În atenția salariaților vrânceni: Dacă îți dai demisia, nu poți primi ajutor de șomaj
Angajații vrânceni trebuie să știe că dacă își dau demisia și renunță la un loc de muncă, nu vor beneficia de ajutorul de șomaj plătit de stat. Conform legii privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și normelor sale de aplicare, pentru a cere șomaj, trebuie ca salariatul să fi fost concediat.
Măsura concedierii poate fi luată de un angajator, în cazul unui salariat pentru motive care țin de persoana acestuia sau legat de activitatea firmei.
Concedierea reprezintă încetarea contractului de muncă din inițiativa angajatorului. Pe de altă parte, demisia are loc exclusiv din dorința salariatului. Angajatorul poate concedia un salariat, dar nu-l poate forța să demisioneze.
În aceste condiții, Codul muncii prevede că „salariații concediați pentru motive care nu țin de persoana lor beneficiază de măsuri active de combatere a șomajului și pot beneficia de compensații în condițiile prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil”.
După cum prevede legea, nu pot primi ajutor de șomaj „persoanele care au încetat raporturile de muncă sau de serviciu prin acordul părților sau prin demisie”.
Ce condiții trebuie să îndeplinească cei care solicită ajutor de șomaj
Pentru a putea primi o indemnizația de șomaj, cei care au fost concediați trebuie să îndeplinească în același timp mai multe condiții. EI trebuie să fi avut plătită contribuția de asigurări pentru șomaj timp de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni înainte de înregistrarea cererii de șomaj. De asemenea, nu trebuie să realizeze venituri sub indicatorul social de referință (ISR), care, în prezent, este de 500 lei.
Un alt criteriu pe care trebuie să-l îndeplinească este ca să nu întrunească vârsta și condițiile de pensionare, conform legii.
Solicitanții ajutorului de șomaj trebuie să fie înregistrați la agențiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror raza teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa. Aceasta dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
Despre dosarul de șomaj
Pentru dosarul de șomaj, pe care trebuie să-l depună odată cu cererea, viitorii șomeri trebuie să prezinte:
- actul de identitate în original;
- actele de studii şi de calificare, în original şi în copie;
- adeverinţă medicală din care să rezulte că persoana este clinic sănătoasă sau aptă de muncă;
- acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte că persoana nu realizează venituri sau că realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea ISR în vigoare.
Valoarea indemnizației se stabilește în funcție de perioada de cotizare
Indemnizația de șomaj se acordă pe o perioadă diferită, în funcție de stagiul de cotizare al solicitantului.
Astfel, ajutorul se acordă pentru o perioadă de 6 luni, în cazul persoanelor cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an și pentru absolvenți. În cazul acestora, valoarea ajutorului reprezintă 75% din valoarea ISR, respectiv 375 lei pe lună.
În cazul persoanelor care au un stagiu de cotizare de cel puțin cinci ani, ajutorul de șomaj se acordă pe o perioadă de 9 luni. În cazul celor care au cotizat mai mult de 10 ani, ajutorul de șomaj se acordă pentru 12 luni.
Pentru situațiile în care se depășește stagiul de cotizare minim, la cei 75% din ISR se mai adaugă un procent din media salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni, după cum urmează:
3% pentru un stagiu de cotizare cel puțin 3 ani; 5% pentru un stagiu de cotizare cel puțin 5 ani; 7% pentru stagiu de cotizare cel puțin 10 ani; 10% pentru un stagiu de cotizare cel puțin 20 ani.