De știut pentru vrânceni: Reguli din Codul Rutier pe care șoferii și pietonii le interpretează greșit
Codul Rutier stabilește cadrul legislativ în baza căruia se desfășoară traficul rutier și pietonal pe drumurile publice. De regulă, cunoașterea legislației rutiere este obligatorie pentru șoferi, care dau și examen atunci când vor să obțină permisul de conducere. Anumite prevederi, însă, care îi privește în mod direct trebuie cunoscute și de pietoni.
Deși Codul Rutier trebuie cunoscut de toți participanții la trafic, de la pietoni la șoferi, multe prevederi au intrat în folclorul urban cu o interpretare eronată. Acestea s-au răspândit pec ale orală, de unul la altul, astfel că mulți încalcă legea convinși că ceea fac este corect. Acest lucru, interpretarea greșită a prevederilor din Codul Rutier, nu-i scutește pe cei care le fac de la sancțiuni.
În cele ce urmează prezentăm câteva dintre regulile de circulație care sunt aplicate greșit pentru ca cei în cauză să se corecteze.
Astfel, parcarea mașinilor pe trotuar nu este legală, chiar dacă pietonii au loc să circule pe lângă acestea. Mai exact, legislația rutieră prevede că parcarea mașinilor pe trotuare este interzisă cu excepția anumitor situații când într-o zonă există indicatoare care permit parcarea pe trotuar. Doar în asemenea situații, șoferii trebuie să lase loc, cel puțin un metru, pentru ca pietonii să poată circula.
„…este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”.
Un mit care circulă printre pietoni este legat de faptul că n-ar fi obligați să cunoască regulile de circulație și să le respecte. Cei care susțin acest lucru spun că pietonii nu au permis de conducere, iar polițiștii nu-i pot amenda decât pe cei care dețin un asemenea document.
Pietonii sunt obligați să se deplaseze pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcția lor de mers. Ei trebuie să traverseze drumurile publice prin locuri special amenajate, marcate și semnalizate, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.
Cei care își închipuie că nu pot fi sancționați pentru încălcarea acestor prevederi pentru că nu au permis de conducere sau pentru că nu s-au documentat greșesc. De altfel, un principiu de drept spune că necunoașterea unei legi nu scutește pe nimeni de la aplicare. În cazul de față, lipsa unui permis de conducere sau necunoașterea regulior de circulație pentru pietoni, nu-i scutește pe aceștia de amendă.
O altă regulă ignorată de șoferi este cea care le impune să circule cu luminile de poziție pe timpul zilei. De câtva timp, șoferii sunt obligați să circule cu luminile aprinse la mașină chiar și în timpul zilei, atât pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, dar și pe celelalte categorii de șosele.
Codul Rutier stabilește, că șoferii trebuie să circule doar cu luminile de întâlnire (faza scurtă) sau cu luminile pentru circulația diurnă (DRL - în engleză, Daytime Running Light).
Permisul de conducere nu se anulează la o anumită vârstă
În România, legislația rutieră nu impune șoferilor limite de vârstă pentru obținerea permisului de conducere. Șoferii pot circula la orice vârstă, cu condiția să fie apți din punct de vedere medical și psihologic. Cu alte cuvinte nu vârsta este cea care impune retragerea dreptului de a conduce, ci anumite aecțiuni medicale sau psihologice. Pentru aceasta, șoferii sunt verificați periodic medical și psihologic, conform Codului Rutier:
„Examinarea medicală se realizează în scopul certificării aptitudinilor fizice și mentale ale unei persoane necesare conducerii unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, iar evaluarea psihologică în scopul certificării capacităților psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie”.
Legea nu permite șoferilor să treacă pe culoarea roșie a semaforului pentru a face loc unei mașini de intervenție. Codul Rutier stabilește că atunci când în spatele unui vehicul, oprit la culoarea roșie a semaforului, se află o mașină de intervenție cu semnalele luminoase și cele sonore pornite, șoferii trebuie să se apropie cât mai mult de marginea drumului, pentru a le permite să treacă.
Mai exact, luminile de semnalizare de culoare roșie impun șoferilor să oprească pe direcția de mers cât mai aproape de marginea drumului, în vreme ce lumina albastră obligă participanții la trafic să acorde să prioritate de trecere.
Drept urmare, dacă un șofer trece pe culoarea roșie a semaforului, pentru a face loc unei mașini de intervenție cu luminile roșii activate riscă să fie sancționat.
Totodată, pietonii nu pot traversa strada, chiar dacă lumina semaforului le permite, dacă circulă mașini de poliție sau ambulanțe cu semnalele luminoase și sonore în funcțiune. Ei trebuie să aștepte până când mașinile de intervenție trec.