SMID Vrancea continuă să înghită bani de la buget fără să fie funcțional
Consiliul Județean condus de Marian Oprișan a plătit suma de 9.600 la care se adaugă TVA pentru modificarea unui studiu de fezabilitate pe care l-a comandat în urmă cu abia patru luni și pentru care a plătit 130.000 de lei plus TVA. Este vorba despre documentația tehnică pentru fazarea Proiectului SMID în judetul Vrancea care în luna ianuarie a acestui an a fost atribuit firmei Envistruct Consult SRL din Voluntari Ilfov.
Contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate a fost atribuit firmei din Voluntari prin încredințare directă fără să fie organizată o procedură de licitație publică. Conform solicitării publicate pe portalul guvernamental de achiziții publice, instituția condusă de Marian Oprișan plătește peste 11.000 de lei pentru ca din documentul inițial să fie scoase informațiile referitoare la stația de tranfer a deșeurilor din Gugești, să fie modificat numărul locuitorilor județului Vrancea și să fie introduse date privind colectarea deșeurilor în mediul rural, un tabel cu punctele de colectare, numărul de loturi pentru colectare precum și o justificare despre necesitatea relocării deșeurilor prezente pe amplasamentul Celulei 2 în Celula 1 cu modalitatea de relocare.
Consiliul Județean a contractat, la începutul acestui an, serviciile de elaborare a documentațiilor pentru ultimele faze ale proiectului Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) Vrancea de la Envistruct Consult SRL pentru 130.000 de lei plus TVA. Procedura a fost inițiată pe portalul guvernamental de achiziții SICAP, în data de 4 ianuarie 2019 și s-a încheiat în mai puțin de o jumătate e oră. Envistruct Consult SRL a mai lucrat pentru Consiliul Județean, în cadrul SMID Vrancea și în trecut.
În 2017, firma a fost contractată pentru 75.000 de lei plus TVA ca să întocmească documentațiile necesare întocmirii Autorizatiei Integrate de Mediu și Autorizației de Gospodărirea a Apelor pentru Centrul de management al deșeurilor (CMID), stațiile de sortare, de compostare și de transfer a deșeurilor construite în cadrul proiectului.
În 2014, aceeași societate comercială a încasat alți 72.500 de lei plus TVA pentru actualizarea unor studii de fezabilitate și a documentațiilor de atribuire pentru trei contracte scoase la licitație în cadrul proiectului.
Povestea Sistemului Integrat de Management al Deșeurilor – Vrancea Curată, insuccesul prezentat succes
Deși Marian Oprișan îl prezintă drept un succes, care va fi dat în funcțiune în acest an, proiectul Sistem Integrat de Management al Deșeurilor – Vrancea Curată este, probabil, cel mai mare eșec al administrației PSD în Vrancea în atragerea fondurilor europene.
Proiectul s-a derulat prin POS Mediu 2007 – 2013 și continuă prin POIM 2014-2020, valoarea investiței fiind stabilită initial la aproximativ 43 de milioane de euro.
Contractul de finanțare pentru SMID Vrancea a fost semnat pe 5 noiembrie 2009 și conform prevederilor acestuia, implementarea trebuia să se încheie pe 31 decembrie 2014, după patru ani. Deși s-au scurs zece ani de la acel moment, SMID Vrancea este departe de a fi functional.
Guvernul Cioloș a ”salvat” Consiliului Județean Vrancea
Proiectul a înregistrat o întârziere de cinci ani față de termenul al care ar fi trebuit dat în funcțiune, întârzierile fiind cauzate, în principal, de incapacitatea Consiliului Județean de a organiza și desfășura procedurile de achiziție publică în conformitate cu prevederile legale. Achizițiile au fost întârziate de documentațiile prost întocmite, fără respectarea legislației în domeniu.
În 2015, anul în care s-a încheiat POS Mediu, Consiliului Județean Vrancea a fost ”salvat” de Guvernul Dacian Cioloș care a solicitat Comisiei Europene să accepte prelungirea implementării proiectului și să nu ceară Consiliului Județean să returneze fondurile europene, așa cum prevedea contractul de finanțare. De atunci, termenele de finalizare au fost depășite unul după altul, SMID Vrancea nefiind nici la această dată, așa cum am arătat, în stare de funcțiune.