Local

De ce trag clopotele în Ciorăști? Un nou episod al neînțelegerilor dintre preot și localnici

Ziarul de Vrancea
8 ian 2019 3299 vizualizări

După ce un locuitor al comunei s-a stins din viață, o nouă neînțelegere a avut loc între oamenii din Ciorăști și parohul bisericii: deși dangătul clopotului e folosit pentru a anunța în comună eventualele pierderi umane, de această dată, preotul ar fi refuzat cererea oamenilor, pe motiv că defunctul era adventist. De atunci, în rândul locuitorilor din Ciorăști s-a lansat o adevărată dezbatere, pe care o prezentăm în cele ce urmează.

În urmă cu trei zile, vă anunțam că în comuna noastră a murit un Om. Un Om demn, vertical, iubit de foarte multă lume pentru că a știut să-i prețuiască și să-i iubească pe oamenii din sat ca nimeni altul, așa cum l-a iubit pe Dumnezeu. În acele momente de tristețe, i s-a solicitat părintelui Valeriu Marin, paroh al Bisericii ortodoxe cu hramul “Adormirea Maicii Domnului” din Ciorăști, să dea vestire trăitorilor comunei despre această pierdere umană prin dangătul clopotului. Atât și nimic mai mult...

Zadarnice au fost intervențiile primarului comunei, domnul Nicolae Braicău, zadarnice au fost și alte intervenții ale altor cetățeni din comună, pentru că preotului ortodox al satului nimeni nu i-a putut muia inima întrucât decedatul era adventist. Comunitatea din care a făcut parte decedatul m-a rugat să nu dezvolt această temă, dar eu nu pot să înțeleg cum un om care propovăduiește cuvântul lui Dumnezeu pe pământ este în stare să transforme un clopot într-o talangă. S-o purtați sănătos, părinte Valeriu Marin!”

Pahon Stefan explică cine este cel al cărui deces n-a fost anunțat prin ”dangătul clopotului” Bisericii ortodoxe cu hramul “Adormirea Maicii Domnului” din Ciorăști, din cauza refuzului preotului:

Mulțumesc, Moșule!...

S-a stins din viață Costică Rizea, locuitor al comunei Ciorăști, la venerabila vârstă de 84 de ani. Nu i-ai fi dat vârsta pe care o avea pentru că viața cumpătată, organizată și lipsită de compromisuri l-a ținut pe verticală, precum bradul în stâncă, fără a se plânge de vreun beteșug. Era lucid, se deplasa ușor, șofa elegant și era mereu cu zâmbetul pe buze și cu glumele la el, confirmând zicala că tinerețea nu este decât o stare de spirit.

Pentru că «Moșul», cum le plăcea unora să-l dezmierde, dincolo de ținuta sa patriarhală, avea sufletul ca o vâltoare și privea cu nădejde către viitor, în iubire de semeni și de Dumnezeu. L-am cunoscut cu ceva ani în urmă, când m-am stabilit aici, în Ciorăști, și îmi făcea plăcere să mă tăifăsuiesc cu acest om, ori de câte ori ne întâlneam, pentru că aveam ce să învăț de la el, pentru că viața a fost cea care i-a dat și meserie, și personalitate. Dar pentru toate și pentru tot a muncit, s-a zbătut și nu s-a lăsat doborât de greutățile vieții. Astăzi, l-a doborât însăși viața, pentru că așa îi este dat fiecăruia, pentru că aici i s-a încheiat firul vieții. O viață de om demn, cumsecade, model pentru comunitatea din care a făcut parte.

Ceea ce eu vreau să vă transmit nu este un necrolog, pentru că încă nu mă împac cu gândul că «Moșul», prietenul meu, cu care m-am întreținut amical la telefon cu numai trei zile în urmă și ne-am urat un An Nou fericit, nu mai este, că s-a iîcăpățânat să se retragă discret de pe scena vieții. Nu. Este, dacă vreți, un «Mulțumesc, Moșule!» pentru tot ceea ce ai însemnat pentru mine!”

Odată lansat în spațiul public, subiectul a iscat comentarii în rândul comunității din Ciorăști. Prezentăm câteva dintre ele, precum și răspunsurile lui Pahon Stefan 

V.S: Clopotul nu apartine bisericii, pt ca nu l-a cumparat, ci acel clopot a fost donat de familia Sarbu... fostii proprietari ai casei unde locuiesc... Cu respectul cuvenit, dar pe un om ajungi sa-l cunosti de ce anume este condus in viata... de bani, de faima, de alte «calitati»... Nu credeam vreodată ... Sunt si oameni cu «coloana vertebrală»... cinste lor, dar... precum reversul medaliei, mai sunt si alte clase... Păcat...”

L.B.: In sat exista si o biserica adventista, ceea ce ma face sa intreb: de ce nu au si ei un...clopot? Nu cred ca din ratiuni economice ci mai degraba pt ca si acest simbol (clopotul) face diferenta dintre cele 2 religii. Nu vreau sa judec calitatile oamenilor din comuna indiferent de religia lor, dar chestiunea ridicata de dvs nu mi se pare un refuz al preotului indreptat impotriva unei persoane ci refuzul de a face un compromis intre cele 2 religii”

Răspuns L.S.: Domnule Jan, clopotul nu face diferența între 2 religii, ci crezul și faptele omului fac această diferență. Preotul, înainte de toate este (ar trebui să fie) CREȘTIN, adică urmaș al lui Hristos. Hristos s-au purtat la fel și cu evreii și cu românii și cu siro-fenicienii și cu samaritenii și cu grecii și cu orice om care a apelat la ajutorul Său.

Preotul îi consideră pe adventiști RĂTĂCIȚI! Dacă este așa, nu este de datoria lui să întoarcă oile rătăcite ale turmei in staulul strămoșesc? Cum face acest lucru? Refuzând-le un lucru simplu, cum ar fi câteva sunete de clopot? Ar fi fost un compromis? Cine s-ar fi compromis? Cine se «compromite» făcând un bine cuiva? Isus Hristos (al cărui urmaș pretinde că este și preotul din sat), a făcut bine tuturor oamenilor. Pentru a vă documenta, citiți Evangheliile și va veți face o părere proprie despre cum ar trebui să ne comportam unii cu alții în general! Clopotul nu este in nici un caz un însemn religios (și oile poartă clopot și nu sunt religioase).”

 S.I: Domnule Stefan Pahon, fiti amabil si faceti o scurta postare cu semnificatia clopotului in cadrul Bisericii Ortodoxe, atat practica din cele mai vechi timpuri cat si semnificatia simbolica a «trasului clopotului de astazi». Totodata, va rog la fel de respectuos sa nu mai denigrati pe parintele Valeriu cu orice ocazie. Nu prea merg eu des la biserica, dar fiecare are credinta lui si crede cum crede de cuviinta... dat fiind faptul ca nu ma duc prea des la biserica, poate ne explicati si de ce Biserica Adventa nu are clopot... Sa ii fie tarana usoara lu' Nea Costica.”

Răspuns Stefan Pahon: „Pentru ca sunteti dornic de cunoastere, iar eu apreciez acest lucru, va recomand sa cititi : https://www.crestinortodox.ro/.../clopotele-cultul..., unde veti gasi raspuns la toate intrebarile dumneavoastra. Nu stiu de unde ati tras dumneavoastra concluzia ca relatand un caz concret din comunitatea noastra se numeste «denigrare». Daca acest lucru se numeste denigrare atunci, cu scuzele de rigoare, hai sa «denigram» in continuare punand doua intrebari retorice:

1. De ce parintele nostru ortodox la una din procesiunile de pomenire a eroilor satului, slavindu-le numele, «a uitat» sa-l citeze pe unul Rizea (adventist), ofiter care a luptat pentru patria noastra Romania si care si-a dat obstescul sfarsit in cel De-al Doilea Razboi Mondial ?... Sursa : invatatorul Vasile Dan, adventist, de la care au invatat primele buchii si le-au fost luminati pasii multor generatii de copii din aceasta comunitate de cateva decenii si care nu a facut si nu face nici o deosebire intre rase si religii;

2. Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, in Sectiunea a 3-a, Cimitirul, la Art.5(3), se prevede textual : «În localitățile în care nu există cimitire comunale și unele culte nu dispun de cimitir propriu, persoanele decedate care au aparținut respectivelor culte vor fi înhumate potrivit ritului propriu în cimitirele existente în funcțiune, excepție făcând cimitirele existente în funcțiune ce aparțin cultelor mozaic și musulman». Ati putea sa va dati un raspuns de ce parintele nostru a avut in intentie ca cetatenii comunei adventisti care vor deceda sa nu mai fie inhumati in cimitirul satului ci intr-un alt loc pe care autoritatile locale sa-l puna la dispozitia acestora, lucru refuzat de catre actualul primar ?... Discreditare ?... Nu, DISCRIMINARE !....Pentru ca nu sunt purtatorul de cuvant al Bisericii adventiste din localitate poate ca nu va va fi convingator raspunsul de ce enoriasii acestui cult nu si-au ridicat si ei o capela proprie cu un clopot. Dar, dincolo de semnificatiile crestine, clopotul a avut dintotdeauna si inca mai are si una practica, aceea de comunicare in masa a unor vesti : ca a murit un om, de mobilizarea a obstei in caz de cutremur, incendiu sau inundatii, etc. Daca vreti, este precum o goarna intr-o unitate militara unde exista o singura goarna si un singur gornist. Cei care ati facut armata cunoasteti acest lucru. Intr-o unitate militara, cu goarna se da desteptarea, cu goarna se da stingerea, cu goarna sunt chemate subunitatile la adunare. Gandesc ca asa ar trebui sa se intample si intr-o comunitate ca a noastra unde, fara deosebire de nationalitate, de rasa sau de religie, ar trebui sa existe colaborare, buna intelegere, armonie, spirit de intrajutorare si compasiune la durere.”

L.S: Domnule Pahon, comuna Ciorăști a câștigat foarte mult prin stabilirea dumneavoastră în localitate. Sunteți un observator obiectiv al vieții comunității și o faceți cunoscută și celor din jur. Chiar și cei ce suntem plecați mai departe de vatra natală suntem informați într-un mod profesionist aș putea spune despre realitățile pe care le trăiesc cei care au rămas acolo. Va mulțumesc pentru "canalul" de informații pe care îl reprezentați pentru noi”

Răspuns Pahon Stefan: Si eu va multumesc pentru interesul pe care il manifestati pentru meleagurile natale si ma bucur ca , intr-un fel sau altul, va alin dorul de casa. Asa cum bine poate ati observat, incerc sa ajut in felul meu ca aceasta comuna si oamenii ei - harnici, buni si rabdatori, sa fie cunoscuti cu bune si cu mai putin pune. Nimeni nu este perfect, perfectiunea fiind mai degraba o figura de stil, dar gasesc cu cale ca trebuie sa fim mai buni, mai toleranti, mai intelegatori unii cu altii. A relata cu obiectivitate un caz, o situatie care nu place, nu poate fi catalogata ca denigrare. Eu ma intalnesc cu multa foarte multa lume din comuna si discut teme dintre cele mai diverse cu oamenii. Multa lume este trista, multa lume este saraca. Multi, pana cand obstea a avut mana buna la vot, au fost pacaliti cu sacosa si mai tarziu au trebuit sa regrete. Cineva spunea ca vesnicia s-a nascut la sat dar tot satul o poate ucide daca nu se va trezi din lunga-i letargie .”

M.P: „Ce usor judecam si condamnam oamenii! Domnule Pahon Stefan, in discutiile purtate cu prietenul dvs. Costica Rizea ( Dumnezeu sa-l ierte... desi, religia lui nu accepta ruga pentru cei plecati), v-a spus vreodata ca si-ar dori ca la moartea sa sa-i fie tras clopotul? Daca nu, v-ati gandit ca ar o incalcare a regulilor credintei lui? Nu cumva lui si comunitatii lui i-ar fi fost facut un rau prin acest amestec? Cred ca cel mai bine ar fi sa ne respectam convingerile religioase si ATAT!

Răspuns Pahon Stefan: Ca sa va spun sincer, nu am discutat cu decedatul, in timpul vietii sale, despre asa ceva. Noi am discutat mereu probleme de viata, despre comunitatea in care traim si cum/ce ar trebui sa facem ca sa ne fie mai bine, despre omenie, despre altruism, despre viata pentru iubea viata si inca si-ar mai fi dorit sa traiasca. Dar cu fiica acestuia, Da !... am discutat si pentru ca nu avea «goarna» si sa sufle ca sa afle satenii ca i s-a stins parintele din viata a dorit ca acest lucru sa fie adus la cunostinta lor cu ajutorul clopotului. Atat si nimic mai mult!”

T.N.: Văd că sunt tot felul de polemici pe tema clopotului, personal cred că nea Costică merita mult mai mult decât un tras de clopot. Referitor dacă se putea trage sau nu clopotul, biserica de multe ori face tot felul de compromisuri.”

Cazul a fost prezentat de colaboratorul ZdV Pahon Stefan

Citiți și: Neînțelegeri între enoriași și preotul satului laCiorăști, pe subiectul noilor reguli stabilite pentru slujbele de înmormântare


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.