Local

În atenția vrâncenilor cu credite: Nu vă încredeți în intermediarii care „garantează” ștergerea datelor din Biroul de Credit

Ionel Sclavone
30 iun 2021 2216 vizualizări

Nu apelați la intermediarii care „vă garantează” ștergerea datelor înregistrate la Biroul de Credit. De multe ori acest lucru nu este posibil, iar banii plătiți sub formă de comision sunt pierduți. Doar băncile sau instituțiile de credit nebancare (IFN) pot face astfel de solicitări, în anumite condiții. Aceste solicitări nu sunt taxate.

Cu toții ați văzut afișate, prin diverse locuri, anunțuri ale unor persoane, intermediari, care promit că pot să șteargă datele colectate la Biroul de Credit. E bine să știți că nu întotdeauna ștergerea acestor informații este posibiliă și că cei ce spun că o fac își induc, de multe ori, în eroare clienții.

În primul rând trebuie spus că Biroul de Credit nu este o instituție publică, ci o entitate privată, o societate pe acțiuni care colectează datele referitoare la cei care au restanțe la credite sau care au contractat mai multe împrumuturi. Astfel, conform legii, aici nu ajung doar cei care au restanțe la plata ratelor la creditele bancare sau la împrumuturile luate de la IFN. La Biroul de Credit sunt înregistrați inclusiv cei care solicită sau chiar obțin un credit cu garanții.

Băncile și instituțiile de credit se adresează acestui organism atunci când vor să verifice situația unui potențial client care solicită un credit - ce alte credite mai are la alte instituții bancare, dacă e restanțier ș.a.m.d..

Cum funcționează Biroul de Credit

E bine de știut că nu se poate obține întotdeauna ștergerea datelor din Biroul de Credit, ci doar în anumite cazuri. Datele sunt șterse când acestea nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate. Un alt motiv este legat de faptul că persoana vizată se opune prelucrării datelor și nu există motive legitime care să prevaleze (dreptul la opoziție prevăzut de GDPR). De asemenea, datele mai pot fi șterse dacă au fost prelucrate ilegal sau pentru îndeplinirea unei obligații legale a Participantului.

Băncile și IFN-urile trebuie să anunțe fiecare consumator atunci când îi transmit informațiile către Biroul de Credit, cu atât mai mult atunci când e vorba de date negative, legate de restanțe sau întârzieri de plată.

În cazul în care o persoană este raportată la Biroul de Credit cu date inexacte, poate sesiza aceste nereguli băncilor, pentru corectare/ștergere. În cazul în care situația nu este remediată, clientul se poate adresa cu o cerere și Autorității de Protecția Datelor care va lua măsurile ce se impun.

În acest context, este bine de știut că orice persoană poate solicita, direct la Biroul de Credit sau prin intermediul băncii la care a făcut solicitarea sau a obținut creditul, informații despre datele sale personale înregistrate în baza de date.

Responsabilitatea pentru corectitudinea datelor transmise către Biroul de Credit sunt instituțiile care le preiau de la client. adică băncile și IFN-urile. Biroul de Credit nu are dreptul să modifice datele personale înregistrate în baza de date din proprie inițiativă. Acest lucru este rezervat doar instituțiilor care transmit datele - adică băncile și IFN-urile.

De ce este bine să evitați intermediarii

Biroul este „o sperietoare” pentru datornici, în special pentru cei care vor să ia mai multe împrumuturi, deoarece informațile despre ei reprezintă un factor decisiv în refuzul unor noi împrumuturi. Din acest motiv, mulți vor să scape de aceste informații colectate de Biroul de Credit. Iar pentru acest lucru apelează la firme sau diverse persoane care le promit garanția ștergerii din baza de date.

Orice consumator care se confruntă cu o astfel de problemă trebuie să se adreseze direct băncilor sau IFN cu solicitări care vizează Biroul de Credit. Doar acestea pot solicita anularea înregistrărilor. Aceste solicitări nu implică nici un fel de cost.

Intermediarii care „promit” sau „garantează” succesul radierii acestor înregistrări, contra cost, nu fac decât să preia cererea formulată de client și să o transmită mai departe.

Cererile sunt transmise de către solicitant către instituția de credit sau către IFN, iar acestea verifică corectitudinea înregistrării consumatorului în baza de date a Biroului de Credit. Conform unor date statistice, 9 din 10 cereri care au ca obiect ștergerea datelor din Biroul de Credit sunt respinse de bănci și IFN-uri. Doar una din 10 solicitări este soluționată amiabil.

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.