Local

VIDEO | Cea mai importantă investiție a României, așteptată și de vrânceni, a pornit pe cărarea Golgotei

Florin Marian Dîrdală
29 iul 2022 6080 vizualizări

În aceste momente când câmpiile Moldovei și Munteniei arată ca într un film horror, toată lumea a început să vorbească despre canalul Siret-Băragan, iar câteva instituții au și acționat într-o direcție relativ bună pentru a mișca ceva în acest proiect colosal.

Este vorba despre Agenția Națională pentru Îmbunătățiri Funciare (ANIF) care a lansat pe SEAP o licitație deschisă pentru proiectarea primilor 23 de kilometri din acest canal cu un termen destul de lent al procedurilor specifice, dar fie și așa, dacă mai repede nu se putea! Nici Ministerul Agriculturii nu a stat cu mâinile în sân, a promis și acesta că nu-i va uita pe vrânceni, nici pe brăileni, buzoieni sau ialomițeni.Și va sprijini toate prefecturile din acest județe pe unde teoretic ar trebui să treacă respectivul canal de irigații. Mai sunt așteptate și alte entități să participe la acest efort de seamă. Așa că în curând și mai ales dacă situația climatică nu se schimba, se vor întrece mulți să-și aroge meritul. Că ei au fost cei care au declanșat și au rezolvat această problemă majoră de invesție și au combătut astfel efectele dezastruoase ale acestei secete și ale urmărilor ei în anii ce vor veni. Nici nu contează cine va lua „coronița”! Important e că în sfârșit, decidenții au înțeles că altă soluție nu există. Și că trebuie mișcate cumva lucrurile.Pentru că, dacă nici acum nu vor conștientiza pe deplin că treaba trebuie o dată începută, iar în următorii ani mai trebuie și finalizată, degeaba ne mai batem capul acum. Mai bine renunțăm din acest moment, decât să ne amăgim singuri, sau cum se spunea pe la școală „Să ne furăm singuri căciula!

Așa cum zicea un fermier de toată isprava de pe la Bolotești, supărat pe sistemul antigrindină, cum că „trebuie să alegem între mâncare și vin”, așa și în cazul canalului Siret- Bărăgan! Trebuie să ne hotărâm ce vrem cu adevărat: secetă sau irigații, câmpuri pustii ori deșertificate, sau teren cât de cât verde și fertil? Pentru că nici acest Canal Siret Bărăgan nu va putea face minuni, dar măcar va mai îmblânzi vremurile de seceta care cu siguranță ne vor mai lovi! Probabil că nu există ncio persoană lucidă, care să-și închipuie că, gata, de la anul cerurile se vor rupe și ploile vor curgea an de an și vor îndrepta tot ce a stricat uscăciunea până acum. Să dea Domnul să fie așa! Dar mare lucru să nu ne trezim cu perioade și mai grele și mai uscate! Care pe lângă războiul din prezent și cu vreun cutremur, în viitorul nu prea îndepărtat, ne vor zăpăci cu totul!

Dar să revenim la canalul made în Vrancea

Pentru că aici el începe și aici are cele mai mari șanse să fie parțial realizat.

Se povestește pe diferite canale mass media că prima idee în legătură cu această investiție ar fi apărut în urmă cu 110 ani. Dar probabil că atunci a fost doar subiectul vreunei compuneri studentești. Pentru că este evident cât de greu se poate realiza investiția acum, darămite la începutul secolului al XX- lea, când se putea conta cel mai mult pe utilaje și mașini cu abur. Dar oricum, ideea lunatică de atunci a fost preluată de oamenii regimului comunist, pentru care nu existau piedici ale naturii. Comuniștii se luptau cu toată lumea.Cu dușmanii de clasă, cu imperialiștii. Cum să nu se lupte ei și cu natura pe care se lăudau că o pot stăpâni cu pricepere și curaj? Dar aici s-au încurcat!

În ceea ce privește canalul n-au putut face mare lucru. Abia în anul 1986, „cel mai iubit fiu al poporului, tovarășul președinte al RSR Nicolae Ceaușescu”, printr-un decret special anume ”Decretul 394/10.01.1986” a decis cu autoritate supremă că este timpul ca această lucrare formidabilă trebuie să înceapă. Poate nu atât ca să ducă apă la câmpia Bărăganului, ci să-i imortalizeze numele pe vecie în panteonul acestui neam românesc. Este știut că, spre exemplu, canalul Dunărea Marea Neagră, nu a fost opera deplină a tovarășului Ceaușescu, el doar l-a inaugurat. Așa că iată cea mai bună ocazie pentru acest conducător care se credea, cel mai luminat dintre toți conducătorii României, era să-și lege numele, atât de începerea cât și de finalizarea acestei lucrări colosale.

Așa că repede, constructorul desemnat să execute lucrările a fost ”Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Focşani”, devenită după 1990, ”SC Sibarex SA Câmpineanca”. Lucrările au demarat în 1987, cu construirea Tronsonului 1, de 50 km, în judeţul Vrancea. A fost finalizat un segment de 5,7 km. Pe alți câțiva zeci de kilometri în Vrancea lucrările s-au executat într-un stadiu avansat.Pe unele suprafețe, aproape la gata, iar pe alte zone doar s-a scrijelit țărâna așa ca să pară că treaba nu lâncezea de tot.

Vizionați în VIDEO de mai jos cum arată acum tronsonul Garoafa-Haret de aproximativ 18 kilometri al Canaluluilui Siret-Bărăgan din Vrancea pentru care sunt promisiuni  de realizare

VIDEO:Raducu P Drum

Însă din extravilanul satului Oreavu de Gugești nu s-a mai înfipt nicio lopată în pământ, deși mai erau încă 140 de kilometri de realizat, tocmai până la lacul Dridu. Pentru cei care nu au aflat, lacul Dridu din județul Ialomița se termină exact în marginea satului Fierbinți lângă cârciuma lui „Bobiță” și la câteva străzi de casa lui „Celentano”, protagoniștii unui cunoscut serial de comedie. Așa că aspectul în cauză, poate reprezenta o coincidență. Și anume că acest canal se termină într-un loc de comedie. Deci este un canal de tot hazul! Iar construcția lui doar o snoavă a unora care vor să mai câștige ceva notorietate! Lăsând la o parte gluma, cei 140 de kilometri sunt mai mult decât o problemă spinoasă, pentru că nu se știe nici locul pe unde va fi întins canalul, darămite, de unde vor fi procurați banii necesari pentru exproprieri și pentru construirea propriu zisă!

Iar hârtile traseului decis în 1986 trebuie să se păstreze undeva. La Arhivele Nationale din Focșani exista doar traseul valabil pentru județul Vrancea.

Ce s-a întâmplat cu firma care trebuia să de ocupe de realizarea lucrărilor Canalului Siret-Bărăgan?

În legătură cu Intreprinderea care trebuia să se ocupe de realizarea acestei lucrări, poate ca ar fi bine să mai aflam câteva aspecte, după cum erau ele prezentate în informaţiile postate pe site-ul firmei din Focşani. Firma Sibarex a fost creată special pentru construirea canalului Siret-Bărăgan. "Denumirea de SIBAREX provine de la principala activitate a societăţii noastre: construirea canalului de irigaţii SIret BARagan Exterior", se preciza pe site-ul firmei.

Societatea s-a desprins la 01.09.1987 din Trustul de Lucrări Hidrotehnice Speciale Bucuresti, Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Speciale Iaşi. A funcţionat cu titulatura de Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Speciale Focşani. A avut personalitate juridică limitată, fiind subordonată T.A.G.L.H.S. Bucureşti, până în martie 1991 cand se transforma in societatea comercială S.C. SIBAREX S.A. Focșani, societate independenta, cu capital mixt, buget propriu si personalitate juridică.

Din anul 1997 acţionarul majoritar devine S.I.F. Transilvania cu sediul în Braşov. La data de 19.03.2003 acţiunile statului, circa 38% trec în proprietate privată, ca urmare a vânzării acestora de către APAPS Constanţa către S.C. Vega 93 SRL Galaţi.

În prezent statul, respectiv AVAS Bucuresti, deţine 4,91% din acţiuni, reprezentând terenuri pentru care s-au obţinut titluri de proprietate şi înscrierea majorării de capital după data vinderii pachetului de acţiuni deţinut anterior", se precizează pe site-ul firmei.

Structura actionariatului (31.12.2011)

Actionar - Actiuni - Procent

S.I.F. TRANSILVANIA - 1.215.711 - 52,8534%

VEGA 93 SRL GALATI - 915.430 - 39,7986%

alti actionari - 95.234 - 4,1403%

A.V.A.S. - 73.783 - 3,2077%

Povestea Sibarex s-a terminat aproape cu totul in 2016, când Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor a aprobat dizolvarea societății urmată de lichidarea acesteia, fiind desemnat un lichidator din Brasov. Destul de interesant ar fi și aspectul legat de cei între 500 și 2000 de salariați (în funcție de perioadă) care au lucrat la acest angajator și care probabil vor dori să beneficieze de drepturile unei pensii normale. Locul unde vor trebui să încerce prima și prima dată pentru o adeverință de vechime și grupă ar fi CORELI INSOLV IPURL Săcele strada Târlungului nr 21, județul Brașov. Succes!

 

Florin Marian Dîrdală, cercetător la Serviciul Județean Vrancea al Arhivelor Naționale

Florin Marian Dîrdală este colaborator al Ziarului de Vrancea


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.