Avertizare pentru vrânceni: O nouă înșelătorie prin telefon cu oferte de locuri de muncă
Vrâncenii și nu numai sunt sfătuiți să fie atenți la apelurile telefonice din partea unor necunoscuți. O nouă înșelătorie online pusă la cale de infractorii cibernetici îi vizează pe cei care vor să-și schimbe locul de muncă.
Tot mai multe persoane au reclamat că au primit apeluri telefonice și mesaje din partea unor necunoscuți care se prezentau drept reprezentanți ai unor companii aflate în căutare de angajajați. Cei aflați în spatele acestor infracțiuni apelează la un sistem sistem automatizat prin care transmit un mesaj înregistrat care oferă un loc de muncă bine plătit la o firmă dintre cele mai serioase.
În fapt este o nouă formă de înșelătorie online prin care infractorii obțin datele personale ale celor care le cad în plasă. În acest context autoritățile recomandă o serie de măsuri de prevenire pentru a evita astfel de înșelătorii.
În primul rând se recomandă să nu răspundeți unor apeluri de pe numere necunoscute sau suspecte, uneori din rețele telefonice străine. Dacă totuși ați răspuns este bine să evitați să vă întindeți la discuții sau să furnizați informații cu caracter personal.
În astfel de cazuri, mesajul de introducere începe cu formulări de genul „Bună, sunt recruiter manager de la compania X”. În astfel de situații, infractorii încearcă să vă păcălească oferindu-vă un loc de muncă bine plătit, dar fără să vă dea prea multe detalii despre oportunități și condițiile de lucru. Aceștia folosesc formulări vagi, neclare și vă încurajează să contactați un număr de WhatsApp.
În cadrul apelului, necunoscutul de la capătul firului vă poate solicita informații cu caracter personal, dat de identificare, cont bancar, în vederea virării salariului etc.
În aceste condiții, oricât de serios vi se pare interlocutorul și oricât de tentantă vi se pare oferta de muncă, este bine să vă protejați. Drept care nu furnizați date sensibile prin telefon, respectiv informații personale, de autentificare sau detalii despre cardurile bancare. Acest lucru chiar dacă aveți impresia că apelul vine din partea unor instituții de încredere.
În al doilea rând, este bine să verificați autenticitatea apelurilor. Contactați instituția respectivă printr-un canal de comunicare separat, oficial, mai ales dacă vi se cer date sensibile.
Nu în ultimul rând, dacă primiți un astfel de apel este bine să informați instituția al cărei nume a fost folosit în mod fraudulos pentru a ajuta la prevenirea altor incidente.
În cazul în care ați căzut în capcană și ați furnizat date de card, contactați imediat banca și blocați accesul schimbându-vă datele de autentificare. În caz de fraudă, depuneți o plângere la Poliție și notificați Direcția Națională de Securitate Cibernetică (DNSC) prin telefon sau pe platforma PNRISC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)