Vești proaste pentru angajații primăriilor din Vrancea și Consiliului Județean. Mai multe sporuri și beneficii vor fi tăiate
Angajații primăriilor vrâncene, precum și cei ai Consiliului Județean ori ai serviciilor publice de interes local nu vor mai beneficia de o serie de sporuri. Este vorba despre acele suplimente salariale și beneficii acordate prin hotărâri de consiliu local/ județean care nu sunt reglementate printr-o lege.
O decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție stabilește ce sporuri pot primi lucrătorii din administrația publică locală și județeană. Decizia cu numărul 103/2024 a fost pronunțată în noiembrie 2024 de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în contencios administrativ şi fiscal de la ICCJ. Aceasta a intrat în vigoare după ce a fost publicată în Monitorul oficial.
Potrivit judecătorilor, art. 129 alin. (12) din Codul administrative nu permite acordarea, prin hotărâre de consiliu local / județean a unor sporuri și facilități dacă acestea nu sunt reglementate prin alte acte legislative.
ICCJ a analizat cererea unui prefect care a solicitat anularea unei hotărâri de Consiliu Local ce prevedea decontarea cheltuielilor cu transportul pentru funcționarii primăriei care locuiesc într-o altă localitate decât cea în care lucrează. Prefectul și-a argumentat solicitarea de anulare a hotărârii arătând că nu există o prevedere legală care să permită adoptarea unei astfel de hotărâri.
Judecătorii Înaltei Curții i-au dat dreptate, arătând că o hotărâre de consiliu local trebuie să țină cont de o reglementare dintr-un act normativ, așa cum arată Codul Administrativ.
„Consiliul local hotărăşte acordarea unor sporuri şi a altor facilităţi, potrivit legii, personalului angajat în cadrul aparatului de specialitate al primarului şi serviciilor publice de interes local”, prevede Codul citat.
Totodată, ICCJ a subliniat că actul normativ principal ce reglementează veniturile salariale și beneficiile acordate lucrătorilor din sistemul public este Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform acesteia, toate drepturile de natură salarială trebuie stabilite „potrivit legii”, respectând principiul legalității.
Mai mult ICCJ a precizat că articolul 129 alin. (12) din Codul administrativ oferă consiliilor locale o competență derivată, dar nu una primară. Acest lucru presupune că autoritățile locale pot reglementa doar în limitele stabilite de legi sau alte acte normative superioare.
Instanța a respins argumentul apărării potrivit căruia principiul autonomiei locale ar justifica adoptarea unor astfel de măsuri. Judecătorii susțin că autonomia administrativă funcționează doar într-un cadru legal așa cum este definit de reglementările în vigoare. Astfel, în absența unei justificări prevăzute de lege, consiliile locale nu pot invoca autonomia pentru a acorda sporuri, facilități sau alte beneficii similare personalului din aparatul propriu.