Local

Recomandări pentru asociațiile de proprietari din Vrancea: Condițiile în care pot fi instalate camera de supraveghere la bloc

Ionel Sclavone
3 feb 2022 4392 vizualizări

În ziua de astăzi aproape orice bloc de locuințe are un sistem de camere de supraveghere. Acestea sunt foarte utile, aproape nu are rost să mai discutăm, pentru a-i identifica pe eventualii răufăcători care pătrund în imobil sau pe cei care provoacă distrugeri în spațiile comune. Doar că, legea prevede o serie de restricții de care trebuie ținut cont atunci când este instalat un astfel de sistem. Aceasta pentru a proteja viața privată a celor afectați de o astfel de decizie.

Montarea unei camera de supraveghere la intrarea în bloc sau pe casa scărilor și, mai ales înregistrarea imaginilor, nu este atât de simplă pe cât pare. Dimpotrivă, dat fiind prevederile privind protecția datelor cu caracter personal, un astfel de demers trebuie să țină cont de un număr mare de aspecte ce țin de viața privată a locatarilor.

În cazul asociațiilor de proprietari, cele mai utilizate date cu caracter personal sunt cele care se înscriu în cartea de imobil, potrivit legii. Este vorba despre numele de familie şi prenumele, seria și nr. actului de identitate, data mutării în/din imobil şi felul adresei (de domiciliu sau de reşedinţă), domiciliul persoanei (înscris în actul de identitate), datele înscrise în listele de plată a cheltuielilor asociației.

Drept care este important ca asociațiile de proprietari să fie atente la datele pe care le prelucrează pentru a nu risca amenzi usturătoare. Conform reglementărilor în vigoare doar anumite informații cu caracter personal pot fi prelucrate de asociațiile de proprietari

O cameră de luat vederi instalată într-un spațiu public surprinde o multitudine de informații legate de viața privată a unui locatar. Este vorba, de exemplu, despre ora la care pleacă sau sosește de la muncă, persoanele care îl vizitează etc. Sunt informații pe care, este foarte posibil, ca cineva să nu dorească să devină publice.

În ce condiții poate fi instalat un sistem de supraveghere

Instalarea unui sistem de supraveghere video trebuie justificată obiectiv, să fie necesară și proportional cu scopul urmărit. Astfel, asociația de proprietari trebuie să identifice o eventuală problemă – înmulțirea spargerilor de locuințe sau a actelor de distrugere și vandalism în zonă și să analizeze opțiunile pe care le are la dispoziție.

Conform legii, dacă nu există alte soluții care să nu afecteze viața privată a persoanelor vizate de filmare, poate să instaleze camerele.

„O astfel de prelucrare a datelor în interes legitim ce poate fi stabilită de către asociația de proprietari este cea efectuată prin intermediul unui sistem de supraveghere video pentru asigurarea pazei şi protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora, dar și în zona de acces în imobil sau lifturi”, se arată într-un material transmis de Autoritatea română de protecția datelor (ANSPDCP).

Argumentele justificative trebuie trebuie să se regăsească într-o documentație aprobată la nivelul asociației de proprietari. Documentul justificativ trebuie să stabilească exact numărul de camera video folosite, locațiile, dar și unde vor fi amplasate echipamentele de înregistrare și stocare a imaginilor. Acest lucru este necesar tot pentru a limita cât mai mult intruziunea în viața privată a locatarilor.

„În ceea ce privește instalarea camerelor video pe fiecare nivel/palier din imobil, apreciem că pentru prelucrarea imaginilor respective este necesară obținerea consimțământului fiecărui proprietar/locatar de pe nivelul/palierul respective, raportat la riscurile aduse vieții private a acestora”, subliniază ANSPDCP.

În baza acestei documentații va fi adoptată, cu votul Adunării generale, a hotărârii de a instala un sistem de supraveghere.  

Cine are acces la înregistrări și câtă vreme pot fi păstrate

Conform legii de protecție a datelor cu caracter personal, informațiile obținute din filmări și, eventual, din înregistrările audio trebuie folosite exlusiv în scop justificat. Cu alte cuvinte, o asociație de proprietari nu va putea folosi filmările de pe camerele video în alte scopuri. De exemplu, aceste înregistrări nu vor fi utilizate pentru a observa câte persoane locuiesc într-un apartament, în vederea stabilirii cotelor la întreținere.

Mai mult, accesul la camerele de filmat și la înregistrări va fi permis anumitor persoane, într-un cadru clar determinat. Asociația va stabili exact cine are acces la informații și cum le poate folosi. Mai mult, persoanele autorizate să acceseze filmările trebuie să se limiteze la ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului pentru care s-a luat decizia utilizării camerelor. De regulă pentru identificarea autorilor actelor de vandalism sau a infractorilor.

Înregistrările trebuie păstrate 30 de zile, cu excepția cazurilor în care stocarea acestora este justificată temeinic. De exemplu atunci când filmările sunt necesare pentru soluționarea definitivă a unei cauze penale de către organele judiciare.

„Este necesară stabilirea unui număr limitat de persoane care au acces la imagini. Totodată, persoanele care au acces la imagini nu le pot prelucra decât la cererea operatorului și în scopul pentru care datele au fost inițial colectate. Persoana/persoanele care are/au acces la imagini ar trebui să le poată vizualiza doar în situația producerii unui incident care are legătură cu scopul declarat al prelucrării, și nu în mod continuu/frecvent și/sau în timp real”, se mai arată în documentul ANSPDCP.

Pe de altă parte, cei care locuiesc sau ajung în zona supravegheată video trebuie să fie avertizați, iar pentru acest lucru sunt amplasate anunțuri speciale. Asociația de proprietari are obligația de informa persoanele vizate în spaţiile monitorizate prin camerele de supraveghere video.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.