Local

Cum trebuie sa se acorde publicitatea de stat

Mihai Boicu
18 apr 2006 775 vizualizări
Functionari publici si ziaristi au fost "instruiti" despre modul in care trebuie sa se faca publicitatea de stat. Specialisti de la Centrul pentru Jurnalism Independent si Institutul Roman de Training au detaliat noutatile legislative si procedura de achizitie publica a serviciilor de publicitate.

Reprezentantii institutiilor din Vrancea si Buzau dar si din mass media locala au participat ieri la seminarul "Achizitia de servicii de publicitate media", care a avut loc la Prefectura. Cristian Ghinea, analist media la Centrul pentru Jurnalism Independent, si Ciprian Nicolae, specialist in achizitii publice din cadrul Institutului Roman de Training, le-au explicat celor prezenti legislatia in domeniu. "Am fost interesati de aceasta problema deoarece statul a devenit in ultimii ani, in special in 2001-2002, un jucator pe piata publicitatii", a spus Cristian Ghinea. Piata publicitatii din Romania este evaluata la 200 de milioane de euro, suma din care 80% este dirijata catre televiziuni. Cristian Ghinea a spus ca in timpul guvernarii PSD ministerele nu dadeau bani direct pentru publicitate, ci prin intermediul companiilor cu capital de stat, care refuzau sa raspunda intrebarilor presei pe motiv ca nu fac obiectul Legii 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public. Acesta a spus ca prin aparitia OUG nr. 40/2005 s-a creat contractul de achizitii de publicitate media. Ordonanta prevede publicarea contractelor cu o valoare mai mare de 2000 de euro, a raportului de oportunitate si a raportului de evaluare pe site-ul www.publicitatepublica.ro. De asemenea, institutiile publice au obligatia ca in contractele incheiate sa prevada obligativitatea accesului public la cel putin o parte dintre informatii, pentru a se elimina clauzele de confidentialitate invocate pina acum pentru a nu da publicitatii modul in care se cheltuie banii publici. Potrivit normelor de implementare ale OUG nr.45/2005, institutiile au obligatia sa incheie contracte cu organe de presa care sint auditate BRAT.



Legislatia europeana este mult mai restrictiva


Ciprian Nicolae, specialist in achizitii publice al Institutului Roman de Training, a prezentat celor prezenti legislatia in domeniu si modul in care se lucreaza cu ea. Este vorba de OUG nr. 60/2001, privind achizitiile publice, HG 461/2001, privind aprobarea normelor de functionare ale acestei ordonante, OUG nr. 40/2005, privind modificarea si completarea OUG nr. 60/2001, si Ordinul nr.73/2006 al Autoritatii Nationale de Monitorizare si de Reglementare a Achizitiilor Publice, in care se explica concret

modul in care se opereaza cu legislatia in domeniu. "In momentul in care se face o achizitie publica trebuie sa se tina seama in mod deosebit de prevederile OUG nr. 40/2001 si Ordinul nr. 73/2006", a spus Ciprian Nicolae. Acesta a prezentat noutatile din legislatia in domeniu, referitoare la obligativitatea justificarii si efectele achizitiei, clarificarea criteriilor de clasificare si algoritmului de calcul si clarificarea statutului de interes public al documentelor de achiztie. Ciprian Nicolae a detaliat fiecare etapa a procedurii de achizitii de servicii de publicitate si criteriile de care trebuie sa tina seama institutiile publice pentru a obtine cel mai bun pret raportat la efectul asupra publicului tinta. In afara de reprezentantii

institutiile din Vrancea, la seminar au participat ieri si purtatorii de cuvint ai Prefecturii si Consiliului Judetean Buzau. Una dintre problemele ridicate a fost aceea ca unele institutii nu au prevazute in buget sume pentru publicitate, deoarece nu sint ordonatori principali de credite. De asemenea, s-a ridicat problema distinctiei intre emisiunile de televiziune cu caracter informativ ale unor institutii si cele prin care se face reclama acestor institutii sau anumitor persoane. Cristian Ghinea a spus ca in unele tari

asemenea emisiuni sint interzise cu trei luni inainte de alegeri, tocmai pentru a nu exista posibilitatea influentarii alegatorilor. Seminarul de ieri face parte din cadrul unei sesiuni de training care se desfasoara in mai multe judete ale tarii. A fost ales si Focsaniului intrucit aici au existat mai multe derapaje in ceea ce priveste distributia publicitatii din bani publici, aflata la discretia unor sefi de institutii cum ar fi Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean, sau primarul Decebal Bacinschi.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.