Comercianții din județul Vrancea se plâng de ambalajele returnate murdare și ritmul lent de colectare în Sistemul Garanție Returnare(SGR)
Comercianții din județul Vrancea care colectează manual ambalajele pentru Sistemul Garanție Returnare (SGR) se confruntă cu o serie de probleme semnificative, potrivit unui raport recent al Comisariatului Județean (CJ) al Gărzii Naționale de Mediu (GNM) Vrancea, transmis de Agerpres. Printre principalele nemulțumiri se numără ambalajele returnate murdare sau deteriorate, ritmul lent al colectării și discrepanțele înregistrate în aplicația SGR.
Principalele probleme identificate
Conform comunicatului Gărzii de Mediu Vrancea, comercianții au raportat că cetățenii nu aduc întotdeauna ambalajele în stare corespunzătoare la punctele de returnare. De asemenea, firmele de colectare nu vin să preia ambalajele ori de câte ori sunt solicitate, ceea ce duce la acumularea acestora în magazine.
„O parte din comercianții care preiau manual ambalajele SGR au afirmat că cetățenii nu aduc întotdeauna ambalajele curate și nedeteriorate la punctele de returnare, iar firmele de colectare nu vin să le preia ori de câte ori sunt solicitate”, se arată în raport.
Un alt aspect problematic este faptul că numărul de ambalaje predate manual firmelor de colectare nu coincide cu cel înregistrat în aplicația SGR. Aceasta duce la nemulțumiri din partea comercianților, care se simt nedreptățiți de diferențele înregistrate.
Dificultăți de asociere și lipsa punctelor de returnare
Comercianții cu suprafața de vânzare mai mică de 200 de metri pătrați întâmpină dificultăți în asocierea cu alți comercianți similari pentru înființarea punctelor de returnare a ambalajelor SGR. Mai mult, primăriile din județul Vrancea nu au înființat puncte de returnare, nefiind obligate să facă acest lucru conform HG 1074/2021.
Controale și conformitate
În perioada 5 iulie 2024 – 5 august 2024, CJ al GNM Vrancea a efectuat controale tematice pentru a verifica implementarea sistemului de garanție – returnare la comercianți. Controalele au vizat aspecte precum înregistrarea comercianților în aplicația SGR, existența contractului cu administratorul SGR, indicarea distinctă a valorii garanției de 0,5 lei de prețul produsului la raft și în documentele fiscale, precum și dacă valoarea garanției este plătită de comercianți.
În urma celor 115 controale efectuate în municipii, orașe și zonele rurale din județ, s-a constatat că toate unitățile verificate erau înscrise în aplicația SGR. Totuși, problemele menționate anterior persistă, afectând eficiența și succesul sistemului de garanție – returnare.
Concluzie
Implementarea sistemului de garanție – returnare în județul Vrancea se confruntă cu provocări semnificative, în principal din cauza ambalajelor murdare sau deteriorate, ritmului lent al colectării și discrepanțelor înregistrate în aplicația SGR. Autoritățile și administratorii SGR trebuie să colaboreze strâns cu comercianții pentru a soluționa aceste probleme și pentru a asigura o funcționare eficientă a sistemului, în beneficiul mediului și al comunității.
Citiți articolul pe același subiect publicat de economedia.ro accesând titlul alăturat: Vrancea: Comercianții care colectează manual ambalajele pentru Sistemul Garanție Returnare spun că le sunt returnate murdare sau deteriorate/ Alte nemulțumiri: ritmul colectării și faptul că în aplicație apar mai puține ambalaje decât predau