Local

Ce se mai aude despre Canalul Siret-Bărăgan, a cărui reabilitare ar trebui să înceapă din Vrancea și să se facă în trei etape

Ziarul de Vrancea
24 nov 2022 4460 vizualizări

Conform jurnalul.ro, Guvernul urmează să adopte o hotărâre prin care va extinde programul de refacere a infrastructurii principale de irigații, pe lista de priorități apărând, printre altele, și Canalul Siret-Bărăgan. Inițial, programul național de reabilitare a sistemului a fost adoptat în 2016 și el avea termen de finalizare anul 2020, dar a avut rezultate foarte modeste. Deși a avut la dispoziție circa un miliard de euro, s-a cheltuit doar jumătate din sumă.

Potrivit proiectului elaborat de Ministerul Agriculturii și pus acum în dezbatere publică, pe lângă reabilitarea Canalul Magistral Siret - Bărăgan, se vor mai moderniza 155 de amenajări de irigaţii viabile, care deservesc o suprafaţă de 2,6 milioane de hectare. Per total, sunt incluse aici 190 de staţii de pompare, 257 de staţii de repompare, 8.334 de construcţii hidrotehnice, 7.500 km de canale, 2.800 km de conducte etc. Lucrările de reabilitarea a Canalului Siret-Bărăgan ar urma să înceapă în primăvară, cu reabilitarea a 5,7 km de canal, care este funcțional în județul Vrancea, și executarea altor 17,3 km de canal pe raza aceluiași județ (tronsonul Haret, de la Barajul Călimănești până la km 23). Această parte a proiectului va fi terminată până în 2027 și, conform documentației tehnice, ar asigura irigarea 43.000 ha. Începând cu kilometrul 50 și până la Lacul Dridu, situat la nord de Bucureşti, pe râul Ialomiţa (kilometrul 198), proiectul nu are niciun fel de documentație, aici lucrările urmând să fie luate de la zero.

Citiți întreg articolul despre investiția Canalul Siret Bărăgan –a cărui reabilitare ar trebui să înceapă din Vrancea și să de facă în trei etape, accesând titlul alăturat :Reabilitarea sistemului național de irigații, varianta modificată și completată, ajunge pe masa Guvernului

Citiți și: Canalul Siret- Bărăgan - o poveste încheiată, sau o investiție încă posibilă?

Chiar dacă răspunsul la această întrebare nu-l vom afla prea curând, iar unii dintre noi, deloc, nu se poate să nu fi trecut prin mintea oricărui vrâncean câteva idei despre cea mai mare realizare pe care Nicolae Ceaușescu și poporul muncitor o pregăteau pentru județul nostru, acest canal avându-și debutul pe raza unității noastre administrativ județene unde parcuge teoretic aproximativ 50 de km, într-un stadiu de 50-60 la sută realizat.

Amețit de aburii mărețelor sale realizări, Nicolae Ceaușescu avea pregătite și pentru urmașii Babei Vrâncioaia câteva proiecte, dintre care acest canal trebuia să fie cireașa de pe tort. Astfel a început, cu puțini ani înainte de evenimentele dramatice din decembrie 1989, cea mai faraonică lucrare care s-a executat pe aceste plaiuri. Cu toate motoarele Epocii de Aur, s-a lucrat destul de repede, dar din 1990 treburile s-au schimbat radical. Resursele alocate s-au diminuat instantaneu, iar colac peste pupăză a apărut și legea fondului funciar 18 /1991 care a complicat mult direcția acestei construcții megalomanice, pentru că acolo unde traseul lui nu a fost schițat și în teren, s-a retrocedat și s-a intabulat într o veselie. Pe unele din aceste terenuri s-au construit chiar vilișoare, care de care mai cochete, așa că e lesne de înteles cât de mult s-a complicat investiția cu pricina. Nu-i vorba, se pot găsi soluții de expropriere pentru cauze de utilitate publică, dar câte procese deschise nu vor întârzia și mai mult reînceperea o dată a lucrărilor, așa cum afirma pe 30 septembrie 2019 directorul general al Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare.

Lucrările la Canalul Siret – Bărăgan vor începe în primăvară, la trei decenii de când l-a aprobat Ceauşescu. Pentru câţi kilometri se face licitaţia?

Citeste mai mult accesând titlul alărurat:Lucrările la Canalul Siret – Bărăgan vor începe în primăvară, la trei decenii de când l-a aprobat Ceauşescu. Pentru câţi kilometri se face licitaţia, al articolului publicat pe site-ul adevarul.ro

În fine, aceste aspecte se vor analiza sau nu de către cei îndreptățiți, așa că să le lăsăm și lor un pic de treabă.

În ceea ce privește lucrarea efectuată pe raza județului Vrancea, haideți să o urmărim cum apare pe hărți, eventual să tragem niște concluzii dacă mai este posibilă finalizarea acestui tronson, măcar la noi în curte, având în vedere stadiul în care se află.

Aceasta pleacă din lacul de acumulare de la Călimănești, pe raza administrativă a localității Mărășești, merge paralel cu E 85 până la punctul unde îl intersectează prima dată, când se oprește. Repornește din apropierea liniei ferate Mărășești Panciu, intersecteaza din nou E 85, trece prin fața Mausoleului Eroilor, pe lângă Calea ferată București-Iași, intersectează a treia oară E 85 și apoi a 4 oară, lângă punctul Tișita, făcând o buclă enormă pe sub șoseaua către Tecuci, râușorul Șușita și prin câmpiile vaste ale comunei Garoafa, până la satul Bizighești, în care se strecoară printre câteva case, periculos de aproape de margini și se indreaptă din nou către E 85.

Merge apoi spre calea ferată și râul Putna. Aici, vechea lucrare se oprește din nou neputincioasă, pentru că traversarea unui râu cu debit mai mare era mai dificilă, presupunând o metodă specfică, după cum spun specialiștii, numită, parcă, casetare. După depășirea râului Putna, lucrarea de acum 30 de ani repornește mai departe, trecând teoretic prin și peste câteva zeci de case, mai vechi sau mai noi, după care se pierde în terenurile agricole ale localităților Odobești și Câmpineanca, răsărind brusc, abia în apropiere de șoseaua Vrancei, de unde merge pe sub CFR Focșani Odobești și calea rutieră cu aceeași destinație.

Din acest punct, canalul se scurge neîntrerupt  către râul Milcov, având o încercare mai grea pe drumul principal al comunei Câmpineanca, unde mai multe costrucții îi împiedică traseul teoretic. Merge, apoi, paralel cu modernul cartier, intitulat pompos "Coreea"  și la râul Milcov se oprește brusc. După această apă, destul de neînsemnată, dar  vijelioasă în vremuri ploioase, precum în  anul 2005, pătrunde pe raza comunei Cârligele, ajunge pe la pădurile Bagana și intră în comuna Slobozia Cioraști, apoi în Gugești-Oreavu, unde urmele în teren se opresc definitiv.

Mai departe, lucrarea poate fi urmărită doar pe planurile de atunci, de cine mai dorește să guste SF-urile pur românești. Dar poate o lege formidabilă de la București și vreo 100 de mii de asiatici să mai reușească să facă ceva cu această lucrare, însă nu este exclus ca omul sa ajungă inclusiv pe Marte, cât la noi se vor elabora ceva studii de fezabilitate cu acest celebru și fantomatic  canal Siret Bărăgan.

Florin Marian Dîrdală -Arhivele Naționale Vrancea 

Florin Marian Dîrdală este colaborator al Ziarului de Vrancea


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.