Local

În atenția vrâncenilor: Noua procedură de înregistrare a contractelor de închiriere la ANAF. Se schimbă regulile și pentru chiriașii ANL

Ionel Sclavone
14 nov 2022 3145 vizualizări

Începând din luna ianuarie revine obligativitatea declarării contractelor de închiriere, pentru locuințe, la ANAF. Astfel, orice vrâncean care deține un imobil pe care intenționează să-l închirieze trebuie să declare acest lucru și să înregistreze contractul la Fisc. Reglementările în vigoare, cu privire la înregistrarea contractelor, nu-i vizează și pe cei ce obțin venituri din arendă sau din închirierea turistică a camerelor din propriile locuințe. De asemenea, potrivit unui proiect de lege care urmează să intre la votul decisiv, închirierea locuințelor ANL pentru tineri se va face după noi reguli.

Noua procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere stabilește pașii pe care trebuie să-i urmeaze proprietarul unui imobil care intenționează să-l închirieze. Conform legii, vrâncenii care obțin venituri din închirierea locuințelor vor fi obligați să înregistreze la ANAF contractele pe care le încheie.

Noua regulă se va va aplica atât contractelor de închiriere încheiate de la 1 ianuarie 2023, cât și contractelor de închiriere care se află în derulare. În cazul celor dintâi, contractele încheiate după 1 ianuarie 2023, termenul de înregistrare este de 30 de zile. Cei care au contracte de închiriere în derulare vor trebuie să respecte un termen de conformare de 90 de zile.

În acest sens, pentru cei interesați, ANAF va pune la dispoziție proiectul formularului 168 și instrucțiunile sale de completare.

Potrivit noilor reguli, contractul de închiriere trebuie înregistrat la ANAF în maximum 30 de zile de la încheiere (regula se va aplica și dacă intervin modificări ulterior pe contract), prin completarea și transmiterea formularului 168 organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul proprietarului.

Cererea de înregistrare se completează în dublu exemplar, unul fiind păstrat de proprietari, iar al doilea fiind depus la Fisc. În cazul în care sunt mai mulți proprietari ai unui imobil, fiecare dintre ei trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF. De menționat că cererea de înregistrare trebuie să aibă atașată o copie conformă cu originalul a contractului de închiriere.

Cererea de înregistrare se poate depune online, în format electronic, fie direct, la registratura Fiscului sau prin poștă, în format tipărit. Data înregistrării contractului este considerată data înregistrării cererii la registratura ANAF, data poștei sau data înregistrării cererii online.

În cazul în care nu-și înregistrează contractele, cei care obțin venituri din chirii vor fi vor fi atenționați de autorități că au această obligație de îndeplinit.

În cazul persoanelor juridice, formularul 168, însoțit de o copie conformă a contractului de închiriere, se transmite exclusiv online către ANAF.

Noi reguli pentru închirierea locuințelor ANL

O nou proiect de lege, ce urmează să intre în curând la votul decisiv al deputaților, va permite chiriașilor din apartamentele ANL să-și prelungească contractele de închiriere o dată la cinci ani. Astfel, va fi eliminată obligativitatea reînoirii contractelor annual, așa cum prevede legea în prezent.

„După expirarea perioadei contractuale iniţiale, prelungirea contractului de închiriere se face, succesiv, pe perioade de câte 5 ani”, scrie în proiectul de lege de la Camera Deputaților.

Legea 152/1998 stabilește că prelungirea contractului de închiriere ale locuințelor ANL se face, succesiv, pe perioade de câte un an.

În plus, locuinţele pentru tineri destinate închirierii se vor putea vinde titularilor, la solicitarea acestora, după minimum șase ani consecutivi de la data primului contract de închiriere către acelaşi titular şi/ sau către persoana în beneficiul căreia s-a continuat închirierea în condiţiile legii.

Regulile actuale stabilesc că locuinţele închiriate tinerilor se pot vinde numai la solicitarea acestora, după expirarea a minimum un an de închiriere neîntreruptă, fără ca vânzarea să fie condiţionată de vârsta solicitantului.

Măsura va veni în ajutorul chiriașilor, potrivit inițiatorilor, „în sensul în care valabilitatea contractului pe o perioadă de cinci ani ajută în situația încheierii contractelor de utilități și obținerea vizei de flotant, restul actelor cerute prin legislația în vigoare urmând a fi depuse anual, în vederea reactualizării datelor”.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.