Local

Hotărârea CL Foșani din 2018 de instituire a taxei speciale de salubrizare contrazice regulamentul din 2016

Ionel Sclavone
2 ian 2019 1795 vizualizări

Introducerea noii taxe speciale de salubrizare, de la 1 ianuarie 2019, pentru persoanele fizice și juridice care nu au încheiate contracte de prestări-servicii cu operatorul CUP Salubritate s-ar putea dovedi imposibilă.

Prevederi esențiale din hotărârea aprobată de Consiliul Local în decembrie anul trecut, care stabilesc cine și în ce condiții se va plăti, vin în contradicție cu Regulamentul de aplicare a acestei taxe, aprobat în 2016. Deși este invocat în proiectul adoptat în 2018, vechiul regulament, încă în vigoare, a fost ignorat de Consiliul Local Focșani, la aprobarea noii taxe, ceea ce-ar putea face inaplicabilă hotărârea de la finalul anului trecut.

Comparând cele două concepții ar rezulta că taxa specială de salubrizare, gândită și adoptată de administrația Focșaniului din 2016, pentru a atrage mai mulți abonați la CUP Salubritate, pare a fi fost  transformată, în 2018, într-un instrument de luat bani mai mulți de la focșăneni.  

De la 1 ianuarie 2019, focșănenii care nu au încheiate contracte de salubrizare cu operatorul CUP Salubritate, sunt obligați să plătească o taxă specială de 14,71 lei pe lună pentru fiecare persoană fizică și de 3,85 lei pe metru pătrat ocupat pentru fiecare agent economic.

Conform hotărârii aprobate în decembrie 2018, fiecare persoană, fizică sau juridică, care nu are încheiat un contract de salubrizare este obligată să să depună la Serviciul de impozite și taxe locale o declarație de stabilire a taxei speciale de salubrizare (art.34).

Cei care au încheiate contracte și plătesc servicii de salubrizarea au, la rându-le, obligația să depună o copie după contractul încheiat, ultima factură sau adeverință de la asociația de proprietari pentru a evita dubla impunere (art. 35).

Nerespectarea acestor prevederi (depunerea documentelor) va duce la emiterea deciziei de impunere din oficiu pentru taxa specială (art. 36).

Articolele de mai sus contrazic, însă, „Regulamentul de aplicare a tazei speciale de Salubritate pentru persoanele fizice și juridice care nu au încheiat contract de salubritate și beneficiază de aceste servicii“ aprobat prin hotărârea Consiliului Local nr. 86/2016, document în vigoare.

Spre deosebire de hotărârea inițiată de primarul Misăilă care mută responsabilitatea pe umerii focșănenilor (aceștia trebuie să demonstreze că au contracte de salubrizare pentru a nu fi taxați) regulamentul din 2016 a stabilit că sarcina revine Primăriei și CUP Salubritate.

În acest sens este prevăzută o procedură pe care cele două instituții au obligația s-o îndeplinească până la instituirea taxei. Persoanele fizice și juridice care nu au încheiate contracte trebuie identificate și notificate pentru a li se da posibilitatea să intre în legalitate:  

„art. 6: Operatorul serviciului de salubrizare are obligația să identifice utilizatorii care beneficiază de prestarea serviciului de salubrizare fără contract, cu sprijinul Compartimentului Unitate municipală pentru monitorizarea serviciilor comunitare de utilități publice, mediu și Poliției Locale a Municipiului Focșani, în condițiile legii.“

Nicăieri nu se face vorbire de obligația persoanelor fizice sau juridice de a depune copii după contractele de salubrizare, facturi sau alte tipuri de acte din care să rezulte că au relații contractuale cu operatorul CUP Salubritate.

Procedura de instituire a taxei speciale de salubrizare conform prevederilor din 2016

Articolul 7 prevede pașii pe care CUP Salubritate și Primăria trebuie să-i urmeze până la impunere. Potrivit acestuia, CUP are obligația de a-i notifica pe cei care nu dețin contracte de salubrizare, asigurându-se că au primit actul, și să le aducă la cunoștință că trebuie să intre în legalitate.

Dacă persoana notificată nu dă curs invitației, CUP Salubritate trebuie să transmită Primăriei o documentație care să conțină, între altele, datele de identificare ale acesteia, notificarea și dovezile de comunicare și probele din care rezultă că utilizatorul beneficiază de servicii de salubrizare. În cazul în care documentația nu este completă, Primăria o restituie spre completare.

„După primirea documentației complete pentru fiecare utilizator Compartimentul Unitate municipală pentru monitorizarea serviciilor comunitare de utilități publice, mediu va transmite o Comunicare către utilizatori (conform Anexei 1 la prezentul regulament) privind obligativitatea depunerii de către aceștia a Declarației de impunere a taxei speciale de salubrizare. În termen de 10 zile de la primirea Comunicării, aceștia trebuie să se prezinte la Serviciul impozite taxe și locale în vederea depunerii Declarației de impunere a taxei speciale de salubrizare“, se arată în articolul 7, paragraful (8) al Regulamentului.

După cum se vede, în 2016, totul a fost prevăzut cu claritate, pentru a nu da naștere la interpretări greșite și la comiterea de abuzuri împotriva cetățenilor.

În 2018 o procedură care lasă loc interpretărilor 

Dacă punem alături cele două hotărâri, adoptate de Consiliul Local în 2016 și 2018, constatăm că instituirea taxei nu mai este atât de clară ca la început. În loc să se completeze, hotărârile se bat cap în cap și dau loc la interpretări care pot duce la abuzuri din partea Municipalității împotriva cetățenilor.

Conform regulamentului din 2016, cât timp CUP Salubritate și Primăria nu îndeplinesc procedurile prevăzute, focșănenii nu pot fi obligați să plătească. Pe de altă parte, hotărârea din decembrie 2018 stabilește ca cetățenii care nu  depun, în termenele stabilite, dovezile din care să reiasă că au încheiate contracte de salubrizare să fie taxați automat.

Drept urmare, pentru a evita confuzia și abuzurile, este obligația Consiliului Local de a pune în acord cele două documente, în prima ședință din acest an. De asemenea, Prefectura are obligația de a analiza cu rigurozitate din punct de vedere al legalității, hotărârea adoptată în decembrie 2018 și de a stabili în ce măsură contravine regulamentului din 2016.

Măsură menită să atragă abonați schimbată cu una  având rol să scoată banii din buzunarele focșănenilor

Analiza regulamentului din 2016 și a hotărârii din decembrie 2018 ne duce la concluzia că scopul vizat, prin instituirea taxei speciale de salubrizare, de administrația Focșaniului din 2016  diferă în totalitate față de cel urmărit de actuala administrație.

Taxa specială de salubritate a fost gândită de la început ca o măsură menita să atragă noi abonați la CUP Salubritate și să acopere, dacă vreți, ineficiența conducerii firmei. Deși deține o poziție de monopol în Focșani, pe piața serviciilor de salubrizare, CUP nu reușește să atragă abonați pentru o eficiență,sporită, la nivelul potențialului,din punct de vedere economic. Societatea ar fi trebuit să ia exemplul altor furnizori de servicii și să trimită agenți de vânzări prin Focșani,după metoda,”din ușă în ușă”, să încheie contracte noi.

În contextul, în care CUP Salubritate n-a făcuse nimic pentru a găsi remediu problemei numărului mic de abonați, intenția administrației Focșaniului de la acea vreme, așa cum rezultă din regulamentul din 2016, a fost de a-i determina mai mulți focșăneni să încheie contracte de salubrizare.

În 2018 strategia pare a fi alta.Se folosește noua taxa ca pretext pentru impunerea unei noi îndatorări a focșănenilor, necesară acoperirii minusurilor actuale din bugetul local. Banii colectați vor fi virați în conturile Primăriei, nu în cele ale CUP Salubritate. Și vor putea fi cheltuți, prin hotărâre de consiliu local, nu doar la curățenia orașului, ci spre orice altă destinație va hotărî majoritatea din Consiliul Local Focșani.

 

 

 

 

 

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.