Local

Reforma europeană a permiselor auto: Șoferii de peste 70 de ani vor putea conduce doar în anumite condiții

Ionel Sclavone
16 mar 2023 3384 vizualizări

Șoferii cu vârsta de peste 70 de ani vor trebui să dovedească periodic faptul că sunt apți să conducă un autovehicul. Măsura are drept scop reducerea numărului de accidente de pe șosele și va fi aplicată la nivel european. Oficialii Uniunii Europene pregătesc o reformă a permiselor de conducere menită să ducă la îmbunătățirea nivelului de siguranță rutieră.

Vrâncenii cu vârste de peste 70 de ani, care dețin permise de conducere, vor trebui să le reînnoiască la fiecare cinci ani. Aceștia vor trebui să treacă un examen medical din care să rezulte că sunt încă apți să conducă. Măsura este prevăzută într-o directivă a Comisiei Europene ce urmează să fie adoptată și pusă în vigoare.

Obiectivul pe care și l-au propus oficialii de la Bruxelles este deosebit de ambițios, vizând eliminarea deceselor provocate de accidentele rutiere până în 2050. De asemenea, se urmărește ca numărul accidentelor să se înjumătățească până în anul 2030. În anul 2022, la nivelul Uniunii Europene, și-au pierdut viața în accidente pe șosele un număr de 20.600 de persoane, dintre care aproape 2.000 în România.

Drept urmare, UE ia în considerare mai multe măsuri menite să ducă la îmbunătățirea nivelului de siguranță în trafic. O parte dintre acestea sunt de natură tehnică, iar altele vizează o reformă a permiselor de conducere.

Conform propunerilor de reglementare, permisul de conducere al șoferilor de peste 70 de ani ar trebui să fie verificat la fiecare cinci ani. Acest lucru ar trebui să facă posibilă verificarea periodică a aptitudinii persoanelor vârstnice de a conduce.

În cazul în care devine clar că solicitantul permisului nu mai îndeplinește standardele medicale, se poate dispune o examinare medicală amănunțită. Iar dacă autoritatea care eliberează permisul de conducere consideră necesar, șoferul va fi examinat de un șofer care va stabili dacă prezintă risc pentru siguranța în trafic.

Fiecare stat membru al UE va lua măsurile pentru efectuarea acestor investigații și se vor asigura că persoana respectivă este aptă să conducă un vehicul.

Reforma permiselor de conducere în UE

O altă măsură vizează valabilitatea permiselor de conducere. Conform proiectului, durata de valabilitate a unui permis va fi extinsă la 15 ani în toate statele UE, în loc de zece ani. Mai mult, permisele vor deveni digitale, astfel încât reînnoirea va fi procesată și online.

Pentru a simplifica procedura de recunoaştere a permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui document digital. Astfel, înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere se va face mult mai ușor deoarece toate procedurile se vor derula online.

De asemenea, se va institui un nou sistem de monitorizare a șoferilor sancționați pentru infracţiuni rutiere la nivel european. Astfel, dacă un șofer primește interdicție de a conduce un vehicul într-o țară a Uniunii Europene, din cauza unei infracţiuni comise pe teritoriul său, aceasta va fi valabilă pe tot teritoriul blocului comunitar. Practic, șoferul nu se va putea sustrage sancțiunii dacă va pleca în altă țară.

O astfel de măsură care să permită tragerea la răspundere a autorilor de infracţiuni rutiere în toate statele membre este considerată esenţială pentru siguranţa rutieră.

În conformitate cu normele actuale, atunci când un șofer este sancționat cu interdicția de a conduce pe teritoriul unui stat, măsura nu poate fi extinsă dacă a comis infracţiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.

Propunerea se referă la infracţiuni rutiere grave, precum excesul de viteză, conducerea sub influenţa alcoolului sau a drogurilor şi cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a încălcării legislației rutiere.

Vehiculele vor fi dotate cu cutii negre

Tot în sensul creșterii nivelului de siguranță pe șosele, autoritățile europene iau în considerare echiparea mașinilor cu cutii negre, similare cu cele de pe avioane. Noile dispozitive vor fi introduse în baza unui Regulament, 2019/2144, al Parlamentului și Consiliului European în vigoare din 6 iulie 2022. Prevederile sale vor fi valabile pentru toate mașinile nou înmatriculate după data de 7 iulie 2024.

Dispozitivele propuse, EDR (Event Data Recorder), vor înregistra înregistrează informațiile care sunt generate în timp ce vehiculul se află în mișcare. Vor fi păstrate informațiile stocate în intervalul de timp cuprins între 30 de secunde înainte de producerea unui accident și 10 secunde după.

Informațiile acestea vor fi folosite de anchetatori pentru a stabili mult mai precis cauzele unui accident rutier. Ei vor ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, dar și forța impactului (longitudinală și laterală), turația motorului și înclinarea vehiculului. Datele vor putea fi utilizate la definitivarea anchetelor și, mai apoi, ca probe în justiţie. De asemenea, în baza acestor informații vor fi rezolvate mult mai rapid și mai ușor litigiile legate de asigurările auto în caz de accident.

Odată ce va fi montat și activat, pe un vehicul, EDR nu va mai putea fi dezactivat, astfel încât șoferii nu vor putea să modifice informațiile pe care le înregisrează.

Trebuie spus că dispozitivul nu va înregistra informații despre posesorul maşinii sau despre şofer, ci doar despre comportamentul în trafic al mașinii.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.