În atenția lucrătorilor MAI din Vrancea: Majorare salarială de 75% pentru munca suplimentară. Condițiile în care se plătește sporul
Poliţiştii și cadrele militare profesioniste din structurile vrâncene ale Ministerului Afacerilor Interne vor beneficia de o majorare salarială de 75% din solda ori salariul de funcţie. Suma va fi plătită în cazul în care aceștia au prestat sau prestează, în acest an, muncă suplimentară care nu poate fi compensată cu ore libere plătite. De menționat că vor beneficia de majorarea salarială de 75% pentru munca suplimentară ce nu poate fi compensată cu timp liber și polițiștii din penitenciare.
În acest sens pentru a reglementa astfel de situații a fost publicat un proiect de ordin al MAI care stabilește condițiile în care se acordă majorarea salarială. De asemenea, documentul prezintă și activitățile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut pentru care se acordă acest spor la salariu. Proiectul clarifică modul în care se va aplica OUG 130/2021, prin care se acordă majorarea salarială de 75% din soldă sau salariu, personalului cu statut special, pentru munca suplimentară prestată în 2022.
Conform definiției din ordin, prin personal cu statut special se înţelege cadrele militare în activitate, poliţiştii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti în activitate din unităţile Ministerului Afacerilor Interne.
Activitățile pentru care se va acorda sporul la salariul sunt cele desfăşurate în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat, în situaţii de urgenţă, în personalizarea, emiterea şi evidenţa generală a documentelor de identitate, a paşapoartelor simple, a permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere și pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu specifice unităţii potrivit competenţelor legal stabilite.
Pentru ce tipuri de muncă se acordă sporul
Pentru a beneficia de această majorare, munca desfășurată de un lucrător MAI trebuie să îndeplinească una dintre condițiile de mai jos:
- Să aibă un grad ridicat de risc asupra integrităţii fizice, sănătăţii sau vieţii personalului implicat;
Să aibă un grad ridicat de complexitate şi dificultate;
Să presupună intervenţia specializată în funcţie de nivelul de urgenţă şi/ sau gravitate al situaţiei/ evenimentului;
Să ducă la creşterea capacităţii operaţionale a unităţii, în situaţii de catastrofe, calamităţi, tulburări de amploare ale ordinii şi siguranţei publice ori alte asemenea evenimente.
Pentru acest an, actul normativ prevede că sumele acordate vor acoperi cel mult 180 de ore suplimentare.
„În cazuri cu totul deosebite, se poate aproba prestarea muncii suplimentare peste plafonul de 180 de ore anual, dar nu mai mult de 360 de ore anual, în baza unui raport nominal întocmit de şeful ierarhic”, se precizează în proiectul de ordin.
În ce condiții poate beneficia un lucrător MAI de această majorare
- Suma suplimentară va fi acordată, la salariu, personalului cu statut special dacă vor fi îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
Să existe un ordin/dispoziție a şefului ierarhic pentru prestarea muncii suplimentare. Acest ordin/dispoziție trebuie scris(ă) şi emis(ă) conform competenţelor şi regulilor stabilite la nivelul fiecărei unităţi. În situaţiile care implică desfăşurarea de urgenţă a muncii suplimentare, ordinul/ dispoziţia şefului ierarhic va putea fi comunicat(ă) şi verbal, dar cu obligaţia de a fi consemnat(ă) ulterior în scris, în cel mai scurt timp posibil;
Lucrătorul MAI să nu beneficieze de alte drepturi salariale sub formă de majorări, sporuri, compensaţii etc. ori de cuantumul acestora, prevăzute expres pentru munca suplimentară;
Compensarea muncii suplimentare, prin ore libere plătite, să nu fie posibilă în următoarele 60 de zile de la prestarea acestei munci;
Să se asigure încadrarea în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie.
Plata majorării se va face pe baza unui centralizator lunar cu personalul care a prestat muncă suplimentară.