De interes pentru vrânceni: Recuperatorii de datorii sunt obligați să respecte noi reguli
Vrâncenii ale căror datorii au fost preluate de recuperatorii de debite – administratori de credite cum mai sunt numiți, trebuie să se pună la curent cu noile reguli pe care aceștia trebuie să le respecte. Există o anumită procedură după care trebuie recuperate sumele datorate de o persoană fizică, care prevede informarea datornicilor, respectarea intimității acestora și acționarea cu bună credință în demersurile de recuperare a datoriilor.
Începând cu acest an, recuperatorii de datorii vor trebui să respecte o serie de reguli stricte, conform unor reglementări apărute încă de anul trecut, menite să protejeze consumatorii.
În primul rând, recuperatorii sunt obligați, înainte să procedeze la recuperarea sumelor să ofere o serie de informații datornicilor.
Aceste informări trebuie transmise pe hârtie sau pe orice alt suport durabil. Datornicii trebuie să fie informați în legătură cu: data cesiunii; identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite și, dacă este cazul, ale administratorului de credite; actele doveditoare privind autorizarea administratorului de credite; sumele datorate detaliat (capital, dobânzi, comisioane); informații despre drepturile debitorului și posibilitățile de a depune plângeri; o declarație că se aplică aceleași norme ca înainte de cesiune; date de contact pentru a primi informații, prezentate vizibil; denumirea, adresa și datele de contact ale autorităților competente unde debitorul poate depune o plângere.
Totodată, recuperatorii sunt obligați să acționeze cu bună-credință și respect față de datornici. Aceștia nu-I pot hărțui, trebuie să respecte confidențialitatea datelor personale și să ofere informații clare și corecte. Reglementările în vigoare prevăd că în comunicarea cu debitorii, recuperatorii nu trebuie apeleze la metode de constrângere, hărțuire sau influență nejustificată.
Înainte de a începe executarea silită, creditorii au obligația de a încerca restructurarea rezonabilă a datoriilor debitorilor aflați în dificultate financiară. Totodată, datornicii trebuie să știe că au dreptul, în raport cu recuperatorul de credite, să apeleze la orice mijloc de apărare pe care l-ar fi putut invoca împotriva creditorului inițial, inclusiv la dreptul la compensare.
Recuperatorii nu mai pot suna datornicii decât în anumite intervale orare. Legea interzice apelurile telefonice în intervalul orar cuprins între 20:00 și 9:00. De altfel, această interdicție este valabilă și pentru bănci ori alte instituții financiare.
Totodată, pentru recuperarea datoriilor, administratorii de credite sunt obligați să propună și să aplice proceduri transparente pentru soluționarea reclamațiilor, în mod gratuit. De asemenea, trebuie să aibă proceduri interne pentru înregistrarea și soluționarea plângerilor debitorilor.
În cazul în care nu se conformează reglementărilor, recuperatorii de credite pot fi sancționați, de către ANPC cu amenzi cuprinse între 10.000 și 100.000 de lei, în funcție de gravitatea faptei.