Local

Trafic cu masini de lux la Focsani

Liliana Nenciu
15 nov 2006 2606 vizualizări
Politia vrinceana este pe urmele unor traficanti de masini de lux si au retinut zilele trecute un autoturism despre care se presupune ca este furat din occident. Statisticile Politiei arata ca sute de autoturisme furate din strainatate sint descoperite anual in Romania. Metodele de furturi de masini sint tot mai ingenioase

Politistii vrinceni, coordonati de Brigada de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog Galati, au demarat o operatiune pentru identificarea unei retele de traficanti de masini care actioneaza pina in judetul nostru. In ultima perioada au aparut indicii cum ca mai multe persoane din Focsani ar fi implicate intr-o retea care aduce in tara masini furate, din Italia. Ancheta a pornit dupa ce mai multe persoane din lumea buna a orasului au primit propunerea de a cumpara masini straine, la pret de chilipir, cu conditia sa nu iasa cu ele in afara granitelor de vest. In acest sens, in urma cu citeva

zile a fost retinuta pentru cercetari o masina de teren evaluata la peste 30.000 de euro. In baza unor mandate de perchezitie eliberate de Judecatoria Focsani, politistii vrinceni au efectuat ieri mai multe descinderi la domiciliile mai multor focsaneni despre care existau indicii ca ar implicati in traficul cu masini de lux furate. Este vorba de citiva tineri, banuiti ca au legaturi cu interlopi din Brasov si Bucuresti. Politistii nu au dorit ieri sa ofere nici un fel de detaliu asupra mersului anchetei si nici sa dezvaluie daca in urma descinderilor facute au fost gasite obiecte, acte sau alte inscrisuri care sa incrimineze pe cineva. Tot ce ne-a transmis Biroul de Presa al IJP Vrancea, prin intermediul purtatorului de cuvint, comisarul Mariana Apostol, a fost ca politia efectueaza activitati de rutina pentru depistarea unor masini furate si vindute la Focsani.


Numai avioane nu au ajuns la frontiera


In acest an, politistii vrinceni s-au confruntat cu mai multe furturi de masini de top. Cel mai mediatizat caz a fost cel al disparitiei BMW-ului X5 al afaceristului Liviu Jitea, care costa peste 70.000 de euro, si care a fost furat in mod misterios la sfirsitul lunii iulie din fata blocului de pe strada Unirea Principatelor. Autoturismul de teren nu a fost gasit nici pina acum si se crede ca a fost scos din tara. La inceputul lunii octombrie, politistii vrinceni au oprit in trafic un autoturism BMW 316 si unul marca Audi 4, despre care s-a aflat ca erau furate, unul din Italia, iar celalalt din Constanta. Ambii soferi s-au ales cu dosare penale, iar cercetarile trebuie sa stabileasca daca acestia sint implicati in furtul autoturismelor sau erau doar "carausi". Directia Politiei de Frontiera Iasi a deschis in curtea institutiei o expozitie de masini de lux furate. Ultimul autovehicul intrat in expozitie este un autocar de peste 115.000 de euro, furat din Italia. Seful granitei de est a Romaniei spune ca la frontiera cu republica Moldova doar avioane furate nu au fost descoperite, dar nu ar fi de neconceput. Potrivit politistilor cu care am stat de vorba, traficantii de masini actioneaza in Vrancea de ani buni, insa nu au existat dovezi concrete care sa-i incrimineze.


Retele transnationale, extrem de bine organizate


Ceea ce face din traficul cu masini furate o activitate de crima organizata este caracterul transnational si specializat al retelelor de infractori. Traficantii imagineaza rute cit mai directe si incearca a reduca, pe cit posibil, riscul de a fi capturati de politie, mituind oameni de stat. Una dintre rute este prin Italia-Austria-Ungaria- Romania. Autoturismele furate din Canada sau SUA ajung, in containere, pe cale navala, in Portul Constanta. Daca nu sint vindute local, masinile parasesc Romania prin vamile estice, spre spatiul ex-sovietic, cererea pe aceasta piata fiind imensa. Din astfel de grupari criminale fac parte italieni, nemti, romani, moldoveni, bulgari, ucraineni, albanezi, sirbi, rusi etc. Primii care intra in actiune sint membrii "Grupei de recunoastere", care identifica autoturismele ce trebuie furate. Acestea sint cautate dupa marca, model, culoare, motorizare, dotari etc. Infractorii stabilesc apoi locul acestora de parcare, perioadele de stationare, programul proprietarului. Aceste informatii sint valorificate de cei

care fura autoturismele. Ulterior, intra in actiune "Grupa tehnica", ce are rolul de a "cosmetiza" masinile: schimba seriile de identificare, confectioneaza documente false, noi chei si placute de inmatriculare. Astfel transformate, autoturismele sint preluate de "Grupa de transport". Pentru o suma modica, situata intre 300 si 600 de euro, "carausii" duc masinile in tara de destinatie. De obicei, carausii lasa autoturismele in parcari supravegheate de traficanti, cu cheile pe teava de esapament.


Furt cu acordul proprietarilor


Cele mai multe autoturisme traficate din strainatate provin din frauda la asigurari. Acest mod de operare este ingenios si lipsit de prea multe riscuri. Cu acordul proprietarilor, masinile sint transportate in alte tari, "spalate" prin vinzari succesive si, ulterior, declarate de proprietari ca fiind furate, asa cum s-a intimplat si intr-unul din cazurile instrumentate in Vrancea. Daca nu sint prinsi, proprietarii isi recupereaza prejudiciul de la firmele de asigurari. De multe ori, traficantii infiinteaza chiar ei firme, pe numele carora achizitioneaza in sistem leasing autoturisme de lux. Ulterior, acestea sint valorificate si declarate furate. Avantajul fraudei si deturnarii de la firmele de asigurari este faptul ca proprietarii

declara foarte tirziu furtul masinilor, abia dupa ce expira perioada de inchiriere. In acest timp, limuzinele deturnate, de obicei dintre cele mai scumpe (Mercedes SClasse, BMW seria 7, Audi A8 etc.), ajung in tarile de destinatie si este extrem de greu sa li se mai dea de urma. Primul pas este facut de intermediari, care mai intii deschid pe numele lor conturi in banci, pentru a obtine carti de credit. In baza acestor carduri, autoturismele sint inchiriate de la firmele de profil. Alte metode folosite de traficanti sint ascunderea in containere (soferul prezinta documente din care rezulta transportul unui alt tip de marfa, solicitind tranzitul catre un punct vamal de interior) si eludarea legislatiei vamale (prin folosirea unor

documente vamale false).


Hoti, dar ingeniosi


Extrem de ingeniosi, traficantii imagineaza permanent noi metode mai sigure de furt. Ei fura o limuzina de lux si, concomitent, inchiriaza de la o firma de profil un autoturism asemanator (marca, model, culoare si motorizare). Ulterior, masinii furate ii sint poansonate seriile de identificare apartinind celei inchiriate. De asemenea, se modifica, pe calculator, conformatia incuietorilor si a butucului de contact. Apoi limuzina furata este predata societatii, in locul autoturismului inchiriat, stiindu-se ca masinile nu sint

verificate cu atentie atunci cind clientii le aduc inapoi. Limuzina deturnata astfel de la firma, avind seriile "curate", primeste documente false de provenienta si este scoasa din tara. In acest

timp, politia cauta zadarnic masina furata, care a ajuns in garajele societatii respective, departe de orice banuieli. Structurile din subordinea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera detin in

custodie 165 de autoturisme straine susceptibile de a fi fost furate. Majoritatea sint masini de lux, cu valori medii situate intre 15.000 si 32.000 euro, din marcile Mercedes, BMW, Audi, Opel,

Volkswagen, Toyota, Suzuki, Renault, etc. Cele mai scumpe dintre acestea ating insa valori apropiate de 100.000 euro. Despre 71 dintre acestea, Politia detine date certe ca provin din furturi, fiind date in urmarire de tari din UE.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.