunde
Nu se respecta. Totul e pe hartie si la directorii supermarket-urilor in vocabular. E laudabila, initiativa celor de la Baneasa Shopping Center.
surdul, acum 1725 zile, 12 ore, 56 minute, 14 secunde
Frumos sa fie adevarati..doar sefii de compani mai respecta standardele..restul angajati nu. stiu cum se comporta cu pers.dizabilitati eu surd am fost la Carrefour si am solicitati asistenta speciala citeste integral
ana, acum 1725 zile, 13 ore, 59 minute, 58 secunde
bravo pentru articol
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.