Spre știința vrâncenilor: Lovitură pentru samsarii de mașini. Fiscul va fi la curent cu toate tranzacțiile de autovehicule second-hand
Vrâncenii care achiziționează mașini second hand de la proprietari din statele Uniunii Europene sunt obligați să o și înregistreze la Registrul Auto Român (RAR). ANAF va primi de la RAR, informațiile despre persoanele care aduc mașini second hand din străinătate și va putea bloca, în anumite situații, motivat, înregistrarea autovehiculelor.
O modificare legislativă dă o lovitură dură samsarilor de autoturisme care cîștigau bani frumoși din traficul cu autoturisme second hand.
Până acum, cel care achiziționa mașina în străinătate o putea vinde în țară, cu numărul de înmatriculare din țara de proveniență, fără să o înregistreze la RAR. Această obligație revenea celui care o cumpăra de la samsarii auto. Conform noilor modificări, acest lucru nu va mai fi posibil. Samsarii care aduc mașinile în țară trebuie să se ocupe de înregistrarea la RAR și de plata taxelor ce se impun în astfel de situații.
Conform OUG nr. 120/2021 orice persoană fizică sau juridică ce cumpără o mașină second hand din statele UE trebuie să se prezinte la RAR pentru formalitățile necesare obținerii cărții de identitate cartea de identitate. Astfel, persoana care a făcut achiziția și al cărei nume apare în actele de vânzare cumpărare este considerată cea care a cumpărat efectiv mașina. Drept urmare, este trecută și în documentele de proveniență a acesteia.
ANAF va fi la curent cu toate tranzacțiile de autoturisme SH
Pe de altă parte, în baza unui protocol ce urmează a fi încheiat, RAR va transmite Fiscului, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE.
„Pentru vehiculele rutiere provenite din țări membre UE, R.A.R. transmite către Agenția Națională de Administrare Fiscală, în format electronic, documentele prezentate de persoana care a efectuat achiziția intracomunitară, inclusiv documentele de proveniență, anterior eliberării cărții de identitate a vehiculului. Procedura de aplicare a prezentului alineat se stabilește prin protocol încheiat între cele două instituții”, se arată în ordonanță.
Fiscul poate suspenda eliberarea cărții de identitate
La solicitarea ANAF, eliberarea cărții de identitate a autovehiculelor poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile în baza unei solicitări motivate. Procedura de eliberare a cărții de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen.
„Eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Procedura de eliberare a cărții de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen”, se precizează în ordonanță.
Măsura este propusă pentru combaterea fraudei în domeniul comerțului cu autoturisme rulate de proveniență intracomunitară. Aceasta este una dintre liniile prioritare, mai nou, ale ANAF. Conform ordonanței de urgență, „cazuistica a demonstrat că prejudiciile cauzate bugetului general al statului sunt semnificative și în multe cazuri TVA rămâne nerecuperabilă”.