Local

Ce trebuie să știe vrâncenii care locuiesc la bloc despre asociațiile de proprietari

Ionel Sclavone
29 ian 2021 3212 vizualizări

Legea asociațiilor de proprietari, nr. 196/2018, stabilește toate aspectele legate de conviețuirea într-un apartament de bloc. Este vorba despre aspecte legate de înființarea asociației, utilizarea și modificarea spațiilor din apartamente, plata utilităților și a întreținerii etc. Toate aceste aspecte sunt cuprinse în acest act normativ și de aceea este bine să-l cunoașteți. Asta pentru a evita eventualele încălcări ale legii, din necunoaștere, și eventualele sancțiuni.  

Potrivit Legii nr. 196/2018, asociația de proprietari se ocupă cu administrarea, exploatarea, întreținerea și repararea spațiilor comune ale clădirii. Înființarea acesteia este obligatorie în acele blocuri de locuințe în care sunt mai mult de trei apartamente și în care există spații comune de administrat.

Asociația de proprietari se constituie cu acordul majorității proprietarilor din blocul respectiv. Aceasta trebuie înregistrată la tribunal și la organul fiscal local.

Potrivit legii, după înființare, asociația trebuie să adopte un buget de veniturile și cheltuielile valabil pentru un an calendaristic. Acest buget se va aproba în adunarea generală a asociației și nu va putea fi modificat decât în cadrul aceluiași for.

Asociațiile de proprietari sunt obligate să deschidă un cont bancar unic. Astfel, proprietarii de apartamente pot plăti toate cotele de cheltuieli de întreținere ce le revin în acest cont și tot din acesta se vor face cheltuieli. Asociațiile sunt obligate să folosească contul unic pentru încasări și plăți curente.

Fiecare asociație trebuie să aibă un regulament de funcționare

Un alt lucru pe care trebuie să-l cunoașteți este că fiecare asociație trebuie să aibă un regulament de funcționare. În cadrul acestuia, vor fi înscrise regulile de comportament în bloc, începând cu orele de liniște și de activitate, cele despre permisiunea de a ține sau nu animale de casă și până la condițiile de închiriere sau de strângere a fondurilor pentru reparații.

Spre exemplu, un proprietar își poate modifica suprafețele apartamentului, poate sparge ziduri sau construi alți pereți cu condiția să nu afecteze structura de rezistență.

De asemenea, regulamentul stabilește modalitățile de închiriere a spațiilor comune către persoane fizice sau juridice.

Despre cheltuielile comune și întreținere

Cheltuielile comune sunt cele legate de furnizarea utilităților (apă, canalizare, curent electric) destinate instalațiilor comune, colectarea gunoi etc. Acestea nu vin separat pentru fiecare locuință în parte și de aceea, sunt împărțite în funcție de mai multe criterii. Legea asociațiilor stabilește modul în care sunt repartizate aceste cheltuieli.

Conform actului normativ, consumatorii serviciilor de utilități publice pot fi, în funcție de tipul branșamentului la utilități, de două feluri, consumatori colectivi sau individuali. Facturarea se va face în funcție de categoria la care sunt încadrați fiecare dintre aceștia.

Anual, legea obligă asociațiile să constituie un fond de rulment și un fond anual de reparații. Banii plătiți se duc în același cont unic al asociației de proprietari, iar chitanțele se dau separat pentru fiecare.

Termenele de plată ale întreținerii și penalitățile

Cotele de întreținere care revin fiecărui apartament se achită în termen de 30 de zile calendaristice de la data afișării lor. În cazul în care acestea nu sunt plătite la vreme, se aplică penalități care pot merge până la 0,2% din valoare, pe zi. Trebuie să știți că penalitățile se calculează după trecerea a 30 de zile de la data scadentă pentru plata întreținerii. Cu alte cuvinte, un proprietar are la dispoziție 60 de zile, de la data afișării, în care să-și plătească datoriile fără să suporte penalități. Termenul de plată anterior era cu zece zile mai mic decât cel actual.

Conform legii, trebuie să mai știți că asociația de proprietari poate înscrie o ipotecă pe un apartament al cărui proprietar nu și-a achitat datoriile la întreținere. Conform legislației în vigoare, asociațiile au posibilitatea de a înscrie la cartea funciară o ipotecă imobiliară în contra proprietarului cu restanțe la cheltuielile blocului.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.