Local

Oprișan pune parangheliile pe primul loc. Parte din atribuțiile privind finanțările europene, preluate la serviciul de organizare evenimente

Ionel Sclavone
16 iun 2020 4106 vizualizări

O parte din atribuțiile serviciul de proiecte și finanțări nerambursabile, desființat la inițiativa lui Marian Oprișan, au fost preluate de serviciul care se ocupă de organizarea parangheliilor, în Consiliul Județean. Lipsesc, însă, cele mai importante, elaborarea proiectelor și atragerea finanțărilor nerambursabile. În loc să mențină o structură organizată care să coordoneze această activitate extrem de importantă, Oprișan a desemnat diverși funcționari lipsiți de expertiză care să se ocupe de implementarea proiectelor. În opinia noastră, măsura este o demonstrație clară a lipsei de competență și a superficialității actualei conduceri a Consiliului Județean.

Într-un răspuns oficial transmis cotidianului nostru, biroul de presă al Consiliului Județean Vrancea confirmă că a a desființat departamentul de proiecte europene și spune că a delegat o mică parte din atribuțiile acestuia Serviciului de Comunicare, Strategii și Organizare Evenimente – care se ocupă de paranghelii.

„La nivelul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Vrancea există, în prezent, Serviciul de Comunicare, Strategii și Organizare Evenimente, structură ce se ocupă, conform Regulamentului de Organizare și Funcționare, de coordonarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă”, se arată în răspunsul Consiliului Județean Vrancea, transmis în numele lui Marian Oprișan.

Conform Regulamentului de organizare și funcționare, însă, serviciul de comunicare și organizare evenimente a preluat doar câteva din atribuțiile structurii de finanțări europene, pe care a desființat-o Marian Oprișan. Astfel, între altele, serviciul doar semnalează programele de finanțare, prezintă informări cu privire la acestea și monitorizează proiectele.

„ (…) identifică și analizează programele de finanţare active la care autoritățile administraţiei publice judeţene sunt eligibile, precum și oportunităţile de finanţare nerambursabilă pentru proiectele Consiliului Județean Vrancea; (…) elaborează și prezintă rapoarte privind fondurile nerambursabile și alte finanțări; informează U.A.T- urile din Judeţul Vrancea, instituţiile aflate în subordonarea autorităţii judeţene deliberative, și orice altă persoană care îți manifestă interesul prin oferirea de informaţii publice referitoare la finanţările acordate şi/sau oportunităţi de finanţare active; identifică potenţialii parteneri pentru proiectele ce vor fi depuse spre finanţare; monitorizează proiectele cu finanţare nerambursabilă atât în perioada de precontractare, cât și în perioada de implementare a acestora; organizează sesiuni de informare cu privire la diferite programe de finanţare ce pot fi accesate de diverse categorii de beneficiari; (….) realizează şi distribuie materiale informative şi educative cu privire la proiectele implementate”, acestea sunt atribuțiile serviciului, conform regulamentului de organizare și funcționare.

Nicăieri pe parcursul documentului nu se vorbește despre activitatea cea mai importantă pe care o îndeplinea departamentul desființat de Marian Oprișan, elaborara – scrierea proiectelor și depunerea acestora pentru atragerea finanțărilor europene.

Funcționari lipsiți de expertiză și fără specializare în fonduri europene

Într-o demonstrație despre ce înseamnă lipsa de competență și dezorganizatrea care domnește la Consiliul Județean, biroul de presă al instituției, menționează că de implementarea proiectelor se ocupă diverși funcționari împrăștiați prin diverse compartimente.

„Legat de faptul că s-a desființat Serviciul Implementare și Coordonare Proiecte Finanțate din Fonduri Nerambursabile, vă transmitem faptul că atribuțiile specific implementării proiectelor au fost împărțite unui număr mai are de funcționari specializați pe domenii în cadrul aparatului de lucru al Consiliului Județean Vrancea, otivat de faptul că, porivit legii, un funcționar public nu poate face parte din mai mult de trei proiecte”, se arată în răspunsul transmis.

Practic, de aici tragem concluzia că departamentul de proiecte europene, o structură centralizată care funcționa unitar și care coordona toate activitățile de implementare, a fost desființat fără să se pună nimic în loc.

Drept urmare, în loc ca activitatea de atragere și implementare a fondurilor europene să fie coordonată unitar de oameni specializați în domeniu, Consiliul Județean a încredințat-o mai multor funcționari lipsiți de expertiză și specializare, care lucrează după ureche și care iau deciziile, de multe ori, eronate, deoarece nu sunt familiarizați cu reglementările în domeniu.   

Proiecte ratate de Consiliul Județean Vrancea

Cel mai elocvent exemplu în acest sens este proiectul de împădurire a mai multor zone degradate de pe raza județului Vrancea. Pentru implementarea acestui proiect au fost aleși oameni lipsiți de expertiză care nu au citit sau nu au înțeles documentele programului și, astfel, prin deciziile și măsurile pe care le-au adoptat au generat un prejudiciu de aproximativ 2,4 milioane de lei, Consiliului Județean.

La finalul anului 2017, Consiliul Județean Vrancea a fost obligat să restituie Administrației Fondului de Mediu (AFM) 2,393 milioane lei după ce funcționarii din subordinea lui Marian Oprișan nu au reușit să finalizeze proiectul de împădurire pe terenurile degradate din Panciu, Măicănești și Ciorăști.

Aceste sume, susține Curtea de Conturi, ar fi trebuit recuperate de la cei responsabili pentru eșecul înregistrat.

Alt proiect ratat de Consiliul Județean sunt cele privind amenajarea Crângului Petrești, unde Consiliul Județean a pierdut, conform propriilor estimări, fonduri europene în valoare de 15,6 milioane de lei. Un alt eșec al administrației Oprișan este SMID „Vrancea curată”, cu o întârziere de aproape zece ani. Nu se știe cât a înghițit în plus, acest proiect, față de valoarea estimate initial.

De asemenea, tot despre un insucces putem vorbi și în cazul proiectului de înființare a bazelor Salvamont de la Soveja, Nistorești și Păulești care au fost întârziat mult peste data la care ar fi trebuit finalizat.

În aproape toate cazurile, Marian Oprișan  a fost nevoit, conform regulilor UE, să pună bani de la bugetul județean pentru a finaliza lucrările sau achizițiile și pentru aduce proiectele la final.

Incompetență sau interese ascunse?

Practic, instituția condusă de Oprișan face de toate în legătură cu fondurile nerambursabile, dar mai puțin ceea ce trebuie, să scrie proiecte și să atragă banii.

La inițiativa președintelui Marian Oprișan care a propus noua organigramă, Consiliului Județean Vrancea i-a fost „amputată” una dintre cele mai importante atribuții, aceea de a scrie proiecte și de a atrage fonduri europene. Situația este cu atât mai gravă cu cât, în condițiile crizei provocată de pandemia de coronavirus, toată lumea apelează la sursele de finanțare neramburasabilă în vederea dezvoltării și a susținerii activității.

Prin desființarea departamentului de proiecte europene, unul deosebit de important și delegarea unei părți a atribuțiilor acestuia către serviciul de organizare a parangheliilor, Oprișan duce în derizoriu această actviitate deosebit de importantă în contextul nevoilor de dezvoltare ale județului Vrancea.

În aceste condiții, așa cum am mai arătat, desființarea serviciului specializat în scrierea și implementarea de proiecte europene pare a avea un scop ascuns, externalizarea acestei activități unei firme clientelare. Este o dorință mai veche a conducerii Consiliului Județean, de prin 2010, care nu putea fi dusă la îndeplinire din cauza existenței acestui serviciu specializat. Acum, conducerea Consiliului Județean Vrancea își poate duce visul la îndeplinire.

De altfel, în ultimii ani, chiar și atunci când serviciul funcționa, Oprișan a preferat să plătească bani de la buget unor firme private, pentru elaborarea de proiecte, în loc să-și pună la lucru proprii angajați.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.