Document exploziv la Consiliul Județean: Prefectul Costandache, responsabil pentru o gaură de 2,4 milioane lei în bugetul județean
Noul prefect, Ticu Costandache, este indicat ca responsabil pentru eșecul proiectului de reîmpădurire a unor terenuri degradate din Măicănești, Ciorăști și Panciu, finanțat de Autoritatea Fondului pentru Mediu (AFM) și implementat de Consiliul Județean Vrancea. Numele prefectului apare într-un document oficial. Conform acestuia, în calitate de coordonator al proiectului, Ticu Constandache nu și-ar fi făcut treaba și nu a verificat documentațiile transmise AFM. Din cauza implementării deficitare, bugetul județean a fost păgubit cu aproximativ 2,4 milioane de lei. În fața consilierilor județeni, Marian Oprișan a declarat, la vremea respectivă, că vina pentru eșecul proiectului ar fi aparținut unui expert „escroc“ ce și-ar fi făcut treaba din birou. Documentul aflat în posesia redacției arată că responsabili sunt apropiați de-ai săi iar justificările pe care le-a oferit au fost menite să-i acopere.
În 2010, Consiliul Județean Vrancea și Autoritatea Fondului pentru Mediu 9AFM) au încheiat contractual de finanțare nerambursabilă nr 636/N/11.06.2010 pentru proiectul „Reconstrucția ecologică forestieră pe terenuri degradate, constituite în perimetrele de ameliorare Panciu, Ciorăști și Măicănești, județul Vrancea“. Suma acordată a fost de 4.131.723,48 lei, reprezentând 79,7% din cheltuielile totale ale proiectului, 5.182.840 lei În vederea implementării, Consiliul Județean Vrancea a încheiat parteneriate cu primăriile din Panciu, Măicănești și Ciorăști. Ticu Constandache a fost desemnat coordonator de proiect și trebuia să supravegheze buna desfășurare a activităților de pe proiect. El a îndeplinit funcția până în 2012, când a plecat șef la Direcția Agricolă Vrancea.
După patru ani, în 2016, AFM a dispus rezilierea contractului de finanțare nr. 636/N/11.06.2010 și a cerut Consiliului Județean Vrancea să returneze jumătate de finanțare, 2.393.232,06 lei, deoarece nu și-a îndeplinit obligațiile asumate.
Unul dintre motivele invocate a fost că instituția condusă de Oprișan a cheltuit fondurile nerambursabile, alocate perimetrului Măicănești desi cunoștea (sau ar fi trebuit să cunoască) că terenurile erau excesiv de sărăturate și nu se pretau la împăduriri. Un alt motiv a fost acela că reprezentanții Consiliului Județean Vrancea nu au transmis documentele necesare închiderii proiectului (raportul final și controlul anual de împădurire).
Consiliul Județean Vrancea a contestat decizia AFM în instanță și a cerut anularea acesteia, însă n-a avut câștig de cauză, pierzând definitiv la Curtea de Apel București. Așa se face că în ședința din 19 decembrie 2017, consilierii județeni s-au văzut puși în situația de a aproba alocarea sumei de 2,393 milioane de lei, din bugetul județean, pentru a acoperi prejudiciul reclamat de AFM.
Marian Oprișan a dat vina pe un expert „escroc“
Singura justificare oficială pe care au primit-o vrâncenii în legătură cu motivele și responsabilii pentru eșecul proiectului de împădurire a venit din partea lui Marian Oprișan. Într-o intervenție în cadrul ședinței, el a dat vina pe un expert „escroc“ care nu și-ar fi făcut treaba:
„Proiectarea a fost comandată de UAT-urile partenere, care au găsit un expert din Brașov, care a fost un escroc și a lucrat din birou”, a susținut Oprișan, făcând trimitere la împăduririle în sărătura de la Măicănești.
Documentele care au ajuns în posesia redacției arată că lucrurile nu stau chiar așa și că responsabilii pentru eșec sunt mult mai aproape de Oprișan decât vrea să ne facă să credem, iar el cunoaște acest lucru. Unul dintre aceștia este chiar prefectul Ticu Costandache, așa cum vom arăta mai jos.
Costandache indicat ca responsabil de documente oficiale
Adresa înregistrată cu nr. 18476/15.12.2015, emisă de Consiliul Județean Vrancea îl indică pe Ticu Costandache drept unul dintre responsabilii pentru eșecul proiectului de reîmpădurire a suprafeței de 270 de hectare situate pe raza localităților Panciu, Măicănești și Ciorăști. După ce descrie situația din perimetrul Măicănești, unde procesul de împădurire a reușit în procent de sub 20%, arată că actualul prefect a transmis documentațiile către AFM fără să le verifice. Dacă ar fi făcut-o ar fi constatat încă de la momentul depunerii proiectului că solurile de la Măicănești nu sunt propice împăduririlor și s-ar fi evitat cheluirea banilor fără rost:
„Facem precizarea că documentațiile depuse în cadrul dosarului de finanțare nr. 65029/2/30.10.2009 au fost preluate în plicuri sigilate de la Unitățile administrativ teritoriale solicitante de către coordonatorul de proiect dl. Ticu Costandache și depuse la AFM fără ca acesta sau Consiliul Județean Vrancea să cunoască la acel moment gradul de fertilitate a solului sau dacă acesta era afectat de fenomenul de sărăturare.“
Citatul este parte a justificării pe care Consiliul Județean Vrancea a transmis-o AFM când i s-a cerut să precizeze momentul în care a aflat că solurile de la Măicănești sunt excesiv de sărăturate, deoarece informația se află în documentația în baza căreia a fost acordată finanțarea.
„Această precizare denotă clar lipsa de responsabilitate a beneficiarului în implementarea proiectului“. Nota nu ne aparține nouă ci responsabililor AFM care au decis rezilierea contractului de finanțare cu Consiliul Județean Vrancea.
O afacere sulfuroasă ale cărei ițe se învârt în jurul unor persoane din Consiliul Județean Vrancea, cu legături spre apropiați ai acestora
Proiectul de reîmpădurire a unor terenuri degradate de pe raza localităților Măicănești, Panciu și Ciorăști a fost o afacere sulfuroasă care s-a încheiat cu un prejudiciu de 2,4 milioane de lei în bugetul județului. Din cauza măsurilor proaste adoptate pe parcursul implementării proiectului, Consiliul Județean Vrancea a trebuit să returneze suma respectivă, Autorității pentru Fondul de Mediu (AFM).
Din investigațiile pe care le avem în desfășurare și pe care vi le vom prezenta, pe măsură ce le vom finaliza, firele afacerii duc spre în jurul unor persoane din Consiliul Județean Vrancea, cu legături spre apropiați ai acestora
Există indicii că la momentul ședinței din 19 decembrie, când Consiliul Județean Vrancea a aprobat returnarea banilor către AFM, șefii acestei instituții știau cine sunt responsabilii însă au preferat să dea vina pe altcineva – spre exemplu: „expertul escroc“.
Nota: În adresa pe care o publicăm în facsimil au fost blurate numele persoanelor fizice, conform prevederilor legislației privind protecția datelor cu caracter personal. Apar, însă, inițialele celor implicați.
Fisiere atasate