De știut pentru asociațiile de proprietari din Vrancea: Fondul de rulment nu poate fi utilizat pentru plata reparațiilor
Banii strânși de la membrii asociațiilor de proprietari în fondul de rulment nu pot fi cheltuiți în alte scopuri decât pentru plățile curente. Constituirea fondurilor de rulment și de reparații sunt prevăzute de legea asociațiilor de proprietari.
Conform actului normativ, fiecare dintre acestea are scopul său. Astfel, banii din fondul de rulment sunt destinați asigurării sumelor necesare pentru plățile curente – de exemplu utilități – până când sumele sunt colectate de la locatari. Fondul de reparații – după cum arată și denumirea sa – se folosește pentru plata lucrărilor de reparații și reabilitare a proprietății comune.
În aceste condiții, în care legiuitorul a prevăzut destinații foarte clare pentru fiecare dintre cele două, banii nu pot primi o altă destinație. De exemplu, în cazul în care un proprietar refuză să achite cot ace-I revine din cheltuielile cu reparațiile la părțile comune, administrația nu poate lua bani din fondul de rulment. Nu este permis ca din banii strânși cu această destinație să se acopere chletuieile cu reparații sau întreținere a spațiilor comune, precum liftul, terasa blocului, subsolul etc.
Potrivit legislației în vigoare, folosirea banilor asociației nu poate fi făcută oricum. Fondul de rulment, care are cuantumul și destinația clar stabilite, trebuie acoperite plățile curente la nivelul unei luni calendaristice.
Proprietarii apartamentelor nu pot solicita administratorului să facă plăți din fondul de rulment pentru cheltuieli ce țin de reparații și alte îmbunătățiri ale spațiilor comune. Acestea se pot face doar din fondul colectat special.
Conform Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, „fondul de reparații este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termică, creșterea calității ambiental-arhitecturale a construcțiilor, precum și pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”.
Proprietarii sunt obligați să contribuie la cheltuielile comune
Pe de altă parte, proprietarii de apartamente nu pot refuza, cu de la sine putere, participarea la cheltuielile comune, pe motiv că nu folosesc anumite părți ale spațiului colectiv sau sub pretext că administratorul are bani în fondul de rulment. În anumite cazuri, aceștia pot fi scutiți doar cu acordul celorlalți. De exemplu, locatarii de la parter sau de la demisol pot fi scutiți de plata cheltuielilor cu întreținerea lifturilor.
De asemenea, este bine de știut că proprietarii nu pot lua în folosință exclusivă anumite părți ale blocului, camere de uscător, spații de la subsol, terasa blocului etc. Acest lucru este posibil doar cu respectarea unor condiții clare prevăzute de lege.
Pe de-o parte trebuie să obțină acordul tuturor celorlalți proprietari, iar pe de altă parte trebuie să aibă un contract încheiat cu asociația de proprietari valabil pentru cel mult 12 luni, dar care se poate reînnoi.
În cazul care folosința unui spațiu comun este acordată unuia dintre proprietari sau unei terțe persoane, contra unei chirii, banii colectați vor alimenta fondul de reparații. Aceștia nu pot fi împărțiți între proprietari și nici nu pot primi altă destinație.
În afara acestor două fonduri obligatorii, asociația de proprietari poate stabili și altele cu caracter special, însă numai în cadrul adunarii generale.