Canalul Siret–Bărăgan, între speranțe și blocaje: Vrancea rămâne în așteptare

La mai bine de șase luni de la lansarea licitației pentru primul tronson al Canalului Siret–Bărăgan, lucrările promise în județul Vrancea rămân blocate în hățișul birocrației și al disputelor legale. Cu o valoare estimată de peste un miliard de lei fără TVA, contractul pentru construirea segmentului de 23,3 kilometri între Călimănești și zona canalului de evacuare Șoimu este, la această oră, suspendat.
Contestații în lanț, clarificări lipsă
Motivul? Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), autoritatea contractantă, a fost din nou sancționată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care a admis o contestație formulată de compania Inoveco SRL. Firma susține că ANIF a ignorat sistematic cererile de clarificare formulate în toamna anului trecut, încălcând astfel o decizie CNSC din februarie 2025 — decizie definitivă, care nu a fost contestată de autoritate.
Deși termenul de depunere a ofertelor fusese stabilit pentru 31 martie, ofertanții s-au declarat „în imposibilitatea de a pregăti ofertele” în lipsa documentației necesare. CNSC a dispus suspendarea procedurii și obligă ANIF să răspundă în termen de 10 zile la clarificările transmise de Inoveco.
Este a doua oară când licitația este suspendată din același motiv — lipsa de transparență și comunicare din partea autorității contractante.
Promisiuni versus realitate
Ironia face ca blocajele să vină în contrast puternic cu declarațiile optimiste ale oficialilor guvernamentali. În februarie, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, anunța că lucrările vor începe până la finalul lunii aprilie. „Este un proiect de suflet pentru agricultură”, declara atunci ministrul, evocând impactul major pe care canalul l-ar putea avea asupra irigațiilor în Bărăgan.
Proiectul, reluat după decenii de stagnare, este văzut drept o investiție strategică, capabilă să transforme fundamental agricultura românească. În forma sa completă, canalul ar urma să aibă peste 190 de kilometri și să permită irigarea gravitațională a până la 700.000 de hectare. În plus, este inclus în planul Ministerului Transporturilor ca viitoare cale navigabilă internă, cu potențial de a lega Bucureștiul de Galați și Brăila pe apă.
Lucrări conservate, dar degradate
În prezent, lucrările efectuate pe diverse porțiuni ale canalului în perioada comunistă sunt în conservare, dar afectate de degradare. Contractul actual prevede reabilitarea acestor tronsoane, continuarea execuției până la kilometrul 23+372, precum și proiectarea completă, cu tot cu asistență tehnică pe parcursul lucrărilor.
Autoritățile locale din Vrancea și fermierii din zonă privesc cu speranță, dar și cu scepticism către un proiect care a mai fost promis și abandonat în trecut. „Dacă vedem utilajele pe teren, nu mai e doar vorbărie. Până atunci, e totul în aer”, ne-a declarat un fermier din Mărășești.
O investiție vitală pentru Vrancea
Canalul Siret–Bărăgan nu este doar o promisiune națională, ci și o oportunitate locală. Vrancea va beneficia de noi locuri de muncă, de relansarea agriculturii și de o infrastructură de irigații esențială într-un climat tot mai imprevizibil. În paralel, Ministerul Agriculturii a anunțat finanțări de peste 1,5 miliarde de euro pentru modernizarea rețelelor secundare și subvenționarea apei pentru fermieri.
Întrebarea rămâne însă: va fi anul 2025 momentul în care promisiunile devin realitate, sau un nou capitol din seria amânărilor și contestațiilor?
Ziarul de Vrancea va continua să urmărească acest subiect esențial pentru județ și pentru viitorul agriculturii românești.
Citiți și:Canalul Siret-Bărăgan prinde viață după decenii de stagnare: Lucrările încep în Vrancea
Citiți și articolul publicat pe site-ul jurnalul.ro pe același subiect accesând titlul alăturat: Licitația pentru construcția Canalului Siret-Bărăgan rămâne suspendată. Totul este blocat