Local

Regulile deplasării pe bicicletă. Câți vrânceni cunosc obligațiile și restricțiile impuse bicicliștilor

Ionel Sclavone
8 iun 2023 2129 vizualizări

Bicicleta a redevenit, de mulți ani, o alternativă la transportul cu mașina sau chiar pietonal. Din ce în ce mai mulți vrânceni apelează la acest mijloc de transport pentru a se deplasa, fie la locul de muncă, fie pentru a face diferite comisioane ori doar un scop recreativ. Datorită amplorii pe care a luat-o acest ti de transport, a fost instituită și o zi a bicicliștilor. Pe de altă parte există și o serie de reguli pe care aceștia ar trebui să le respecte, însă nu se întâmplă întotdeauna.

Perioada de vacanță îi determină pe mulți să recurgă la biciclete ca mijloace de transport alternative, pentru relaxare. Adulți sau adolescenți și copii se deplasează cu aceste mijloace de transport care ajută nu doar la deplasarea dintr-o parte în alta, dar și la menținerea unei forme fizice bune. În plus este un mod plăcut prin care părinții își pot petrece timpul cu copiii lor.

Bicicliștii sunt obligați, în conformitate cu prevederile legislației rutiere să respecte anumite reguli de deplasare și de conduită, atunci când folosesc un astfel de vehicul în deplasare. De multe ori, însă, aceste reglementări sunt încălcate, intenționat sau din neștiință. În astfel de situații, bicicliștii devin un risc pentru ceilalți participanți la trafic.   

Codul rutier definește bicicleta drept un „vehiculul prevăzut cu două roți, propulsat prin forța musculară, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor”. Sunt asimilitate acestuia și vehiculele cu pedale echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea de până la 250 W, precum și cele cu motor clasic, pe carburant.

Bicicliștii sunt obligați prin lege să respecte, la fel ca și restul participanților la trafic, o serie reguli, între care, cea mai importantă, este cea care stabilește traseul pe care se pot deplasa aceste vehicule, alături de trotinetele electrice.

În primul rând, legea prevede că pot circula pe drumurile publice doar bicicliștii care au împlinit vârsta de 14 ani.

În al doilea rând, bicicletele se pot deplasa doar pe pistele special amenajate sau, dacă nu există, pe acostamentul drumurilor (fâșia laterală cuprinsă între limita șoselei și marginea platformei drumului) în sensul de mers, în condițiile în care circulația se poate desfășura în siguranță. Pe drumurile fără acostament, bicicletele pot circula pe prima bandă de deplasare, cât mai aproape de marginea drumului.

Totodată, atunci când circulă peun drum public, bicicletele trebuie conduse în șir indian, iar nu în paralel, pentru a nu îngreuna traficul celorlalte vehicule.

Legea prevede că toți bicicliștii de până la 16 ani, și nu numai, trebuie să poarte cască de protecție când se deplasează pe șosele. De asemenea, cei ce merg pe drumurile publice cu bicicleta trebuie să aibă asupra lor un act de identitate.

Interdicții pentru bicicliști

Codul Rutier prevede și o serie de interdicții pentru cei care se deplasează cu bicicletele pe un drum public.

Aceștia nu au voie să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatoare care interzic accesul bicicletelor.

Este interzis ca începătorii să învețe să conducă bicicletele pe drumurile intens circulate, pentru a evita accidentele.

O regulă foarte des încălcată este cea legată de circulația pe trotuare. Legea interzice bicicliștilor să circule pe trotuare cu excepția situațiilor în care pe acestea sunt amenajate piste speciale.

Bicicliștii nu au voie să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale și nu se pot deplasa în paralel decât în cazul situațiilor în care paricipă la competiții organizate.

La fel ca și automobiliștii, nu au voie să circule sub influența alcoolului ori a drogurilor, chiar dacă au impresia că acest lucru nu reprezintă un pericol.

Bicicliștilor li se interzice să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcați, împinși ori trași de un alt vehicul sau o persoană.

Pe o bicicletă obișnuită nu poate circula decât conducătorul acestuia. El poate transporta, cel mult, un copil cu vârstă de până la șapte ani, cu condiția ca vehiculul să fie prevăzut din construcție cu un suport special sau dotat cu un dispozitiv omologat de transport. Tot aici, trebuie spus că biciclistul nu poate transporta sau remorca obiecte care, volumul ori greutatea lor, spun în pericol deplasarea sa ori a celorlalți participanți la trafic.

Biciclistul nu are voie să circule pe șosea, dacă există acostament pe care se poate deplasa. De asemenea, nu are voie să circule pe aleile din parcuri, cu excepția acelor zone în care nu stânjenesc circulația pietonilor.

Este interzisă circulația bicicletelor când drumurile sunt acoperite cu gheață, polei sau zăpadă ori cu defecțiuni la sistemele de frânare.

Alte interdicții vizează traversarea drumurilor publice, pe trecerile de pietoni, pe bicicletă. În astfel de cazuri bicicliștii trebuie să coboare și să se deplaseze la fel ca și ceilalți pietoni.

Nu au voie să circule, noaptea, fără veste reflectorizante și lumini în localitățile pe raza cărora nu funcționează iluminatul public ori în afara localităților. Cei care circulă pe timpul nopții trebuie să-și doteze bicicletele cu lumină de culoare albă sau galbenă (far), pe față, iar pe spate, cu lumină de culoare roșie (stop) și cu cel puțin un dispozitiv reflectorizant (ochi de pisică), vizibil, de aceeași culoare.

Sancțiuni pentru bicicliști

Trebuie spus că amenzile contravenționale pentru bicicliști au fost reîncadrate de la clasa de sancțiuni III la clasa de sancțiuni II. Acest lucru înseamnă că au fost reduse de la șase-opt puncte-amendă la patru-cinci.

Măsura a fost propusă pentru că încadrarea acestor amenzi în clasa a III-a de sancțiuni face de multe ori ca încălcări ale legii de către bicicliști să nu fie sancționate. Aceasta deoarece polițiștii sunt descurajați de nivelul exagerat al sancțiunilor și atunci nu mai amendează bicicliștii așa cum ar face, de exemplu, cu pietonii care încalcă regulile de circulație.

„Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca și bicicliștii care încalcă regulile de circulație să fie sancționați, ducând astfel pe termen lung la însușirea și respectarea prevederilor din Codul rutier”, au arătat autorii modificărilor legislative.

Încălcarea regulilor de circulație prevăzute în legislația rutieră pentru bicicliști se sancționează cu amenzi din clasa a II-a, cuprinse între 580 și 725 de lei.

În anunite situații, bicicliștii pot primi și amenzi mai mari, cuprinse între 870 și 1.160 de lei. Aceste sancțiuni sunt aplicate pentru încălcarea regulilor privind dotarea bicicletelor la circularea pe timp de noapte, a circulației pe autostrăzi etc.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.