Local

Afacere ratata cu gara din Odobesti

Camelia Stănilă
13 nov 2006 1962 vizualizări
Omul de afaceri Ion Martis ar fi vrut sa faca un azil de batrini in cladirea fostei gari din Odobesti. La interventia Directiei pentru Cultura, imobilul a fost scos de pe lista activelor scoase la licitatie de DGFP Galati, pentru a recupera din datoriile Regionalei CFR. Primaria Odobesti intentioneaza sa transforme gara în Muzeul CFR-istului

Putin a lipsit ca imobilul simbol al istoriei moderne a orasului vinurilor - Gara Odobesti, să fie vindut si transformat intr-o institutie socială de către omul de afaceri Ion Martis, odobestean de origine. Pentru a recupera o parte din datoriile pe care le-a acumulat de-a lungul anilor Regionala CFR Galati, Directia Finantelor Publice Galati a scos la vinzare, in luna octombrie, mai

multe gari, printre care cele Odobesti si Panciu. Alaturi de acestea mai sint scoase la mezat si o magazie de materiale cu rampa de incarcare, din zona garii Adjud, precum si doua locuinte de serviciu

ale ceferistilor, existente la Marasesti si Suraia. Insa cum gara din Odobesti a fost declarat monument istoric, prin ordinul Ministerului Culturii si Cultelor din 23 aprilie 2004, scoaterea ei la vinzare s-a

făcut contrar Legii 422/2001, privind protejarea monumentelor istorice. Culmea absurdului, prin adresa nr. 1010/10 octombrie 2006, SNCFR Regionala Galati instiinta pur si simplu Directia Judeteană pentru Cultură, Culte si Patrimoniu Cultural National (DJCCPCN) Vrancea că, "in data de 23.10.2006, ora 10.00, Directia Generală a Finantelor Publice Galati organizează licitatie publică, in cadrul căreia se va vinde imobilul - clădire călători Odobesti". întrucit este un monument istoric, imobilul nu poate fi

vindut oricum, ci prin respectarea anumitor proceduri prevăzute de Legea 422/2001. Prin adresele nr. 1040 si nr. 1093, DJCCPCN Vrancea a cerut SNCFR Regionala Galati respectarea acestor

proceduri, ceea ce a determinat DGFP Galati să scoată pe ultimii metri de la licitatie Gara Odobesti.


"Era prea scumpa"


Pe lingă faptul că imobilul este monument istoric si nu poate suferi modificări importante ale compartimentării, Gara Odobesti in sine constituie un loc strategic, cu mii de metri pătrati de teren in jurul imobilului si posibilitatea utilizării căii ferate si a construirii de clădiri-depozit. Cel care ar putea achizitiona acest imobil ar face o afacere mai mult decit profitabila. Nu trebuie uitat că imobilul se

află la citeva sute de metri de centrul orasului, la doi pasi de DN 2M si DN 2D, peste drum este Statiunea de Cercetări Viticole, iar in spatele statiunii se intind mii de hectare de vii. De asemenea, in

apropierea gării se găsesc cramele Odobestiului, de unde, pe calea ferată, vinul poate ajunge in toate colturile tării, asa cum se intimpla in perioada interbelica. In prima faza insa, doar omul de afaceri Ion Martis si-a aratat interesul pentru acest imobil. Dupa cum ne-a declarat acesta, in cladirea fostei gari ar fi fost realizat un azil de batrini, prin intermediul Fundatiei Martis, infiintata in mai 2006. Odobesteanul spune insa ca a renuntat la "afacere" inca de dinainte ca imobilul sa fie scos de pe lista de licitatie, din cauza pretului prea mare care a fost solicitat pe cladire, respectiv 581.000 lei noi. "Intr-adevar, in fost gara de la Odobesti am dorit sa fac un azil de batrini, insa cind am auzit pretul nu m-a mai

interesat. Nici nu am stiut ca este cladire de patrimoniu. Eu am creat fundatia tocmai pentru face ceva pentru categoriile defavorizate, pentru biserici, in special in Odobesti, pentru ca de acolo sint. Am renuntat insa la gara, caci era prea scumpa. Nici 500 de milioane (50.000 RON -n.r.) nu dadeam pe ea, caci cladirea trebuia consolidata, trebuiau alti bani investiti.... Chiar am solicitat fostul sediu al primariei de la Unirea, in speranta sa fac acolo azilul, insa cladirea avea trei camere si suprafata de teren

din jur era prea mica. Vroiam sa pot construi din temelii acolo,eventual sa accesez si niste fonduri europene... Pina la urma, am renuntat si la aceasta varianta si caut o alta solutie. Deocamdata

sint la nivel de discutii cu cei de la primarie, pentru o bucata de teren din cel alocat sinistratilor, insa nu e nimic concret", ne-a precizat omul de afaceri Ion Martis. Faptul ca activele Regionalei CFR au fost evaluate la un pret mult prea mare o dovedeste si interesul scazut al cumparatorilor. Desi pe 8 noiembrie a avut loc o noua licitatie, iar preturile de pornire au scazut cu 25%, doar un imobil din Bacau a fost vindut. Potrivit reprezentantilor DGFP Galati, o noua licitatie va fi organizata, cel mai probabil, la sfirsitul lunii.


Gara din Odobesti - monument istoric reprezentativ


Clădirea principală a Gării din Odobesti este unul din imobilele reprezentative ale orasului si, in acelasi timp, este monument istoric. Constructia imobilului a inceput in anul 1893, iar inaugurarea sa, la 22 septembrie 1895, a fost considerată de presa vremii cel mai important eveniment al sfirsitului sec. al XIX-

lea la Odobesti. Pină la finele anilor \'40, Gara Odobesti era centrul vital al vietii economice din toată Podgoria Odobestilor, mai ales după ce s-au construit liniile ferate spre Valea Putnei si pe Valea

Milcovului. La venirea personalitătilor importante la Odobesti, fanfara ii intimpina pe invitati, iar strada din fata Gării era locul unde protipendada tirgului isi etala toaletele. Din fata Gării plecau trăsurile spre Dealul Odobestilor si tot prin Gara Odobesti au trecut armatele beligerante in cele două războaie. Poate cel mai cunoscut personaj istoric care a călcat pragul Gării a fost împăratul Wilhelm al Germaniei, in iarna lui 1917, cind a mers cu trenul pină la Burca si de acolo cu masina pe Măgura Odobestilor.

Pentru toate aceste motive, Gara Odobesti a fost declarată monument istoric si face parte din patrimoniul orasului. De altfel, nici un tren nu mai opreste prin aceasta gara vrinceana.


Gara Odobesti - Muzeul CFR-istului


Autoritătile odobestene nu au nimic impotriva initiativei omului de afaceri Ion Martis, prin care acesta intentiona să transforme impresionanta cladire intr-un centru pentru ocrotirea bătrinilor. Din

moment ce imobilul nu mai poate fi vindut, odobestenii fac demersuri pe lingă Ministerul Culturii si Cultelor, pentru a-l transforma intr-un Muzeu al CFR-istului. Mai mult, intr-una din incăperile Gării ar putea fi redeschis Muzeul Vinurilor, care a mai existat la Odobesti. Dacă acest demers va deveni realitate, zona in care se află Centrul de Integrare Ocupatională ar putea redeveni un cartier cochet, iar orasul si-ar putea redobindi sarmul de odinioară. "Credem că propunerea pe care am făcut-o incă din

2005 SNCFR-ului, si anume de a transforma clădirea intr-un Muzeu al CFR-istului, este cea mai bună variantă si ne-ar permite să protejăm acest edificiu si, in acelasi timp, să scoatem la lumină

acest vechi cartier din Odobesti. Deoarece bugetul nu ne permite sa achizitionam acest imobil, s-au inceput demersurile către Ministerul Culturii pentru a găsi o solutie privind soarta acestui

imobil", ne-a spus primarul Daniel Nicolas. Surprinzator sau nu, la capătul acestei licitatii cu peripetii, SNCFR Regionala Galati s-a adresat primăriei, propunindu-i ca, pe timpul iernii, să folosească imobilul drept adăpost pentru persoanele fără locuintă.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.