Local

În atenția vrâncenilor cu datorii la facturi. Furnizorii de gaze și electricitate au dreptul legal să-i debranșeze pe rău platnici

Ionel Sclavone
11 nov 2021 3581 vizualizări

Vrâncenii care au datorii la facturile de energie electrică și gaze naturale trebuie să se grăbească și să le achite. În caz contrar vor fi debranșați de furnizori pentru neplata acestora. Începând de vineri, 5 noiembrie, a intrat în vigoare actul normativ care permite debranșarea de la utilități a celor care nu-și achită facturile la termen.

În urmă cu un an, în 2020, autoritățile au decis că pe timpul stării de alertă furnizorii de utilități (curent, gaze, apă, canalizare ori salubritate) nu pot debranșa clienții sub nicio formă.

Articolul 72 al OUG 70/2020 stabilit că „pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”. Următorul alineat al articolului 72 stabilește că aceleași prevederi se aplică și pentru cei care au datorii la apă, canalizare și salubritate.

De atunci, starea de alertă s-a tot prelungit, iar o parte dintre clienți au profitat de această situație și nu și-au plătit facturile la utilități.

Drept urmare, în vara anului acesta, s-a revenit asupra măsurii. Interdicția de debranșare a clienților de la rețelele de furnizare a electricității și gazelor naturale a fost ridicată.

Rău platnicii au avut la dispoziție trei luni

Eliminarea interdicției de debranșare este cuprinsă în OUG 84/2021. Actul normativ le-a mai dat un termen de grație celor care au beneficiat de măsură. Practic, au fost păsuiți vreme de trei luni pentru a-și achita datoriile.  Termenul a expirat pe 4 noiembrie 2021, iar din 5 noiembrie furnizorii au dreptul, legal, să-i debranșeze pe rău platnici.

Totuși, cei care beneficiază de măsură au fost păsuiți timp de trei luni, mai exact, până astăzi, ceea ce înseamnă că ei pot fi debranșați începând de mâine.

Trebuie precizat că debranșarea se poate face doar în cazul celor care au acumulat datorii pentru gazele naturale și electricitate. Interdicția rămâne în vigoare, însă, pentru cei care nu-și plătesc facturile la apă, salubritate sau canalizare.

Anumite categorii de consumatori nu vor putea fi debranșați

În prezent, un proiect de lege aflat la vot în Camera deputaților propune ca, totuși, anumite categorii de consumatori să nu fie debranșați de la electricitate și gaze naturale pe timpul stării de alertă. Aceasta chiar dacă nu-și achită facturile. Este vorba despre persoanele care intră în categoria consumatorilor vulnerabili sau cei care au un consum foarte mic.

Potrivit proiectului, nu vor putea fi deconectate de la gaze sau electricitate consumatorii vulnerabili de energie. Nu pot fi debranșați nici consumatorii de energie cu un consum mediu lunar, raportat la un an calendaristic, mai mic de 100 kWh și nici cei de gaze naturale cu un consum mediu lunar, raportat la un an calendaristic, mai mic de 1.000 kWh.

În cazul acestor din urmă două categorii, condiția impusă de legislator este ca să nu aibă mai mult de șase facturi neplătite.

Consumatorii vulnerabili pot suspenda plata facturilor la gaze și electricitate

În același context, trebuie spus că vrâncenii care fac parte din categoria consumatorilor vulnerabili de energie pot solicita autorităților suspendarea plății facturilor pentru electricitate și gaze. Măsura va fi valabilă pentru un interval de timp cuprins între o lună și șase luni.

Legea 259/2021 prin care au fost aprobate regulile compensării facturilor la curent și gaze naturale prevede această posibilitate pentru clienții casnici ce se încadrează în categoria consumatorilor vulnerabili.

„Pe perioada de aplicare a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 (...), la cererea debitorului, client final din categoria consum atorilor vulnerabili (...), se suspendă obligația de plată a facturilor la energie electrică și gaze naturale, pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum șase luni, fără costuri suplimentare pentru acesta”, scrie în Legea 259/2021.

Citiți și:Informarea privind Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2021 prin care s-a abrogat alin. 1 al art. 72 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020.

Astfel, conform prevederilor, începând cu data de 8.11.2021, furnizorii de energie electrică pot solicita deconectarea locurilor de consum în caz de neplată, iar distribuitorii de energie electrică au obligația de a da curs solicitării furnizorilor în termen de maxim 5 zile lucrătoare.

Pentru a evita întreruperea alimentării cu energie electrică, Distribuție Energie Electrică Romania recomandă consumatorilor casnici și noncasnici să contacteze furnizorii în vederea achitării debitelor restante, evitând astfel disconfortul creat de întreruperea energiei electrice și de plata taxelor aferente serviciilor de deconectare/reconectare.

Comunicat de presă transmis de Distribuție Energie Electrică România(DEER)  

Vă reamintim faptul că,în data de 5 august 2021, a fost emisă Ordonanța de urgență a Guvernuluinr. 84/2021 prin care (i) s-a abrogat alin. 1 al art. 72 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020, articol care prevedea: ” Pe perioada stării de alertă, operatorii de apă, canal şi salubritate asigură continuitatea furnizării serviciilor de utilităţi respective, iar în situaţia în care este incident un motiv de debranşare/deconectare, amână efectuarea acestei operaţiuni până la încetarea stării de alertă” și (ii) s-a instituit un termen de grație de 90 de zile în care cosumatorul avea posibilitatea să achite debitele restante.

Astfel, conform prevederilor mai susmenționate, începând cu data de 8.11.2021,furnizorii de energie electrică pot solicita deconectarea locurilor de consum în caz de neplată, iar distribuitorii de energie electrică au obligația de a da curs solicitării furnizorilor în termen de maxim 5 zile lucrătoare, fiind aplicabile prevederile Contractului de distribuție, a Legii 123/2012 a energiei electrice și a Ordinului 235/2019 prin care a fost aprobat Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali.

Facem precizarea că în conformitate cu prevederile mai susmenționate, reluarea alimentării la locul de consum se va face în termen de 2 zile lucrătoare după ce furnizorul a primit dovada efectuării plății integrale a sumei datorate și a costurilor aferente serviciilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică.

Pentru a evita întreruperea alimentării cu energie electrică, Distribuție Energie Electrică Romania recomandă consumatorilor casnici și noncasnici să contacteze furnizorii în vederea achitării debitelor restante, evitând astfel disconfortul creat de întreruperea energiei electrice și de plata taxelor aferente serviciilor de deconectare/reconectare.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.