Local

În atenția proprietarilor de apartamente vrânceni: Factura la întreținere poate fi plătită și parțial, dacă nu dețineți întreaga sumă

Ionel Sclavone
31 aug 2021 2136 vizualizări

Proprietarii de apartamente vrânceni pot face plata întreținerii lunare și parțial dacă, din diferite motive, nu pot achita întreaga factură. Aceasta fără ca administratorul să poată condiționa direcționarea sumelor către anumite fonduri speciale ale asociației, precum cel de reparații sau fondul de rulment.

Relațiile dintre proprietarii de apartamente și președintele asociației, respectiv administratorul blocului, nu sunt întotdeauna cele mai cordiale. De cele mai multe ori, problemele apar din cauza banilor, a sumelor mari de plată la întreținere sau a modalității în care administratorul imobilului sau președintele asociației înțelege să direcționeze sumele încasate.

În condițiile în care veniturile, cel puțin la nivelul municipiului Focșani și al celorlalte orașe din Vrancea sunt dintre cele mai mici din țară, nu puțini sunt cei care nu au bani suficienți, de la o lună la alta, pentru a-și plăti datoriile la întreținere. Aceasta mai ales în perioada de iarnă, când facturile pentru căldură, în sistemul centralizat, sunt uriașe.

Nimănui, niciunui proprietar de apartament nu-i convine să figureze cu restanțe la plata întreținerii, mai ales că acestea produc, după anumite termene, penalități. O situație foarte des întâlnită, în cadrul asociațiilor de proprietari din Focșani sau din celelalte orașe vrâncene, este cea în care administratorul nu acceptă decât plata totală a facturii la întreținere. Sau o condiționează de plata sumelor pentru fondurile speciale ale asociației, respectiv fondul de rulment și cel de reparații.

Este o practică abuzivă prin care administratorul sau președintele asociației de proprietari încearcă să-i forțeze pe aceștia să-și achite, la zi, obligațiile. Iar de aici, dintr-o interpretare greșită a legii, apar neînțelegerile și disputele dintre proprietarii de locuințe și reprezentanții asociațiilor.

Ce prevede legea asociațiilor de proprietari

Legea asociațiilor de proprietari nr. 196/2018 este cea care reglementează relațiile dintre reprezentanții asociațiilor de proprietari și prorpietarii de apartamente. Aici sunt prevăzute și felul în care se încasează și se folosesc banii pentru diferitele cheltuieli comune.

Actul normativ nu prevede ca administratorul unei asociații de proprietari să poată refuza o plată parțială pentru cheltuielile de întreținere, pentru a forța plata întregii facturi. De asemenea, legea nu-i permite să condiționeze încasarea banilor de colectarea sumelor pentru diferite alte fonduri speciale, precum fondul de rulment sau fondul de reparații.

Conform legii, fiecare asociație are un singur cont bancar, iar toate plățile, indiferent de destinația lor, se duc în acest cont. Pentru sumele reprezentând contribuția la fondul de reparații și cel de rulment, „administratorul eliberează chitanță nominală separată”.

Plățile parțiale sunt în avantajul asociațiilor

Astfel, din moment ce a încasat banii pentru întreținere, administratorul nu poate da sumei o anumită destinație, pentru unul din fonduri. De asemenea, nu poate refuza încasarea unei sume, de la un proprietar, dacă aceasta nu acoperă întreaga valoare a întreținerii dintr-o lună.

Refuzul aceptării unei sume care nu acoperă întreaga factură curentă reprezintă o restricționare din partea administratorului.

În plus, proprietarul unui apartament poate vira banii direct în contul bancar, care trebuie afișat la avizier cu toate datele de identificare. Or, la plata prin instrumente bancare nu există nicio limitare a sumei, aceasta fiind strict la latitudinea celui care o efectuează.

Banii care sunt plătiți asociației sunt pentru acoperirea cheltuielilor pentru serviciile de care beneficiază fiecare proprietar în parte. Or, acceptarea plăților parțiale ar fi, oricum, în avantajul asociațiilor, care ar avea mai mulți bani la dispoziție pentru a acoperi cheltuielile cu furnizorii de servicii.

Singura neplăcere, dacă poate fi numită așa, este legată de calcularea listelor de întreținere, unde trebuie să se țină cont de plățile parțiale și de diferențele rămase de încasat.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.