Local

Drept la replică solicitat de Departamentul de Relații cu Publicul al CUP SA Focșani

Ziarul de Vrancea
18 sep 2020 989 vizualizări

Informațiile (...) referitoare la activitatea CUP SA Focșani, cuprinse în articolul ”Vranceaqua, un proiect pentru apă și canalizare realizat POIM-âine” din ediția de ieri (n.r miercuri 16 septembrie 2020) a publicației ”Ziarul de Vrancea”, aduc atingere imaginii și reputației noastre profesionale. Facem următoarele precizări, menite să clarifice aspectele prezentate în mod eronat și cu vădit caracter malițios despre compania noastră și proiectele de investiții majore pe care le derulăm în județul Vrancea de peste 20 ani.

Așa-zisa problemă, identificată în mod arbitrar - ”investițiile își arată foarte greu rezultatele”, arată că materialul nu este bine documentat și dezinformează. Subliniem că, în domeniul reabilitării și extinderii rețelelor de apă și canalizare, Compania de Utilități Publice SA Focșani este prima din România care a obținut finanțare cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). Dintre cele câteva județe care au reușit să semneze contracte de finanțare și să înceapă lucrările prin POIM, Vrancea are cel mai înalt nivel de implementare, de peste 45%. Majoritatea județelor nu au reușit nici măcar să semneze contracte pe această linie de finanțare.

Prin urmare, LUCRĂRILE NU SUNT FINALIZATE și, deci, este firesc să nu producă încă efecte. În plus, evoluția investițiilor a fost mult îngreunată de situația actuală cauzată de pandemie iar, prin măsurile impuse de autoritățile centrale, lucrările s-au derulat cu dificultate în toată perioada stării de urgență, cât și ulterior. Cu toate acestea, lucrările sunt în termen, fiind respectate perioadele de execuție stabilite prin contract.

Într-adevăr, ”după ce se termină o investiție, mai apare o problemă de rezolvat” și tocmai de aceea, am accesat următoarea linie de finanțare, pentru a înlătura noile probleme apărute. Acest fapt demonstrează că ne preocupăm constant de asigurarea unor servicii de calitate.

Contrar celor precizate în articolul de presă comandat publicației dumneavoastră, ”modul de lucru” nu are legătură cu mărirea ”tarifului pentru apă”. Rețineți, vă rugăm, că societatea noastră are printre cele mai mici tarife din zona de est și sud-est a României, facturând serviciile de alimentare cu apă și de canalizare la valoarea de 7,68 lei/mc. Pentru edificare, prezentăm mai jos tarifele practicate de principalele companii de apă din zonă: Constanța - 9,32 lei, Buzău - de 8,67 lei, Vaslui - 8,64 lei, Neamț - 8,62 lei, Galați - 7,95 lei, Iași - 8,04 lei. În plus, mărirea graduală a tarifului pentru furnizarea serviciului de alimentare cu apă este una dintre condițiile prevăzute în specificațiile contractului de finanțare, fiind aprobată anual de ANRSC și urmărită de Ministerul Fondurilor Europene.

CUP SA Focșani NU ”a preluat rapid” sistemele de alimentare cu apă din județul Vrancea. Deși nu suntem parte a campaniei electorale, este necesar să precizăm că sistemele de alimentare au fost preluate în administrare indiferent de apartenența politică a primarilor. Acestea au fost predate operatorului de către respectivele UAT-uri deoarece rețeaua era proiectată și realizată impropriu pentru asigurarea potabilității și reprezenta un ”punct sensibil”. La acest moment, în multe localități alimentarea cu apă se face în continuare prin intermediul sistemelor preluate de la administrațiile locale, fiind rețele vechi, executate cu materiale necorespunzătoare din punct de vedere calitativ și cu frecvență mare la avarii.

Contrar celor prezentate în articolul de presă, ”reparațiile (…) se fac foarte greu atunci când apar defecțiuni”, precizăm că modul de lucru este eficientizat și optimizat astfel încât se intervine cât mai rapid în rezolvarea avariilor iar alimentarea cu apă este reluată mult mai repede față de intervalul orar anunțat inițial. În plus, investițiile majore urmăresc tocmai acest lucru - reducerea numărului de defecțiuni și al necesarului de reparații. Schimbările importante necesită timp pentru proiectare, contractare și execuție, însă întotdeauna sunt duse la bun sfârșit și au rezultate benefice pentru comunitățile în care se derulează.

Referitor la calitatea apei din pânza freatică, aceasta a fost aceeași dintotdeauna, însă doar acum a fost ”remarcată” de către cei implicați politic. CUP a sesizat aceste aspecte de mult timp și de aceea a implementat și implementează continuu proiecte de modernizare/reabilitare și extindere.

Nu știm ”câte generații trebuie să treacă pentru a beneficia de o investiție”, dar iată că, spre exemplu, în Tâmboești proiectul a început deja să dea roade, cu toate că lucrările sunt în faza de implementare. De câteva zile este pus în funcțiune un puț suplimentar pentru alimentarea cu apă a localității. Consecințele s-au observat imediat, având în vedere că nu s-au mai înregistrat dificultăți în alimentarea cu apă a comunei și au dispărut, astfel, reclamațiile utilizatorilor privind lipsa apei.

În zona Adjud proiectul anterior, finanțat prin POS Mediu, a contribuit semnificativ la îmbunătățirea serviciului de alimentare cu apă și de colectare, transport și epurare a apelor uzate. Au fost reabilitate rețeaua de aducțiune și 10 puțuri din frontul de captare, două rezervoare de apă cu o capacitate de 1500 mc fiecare, stația de pompare și de clorinare. Sistemul de canalizare a fost reabilitat și extins, fiind realizată o nouă Stație de Epurare. În localitățile Homocea și Lespezi a fost realizată rețeaua de canalizare și a fost înființată o nouă Stație de Epurare. De asemenea, în satul Adjudul Vechi, peste 70% din localitate a fost conectată la rețelele de apă și de canalizare, investițiile urmând a fi completate până la un procent de 99% prin actualul program investițional finanțat în cadrul POIM.

La momentul proiectării lucrărilor de investiții prin programul POS Mediu în municipiul Adjud, prezența fierului și identificarea unei soluții în acest sens nu erau criterii de eligibilitate. Astfel, nu a putut fi propusă prin proiect eliminarea sau reducerea acestei componente prezente din plin în pânza freatică din zonă. Actualul proiect se adresează și acestei probleme, urmând ca în a doua jumătate a lunii septembrie să înceapă execuția Stației de tratare pentru deferizare-demanganizare.

Atât seceta, cât și folosirea apei potabile în mod intensiv pentru întreținerea lucrărilor agricole sunt realități care au existat dintotdeauna și nu ”scuze”. România s-a angajat ca serviciile de apă și canalizare să fie regionalizate, astfel încât să existe o gestiune mai eficientă a acestora și să fie asigurate la același nivel de calitate atât în zona urbană, cât și în cea rurală.

Având în vedere că alimentarea cu apă și preluarea în sistemul de canalizare a apelor uzate sunt aspecte de importanță vitală, Compania de Utilități Publice SA Focșani se ocupă întotdeauna cu profesionalism de asigurarea acestora. Problemele sunt însă multe și nu pot fi rezolvate toate în același timp. În localitățile urbane, multe dintre dificultățile referitoare la alimentarea cu apă au fost abordate și rezolvate, fiind un exemplu de bună-practică și, de aceea, locuitorii din zonele rurale manifestă nerăbdare și așteaptă rezultate cât mai curând.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.