Ultima oră

S-a deschis sezonul la tocat bani publici

Mihai Boicu
16 oct 2007 1303 vizualizări
Guvernul a dublat sumele de la care autoritatile au obligatia sa organizeze licitatii, prin modificarea legislatiei achizitiilor publice u astfel, in prag de an electoral, contractele pe bani publici se pot da mult mai usor si mult mai repede dupa bunul plac u procedura netransparenta preferata de autoritati la incredintarea contractelor este cererea de oferta, care s-a "dublat" acum

Autoritatile publice au la dispozitie noi mijloace prin care pot ocoli licitatiile si incredinta contractele de achizitii publice dupa bunul plac. Guvernul a modificat recent OUG 34/2006, privind achizitiile publice, astfel incit valoarea contractelor de la care trebuie organizate licitatiile a fost practic dublata. Schimbarile au fost facute inainte de deschiderea "sezonului" electoral si permit ca sumele de la buget sa fie folosite mult mai usor dupa bunul plac, fie pentru a ajunge in pusculita partidelor, fie pentru a se lua ochii cetatenilor cu citeva "pomeni" electorale. Autoritatile pot apela mult mai linistite la cererea de oferta, "regina" metodelor netransparente prin care se pot toca banii publici, fara sa-si mai puna problema cum sa "sparga" contractele pentru a scapa de licitatii. Autoritatile locale s-au plins de faptul ca licitatiile dureaza foarte mult, un lucru extrem de suparator atunci cind trebuie sa arunci cu piatra pe un drum sau sa pui asfalt pentru a-i ademeni pe alegatori. De asemenea, s-au marit pragurilor si in cazurile operatorilor economici care beneficiaza de contracte subventionate.


Autoritatile contractante pot scapa mult mai usor de licitatii prin modificarile operate de Guvern in legislatia privind achizitiile publice. OUG 94/2007 a "indulcit" prevederile OUG 34/2006, care a dat multe de cap celor care lucreaza cu bani publici, din cauza prevederilor mai restrictive decit cele din legislatia de dinainte. Sumele de la care trebuie organizate licitatii au fost crescute simtitor, practic au fost dublate. Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse, servicii sau lucrari in masura in care valoarea acestora nu depaseste 10.000 de euro, fara TVA, pentru fiecare achizitie, fata de 5.000 de euro cit era limita pina acum. In cazul produselor sau serviciilor similare, dar achizitionate pe mai multe loturi, prin contracte distincte, procedura de cerere de oferta se poate face pina la 75.000 de euro, fara TVA, valoarea cumulata a tuturor loturilor. Pina acum, limita era de 40.000 euro. In cazul lucrarilor in care executia poate fi facuta pe obiecte/loturi, prin contracte distincte, cererea de oferta se poate face pina la 500.000 de euro, fara TVA, valoarea tuturor obiectelor/loturilor, fata de 250.000 euro cit era pina acum. Cererea de oferta, una din procedurile cele mai netransparente prin care se atribuie contractele publice, se poate aplica in conditii mult mai bune acum. Pentru contractele de furnizare si de servicii, pragul a crescut de la 40.000 la 75.000 de euro, fara TVA, in timp ce pentru contractele de lucrari cererile de oferta se pot face pina la 500.000 de euro, fata de 250.000 de euro, limita de pina acum. Spre exemplu, un raport de monitorizare realizat recent a aratat ca procedura cererii de oferta este utilizata aproape mereu de Primaria Focsani. Cu siguranta ca acum procentul se va apropia si mai mult de 100%


Reguli modificate la contractele subventionate


Regulile s-au schimbat si in cazul contractelor care sint subventionate din bani publici. Astfel, licitatiile trebuie organizate in cazul in care contractul de achizitie se atribuie de catre o autoritate contractanta in conditiile in care contractul este finantat/subventionat in proportie mai mare de 50% din fonduri publice. Daca este finantat sub 50%, nu se aplica OUG 34/2006. In cazul contractelor incredintate de operatorii economici care nu sint autoritati contractante, se fac licitatii pentru: contractele de lucrari, daca acestea sint subventionate in proportie de peste 50% de catre o autoritate contractanta si au o valoare mai mare de 2,5 milioane de euro; pentru contractele de servicii daca sint subventionate peste 50% si au o valoare de peste 125.000 euro. Insa si aici licitatiile pot fi ocolite. In cazul in care un operator economic, care nu are calitate de autoritate contractanta, atribuie un contract subventionat in proportie de peste 50% de catre o autoritate contractanta, aceasta din urma are obligatia fie sa solicite aplicarea prevederilor OUG 34/2006 la incredintarea contractului, fie aplicarea unor proceduri specifice, stabilite prin norme interne ale autoritatii respective, cu conditia invitarii a cel putin trei agenti economici la aceasta procedura. Operatorii economici care se afla cel mai des in aceste situatii sint cei care beneficiaza de finantare de la Uniunea Europeana, prin diverse programe.


"Teparii" pot fi exclusi de la licitatii


O parte dintre modificarile aduse de Guvern la legislatia privind achizitiile publice sint benefice, cum ar fi introducerea intre conditiile de participare la o licitatie si modul in care o firma s-a achitat de obligatiile contractuale pina la momentul respectiv. Astfel, firma nu poate participa "daca in ultimii doi ani nu si-a indeplinit sau si-a indeplinit in mod defectuos obligatiile contractuale, din motive imputabile ofertantului in cauza, fapt care a produs sau este de natura sa produca grave prejudicii benefieciarilor acestuia". In cazul in care autoritatea contractanta nu poate incheia contractul cu ofertantul a carui oferta a fost desemnata cistigatoare, deoarece acesta se afla intr-o situatie de forta majora, atunci contractul fie este atribuit ofertantului de pe locul doi, fie se anuleaza licitatia. Guvernul a schimbat si citeva dintre termenele privind contractele de achizitii publice, in sensul reducerii acestora. Astfel, termenul de incheiere a contractelor s-a redus de la 15 zile la 10 zile daca sumele sint mai mari decit cele prevazute la art. 55, si de la 7 la 5 zile in caz contrar. Daca se incheie inainte, contractul este lovit de nulitate absoluta. Exceptiile sint cazurile in care autoritatea contractanta nu are obligatia sa publice anuntul in Serviciul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) sau a fost un singur ofertant. De mentionat ca, de la inceputul anului viitor, publicarea anunturilor de achizitii publice in Monitorul Oficial, partea a VI-a, va fi facultativa. (Mihai BOICU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.