În atenția vrâncenilor: O nouă escrocherie de tip „Accidentul” face victime printre utilizatorii de e-mail
Vrâncenii care folosesc Gmail sau Outlook pentru e-mail trebuie să știe că sunt vizați de un nou tip de atac cibernetic. Acesta stârnește îngrijorare în rândul specialiștilor în securitate informatică deoarece este total diferit de metodele de acțiune pe care le foloseau hackerii până în prezent. Noul tip de atac seamănă cu o escrocherie binecunoscută românilor, „Accidentul”.
Amenințarea informatică îi vizează în special pe utilizatorii de Gmail și Outlook dar, apreciază experții, citați de presa de specialitate, nu va trece mult până va fi extinsă și la alte platforme de mesagerie electronică. Drept urmare, dat fiind că este ceva nou, aceștia recomandă utilizatorilor de mesagerie electronică să fie mult mai precauți atunci când accesează e-mailurile primite și să verifice mult mai atent mesajele.
Noul atac cibernetic seamănă cu mult mai cunoscuta metodă de escrocare „Accidentul”. Pentru cei care nu cunosc, această escrocherie presupune că un individ sună la o familie, de regulă persoane vârstnice și, sub pretextul că una dintre rudele lor a suferit un accident foarte grav sau a produs unul, cere o sumă foarte mare de bani. Aceasta fie pentru a acoperi costurile de spitalizare, fie pentru, chipurile, angajarea unui avocat care să se ocupe de caz.
Escrocii subliniază, în mai multe rânduri, în discuție, că este vorba despre o problemă urgentă, care trebuie rezolvată în cel mai scurt timp. Aceasta pentru ca victimele să nu aibă timp să reflecteze sau să verifice ce se petrece.
Sub presiune, speriate că cineva apropiat este în suferință și are nevoie de ajutor urgent, oamenii plătesc sumele cerute unor intermediari, trimiși de escroci. Iar sumele nu sunt deloc mici, pornind de la mii de euro și ajungând chiar la sute de mii de euro, în unele cazuri.
Cum acționează escrocii informatici
În cazul de față, escrocii se bazează pe același tip de emoții. Infractorii cibernetici trimit e-mailuri care dau impresia că provin de la unele companii mari de comerț online, precum Amazon, Emag sau Paypal. În mesaj, utilizatorul vizat este înștiințat că tocmai s-a făcut o tranzacție importantă din contul său de pe magazinul cu pricina.
Escrocii folosesc fonturile, logo-urile și toate siglele oficiale ale firmelor în numele cărora vorbesc, pentru a părea convingători. Iar acesta este unul dintre motivele pentru care noua înșelătorie stârnește îngrijorarea experților în securitate cibernetică.
De regulă, utilizatorilor li se spune că a fost cumpărat, din contul lor, fie un laptop foarte scump, fie un gadget sau un alt tip de echipament costisitor.
Persoanei respective i se cere să confirme așa zisa tranzacție sau să o blocheze, la un anumit număr de telefon. Omul este îndemnat să sune de urgență la numărul de telefon indicat în e-mail pentru a rezolva situația înainte de a fi prea târziu.
Astfel, speriați că vor pierde o sumă importantă, cei care pică în capcană apelează numărul respectiv. La capătul firului le răspunde o persoană care pretinde că reprezintă compania și îl poate ajuta să rezolva situația. În realitate este vorba despre escroc care va căuta să afle cât mai multe informații personale despre utilizator, nume, date de contact, numere de conturi, parole, detalii bancare etc.
Concomitent, hackerii ar putea încerca să păcălească utilizatorii și să-i determine să transfere bani într-un cont fals sau, sub diferite pretexte, să instaleze un troian care va face ravagii în PC-urile personale.
Înșelătoria numită vishing
Această nouă înșelătorie este numită „vishing”, iar specialiștii în informatică spun că a făcut deja victime printre utilizatori. Vishing este prescurtarea de la voice la care se adaugă phishing, un tip de atac informatic bazat pe faptul că odată cu trecerea la munca de la distanță, telefonul a devenit un dispozitiv foarte important.
Potrivit specialiștilor în securitate informatică, accesarea unui număr de telefon face ca înșelătoria să fie mult mai credibilă, iar hoților cibernetici le dă posibilitatea să obțină un număr mai mare de informații.
Din acest motiv specialiștii în securitate cibernetică se așteaptă ca înșelătoria să devină din ce în ce mai populară, în viitorul apropiat.
La fel ca și în cazul metodei „Accidentul”, înșelătoria se bazează pe faptul că destinatarii sunt atât de alarmați de pierderea unor sume importante, încât vor acționa pripit, sperând să și recupereze banii.
Cum să evitați înșelătoria
În acest context, dacă primiți un e-mail de acest fel, specialiștii vă recomandă să urmați o serie de pași meniți să vă ajute să evitați o astfel de înșelătorie.
Astfel, în primul rând este bine să nu sunați la numărul indicat în e-mail. În al doilea rând, specialiștii recomandă să vă conectați la contul personal de la serviciul în cauză (Amazon, PayPall, Emag etc.), direct din browser, fără a accesa vreun link indicat în mesaj. Așa veți putea verifica istoricul comenzilor pe care le-ați făcut sau ultimele acțiuni din contul dumneavoastră.
Dacă, totuși, aveți motive de îngrijorare, verificați soldul și lista tranzacțiilor recente de pe toate cardurile bancare. Astfel, veți putea vedea dacă sunteți potențiala victimă a unor escroci sau se întâmplă ceva serios.