În atenția vrâncenilor: Furnizorii de electricitate sunt obligați să emită facturi pentru consumul lunar al abonaților
Facturile de electricitate vor fi emise lunar pentru abonații furnizorilor de energie electrică din Vrancea. Măsura este prevăzută într-un act normativ ce reglementează activitatea de furnizare a energiei electrice pentru consumatorii finali. Actul normativ prevede și reguli privind eșalonarea la plată a facturilor în anumite situații.
Furnizorii de energie electrică ce își desfășoară activitatea în județul Vrancea sunt obligați să emită facturi lunare pentru consumul înregistrat de abonații vrânceni. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, clienții trebuie să beneficieze, la cerere de eșalonarea plăților pe o perioadă cel puțin egală cu cea de facturare. Cu alte cuvinte, dacă furnizorul, Electrica, de exemplu, facturează unui client consumul pe trei luni, atunci trebuie să-i permită acestuia să plătească în tot atâtea rate.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, printr-un ordin care a fost publicat în Monitorul Oficial, cadrul legal de desfășurare a activității de furnizare a energiei electrice pentru clienții finali.
Actul de reglementare vizează aprobarea regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali și prevede, între altele, ca, pentru clienții casnici, perioada de facturare să fie lunară. În cazul clienților vulnerabili, dar nu numia, furnizorul trebuie să permită eșalonarea plății facturilor.
Dacă furnizorul emite, totuși, facturi pentru o perioadă mai lungă de timp, peste cea prevăzută în contract sau stabilită prin actul de reglementare, este obligat să accepte plata eșalonată a sumelor datorate. Perioada de eșalonare va fi cel puţin egală cu perioada pentru care a fost emisă factura.
Mai mult, pentru clienții vulnerabili, eșalonarea la plată a facturilor se poate face, la cererea acestora, pentru o perioadă de minim trei luni ori stabilită de comun acord. Conform legii, consumatorul vulnerabil este persoana singură ori familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura nevoile energetice minimale.
Reglementările din ordinul ANRE prevăd actualizarea elementelor obligatorii care trebuie să se regăsească într-un contract de furnizare, dar și introducerea și actualizarea conținutului minim al tuturor facturilor de energie electrică emise pentru consumul înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, respectiv informațiile obligatorii ce trebuie incluse de furnizori în acestea.
De asemenea, este prevăzută și procedura prin care furnizorul trebuie să soluționeze plângerille care privesc facturile emise. În acest sens, clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea acesteia.
Furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului, indiferent dacă factura reclamată a fost sau nu achitată și să transmită concluziile cercetării în termenele legale.