Vrâncenii care-și vând apartamentele pot solicita restituirea fondului de rulment
Vrâncenii care își scot apartamentele la vânzare își pot recupera sumele achitate asociațiilor de proprietari pentru fondul de rulment. Doar că, aceștia nu pot solicita întreaga sumă, plătită de-a lungul anilor, ci doar valoarea existentă la momentul vânzării.
Legea prevede că la vânzarea unui apartament, foștii proprietari – vânzătorii – pot solicita restituirea fondului de rulment pe care l-au plătit asociației de proprietari. Constituirea fondului de rulment este obligatoriu, conform legii asociațiilor de proprietari, însă vânzătorul unui apartament poate solicita restituirea banilor plătiți.
Legea prevede că „fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, dacă prin actele translative de proprietate nu se stipulează altfel”.
Recuperarea banilor se face printr-o cerere adresată administratorului în cazul în care, prin contractul de vânzare-cumpărare a apartamentului, nu se stipulează că vânzătorul primește contravaloarea fondului de rulment direct de la cumpărător.
Sumele ce pot fi recuperate sunt cele înscrise în tabelul administrației la momentul vânzării apartamentului, iar nu toți banii plătiți de-a lungul timpului.
Fondul de rulment este constituit în baza Legii asociațiilor de proprietari 196/2018, pentru a asigura banii necesari plăților curente ale asociației de proprietari care este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a fiecărui proprietar. Sumele colectate trebuie să poată acoperi cheltuielile curente ale imobilului timp de o lună calendaristică.
Asociația de proprietari va lua în considerare, la stabilirea valorii fondului de rulment, în luna cu cheltuielile cele mai mari din anul anterior, majorate cu rata inflației. În cazul asociațiilor nou-înființate, valoarea fondului de rulment se stabilește prin comparația cu valoarea colectată de alte asociații, de proprietari echivalente ca mărime.
„Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociației de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afișate pe lista de plată”, prevede legea asociațiilor de proprietari.
De menționat că pentru sumele încasate la fondul de rulment, administratorul trebuie să elibereze chitanțe separate de cele pentru plata întreținerii.