Local

De știut pentru vrânceni pasionați de vacanțe: Turiștii își pot recupera banii pentru serviciile contractate, pe care nu le primesc

Ionel Sclavone
14 ian 2025 1296 vizualizări

Această perioadă de iarnă, lunile ianuarie și februarie, sunt preferatele amatorilor de vacanțe la schi. De asemenea, mulți contractează vacanțe în destinații exotice, pentru a scăpa de vremea mohorâtă din țară. În acest context, este bine ca vrâncenii și nu numai să știe ce drepturi au când achiziționează pachete turistice.

O serie de reglementări adoptate de curând obligă operatorii de turism să returneze banii încasați pentru serviciile contractate, dar care nu au fost prestate. Consumatorii își pot cere sumele plătite înapoi, dacă nu beneficiază de toate facilitățile și activitățile de vacanță pentru care au plătit.

Conform reglementărilor adoptate, când serviciile turistice nu pot fi furnizate sau sunt furnizate parțial din vina operatorului economic, acesta are două opțiuni. Fie oferă servicii echivalente sau superioare, cu acordul turistului, fie îi returnează banii într-un termen de cel mult 14 zile.

Unul dintre cele mai banale exemple, în acest sens, este legat de confortul camerei într-o unitate de cazare. Dacă turiștii constată, la cazare, că spațiul în care au fost repartizați nu este dotat cu toate facilitățile descrise în contract, pot cere să li se returneze banii sau să primească o altă cameră similară celei pentru care au plătit sau de confort superior.

Noile prevederi obligă operatorii de turism „să ofere servicii la același tip și categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau să restituie în termen de maximum 14 zile sumele achitate de către turiști pentru achiziționarea/ rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate parțial, din vina exclusivă a operatorului economic”.

Trebuie spus că prevederea nu se aplică pachetelor de călătorie sau serviciilor de călătorie asociate, care sunt reglementate printr-un alt act nromativ, OG 2/2018.

„Prevederea nu se aplică serviciilor care fac parte dintr-un pachet de călătorie sau constituie un serviciu de călătorie asociat, în sensul OG 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative”, prevede noul act de reglementare.

OG 2/2018 definește un pachet turistic ca o combinație a minimum două tipuri de servicii de călătorie pentru aceeași vacanță. În acest sens sunt descrise două situații.

Prima prevede că toate serviciile sunt combinate de același comerciant într-un contract unic, la cererea sau după selecția turistului. Cea de-a doua situație are în vedere încheierea unor contracte separate pentru mai multe servicii care îndeplinesc anumite condiții: sunt selectate și achiziționate dintr-un singur punct de vânzare (agenție de turism); au un preț total prestabilit; sunt promovate ca pachet de servicii; sunt alese de turist în baza unui angajament care îi dă acest drept.

Agențiile turistice sunt obligate, în cazul în care nu prestează obligațiile în legătură cu pachetele turistice vândute turiștilor, să garanteze despăgubirea acestora prin intermediul unor instrumente de garantare ce trebuie încheiate obligatoriu înainte de a obține licența de funcționare. Aceste asigurări trebuie să acopere riscul de neplată și, implicit, să asigure rambursarea banilor pentru turiștii care nu au beneficiat de serviciile achiziționate. În acest sens, agențiile trebuie să furnizeze clienților documente în care le sunt explicate drepturile în legătură cu procedura de garantare și vor garanta rambursările indiferent dacă au vândut direct sau ca intermediar pachetele turistice.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.