Local

Cum s-au dus banii publici de la ENET la oficiosul PSD.

Marius Grigorescu
28 feb 2005 727 vizualizări
Societatea de termoficare a cotizat anul trecut cu peste 600 de milioane de lei la oficiosul PSD. Desi are monopol pe piata, directorul Valter Popescu a facut reclama la caldura din calorifere.


Valter Popescu, la protocoale inainte, mars


Desi nu au concurent pe piata, regiile inglodate in datorii isi permit sa-si cumpere pagini intregi de reclama platita din bani publici. Dupa directorul Companiei de Utilitati Publice Focsani, Gheorghe Vasilescu, si directorul societatii de termoficare din Focsani, ValterPopescu, s-a vazut nevoit sa recunoasca public ca a umflat in ultimii ani conturile societatii care editeaza ziarul Monitorul de Vrancea, al carui patron spiritual si nu numai este liderul PSD Vrancea, Marian Oprisan. Stins cu usa, directorul SC ENET SA, Valter Popescu s-a vazut nevoit sa le prezinte consilierilor locali o informare privind modul in care a cheltuit sute de milioane de lei din banii societatii pentru publicitate, protocol si sponsorizari. Potrivit datelor prezentate la ultima sedinta a Consiliului Local Focsani, Valter Popescu a acheltuit aproape un miliard de lei la acest capitol. Toate acestea in conditiile in care societatea este ingropata in datorii, avind de achitat sume uriase in contul gazelor naturale, iar facturile la intretinere cresc mereu. Datoria istorica a ENET se ridica la nu mai putin de 5,5 milioane de dolari, bani pe care directorul Valter Popescu nu poate sa-i achite. In schimb are de unde sa achite contractele publicitate pentru oficiosul PSD.

Conform situatiei prezentate consilierilor locali dupa lungi insistente, in anul 2004 SC ENET SA Focsani a cheltuit numai pentru publicitate 604,55 milioane de lei. Cu toate acestea, cei care lucreaza in domeniul publicitar estimeaza ca sumele ar fi mult mai mari, dat fiind faptul ca ENET SA a ocupat pagini intregi in ziarul pro PSD. SC Trinec Serv SRL, firma care editeaza Monitorul de Vrancea, a primit numai in decursul anului 2004 aproape 600 de milioane de lei pentru servicii de reclama. Banii au plecat de la societatea de termoficare pentru citeva pagini de publicitate, desi societatea care apartine Consiliului Local nu are concurenta pe piata locala. Paradoxal, ENET a cumparat reclama de 10 milioane de lei si in revista "Focsanii", editata de Primarie. Banii s-au mutat dintr-un buzunar in altul, iar municipalitatea a incasat din bugetul ENET 10 milioane pentru a-i face publicitate, desi mai toate unitatile subordonate Primariei sint prezentate gratuit in aceasta revista. "Din valoarea cheltuielilor de publicitate, 60% reprezinta anunturi de interes cetatenesc, iar diferenta de 40% reprezinta cheltuieli de promotie si stabilire a gradului de satisfactie al cetatenilor", arata Valter Popescu in justificarea adresata consilierilor locali.

Reclama de dragul partidului

SC ENET SA a publicat in ziarul favorit, in regim de publicitate, regulamentul de functionare, listele prin care focsanenii care nu-si plateau intretinerea erau chemati in judecata, informatii despre debransare si contorizare, etc. Precizam ca informatiile de interes pentru focsanenii abonati ai SC ENET SA sint publicate gratuit de Ziarul de Vrancea, numai ca directorul Valter Popescu nu a dat dovada de aceeasi generozitate informationala si fata de ziarul nostru. In plus, anul trecut in acelasi organ de presa s-au facut si doua sondaje de opinie de o finalitate indoielnica, dat fiind ca la intrebarile puse in ziar au raspuns putini focsaneni, dupa cum recunostea chiar directorul Valter Popescu. Intrebat pe ce criterii a ales un anumit ziar in defavoarea altora, directorul Valter Popescu a gasit motivatii puerile. Directorul ENET declara recent, intr-o discutie cu reporterii nostri, ca a facut "cercetari secrete" si a aflat ca ziarul din spatele caruia ies atit de vizibil interesele lui Marian Oprisan este cel mai potrivit pentru a-si face reclama. Si asta dupa ce, spunea directorul, a fost sfatuit sa faca "propaganda prin ziare" societatii de termoficare. Trebuie spus ca pentru anul 2005, directorul SC ENET SA Focsani a prevazut in bugetul societatii cheltuieli similare in valoare de 1,140 miliarde de lei.

Cei care fac afaceri cu ENET "maninca bine"

Potrivit informarii prezentate Consiliului Local, sponsorizarile facute de SC ENET SA pe anul 2004 s-au redus, pe hirtie, la 38,5 milioane de lei, 15 milioane reprezentind cotizatia societatii de termoficare la Festivalul Viei si Vinurilor, dupa cum au fost obisnuiti de partid multi agenti economici din judet. Centrala termica a Focsaniului a mai donat 20 de milioane catre Handbal Club Focsani. Cind vine vorba de mese festive si plecari in strainatate, directorul Valter Popescu pare ca nici nu se mai uita la bani. Cel putin asa reiese din raportul inaintat consilierilor locali, in care arata ca in 2004 s-au cheltuit aproape 300 de milioane de lei pentru protocol. Desi nu a dat prea multe amanunte despre culisele cheltuirii acestor bani, Valter Popescu explica: "in anul 2004 SC ENET SA Focsani a cheltuit pentru protocol suma totala de 295.303.743 lei, reprezentind produse diverse de protocol pentru reprezentantii firmelor cu care ENET colaboreaza, diverse delegatii si invitatii, mese de protocol pentru invitatii de marca din strainatate, agende si calendare 2004". Dupa cum se stie, societatea de termoficare este in continuare datoare vinduta. Restantele finanaciare in contul gazelor neplatite, care au fost preluate de AVAS, depasesc 5,5 milioane de dolari si, probabil, acestea nu vor mai fi niciodata achitate, fiind trecute la datoria publica.

Bani pentru campanie

Dupa citirea raportului prezentat de conducerea SC ENET SA, consilierii locali au concluzionat ca multe din aceste cheltuieli sint nejustificate, desi promovarea societatii in presa nu reprezinta in esenta un lucru negativ. Consilierul Victor Racosanu este de parere ca, prin metoda aratata, pesedistii si-au facut rost de bani pentru campania electorata. "Cheltuielile de la ENET se incadreaza in acelasi segment de cheltuieli pe care le-a facut si CUP si societatea de transport public. Este publicitate facuta in Monitorul de Vrancea si e clar ca acestia sint bani pentru campanie, pentru ca societatea nu are concurenta in Focsani. Cu acesti bani si-au intretinut publicitatea electorala. Desi au datorii enorme, ei isi permit sa faca astfel de cheltuieli si noi, consilierii, nu putem lua masuri in acest sens. Am vrea sa vedem ce rezultate au fost dupa mesele acelea copioase care s-au servit la ENET din banii cetatenilor. Ne-am propus sa sesizam organele fiscale pentru a demara un control amanuntit la societatile din subordinea Consiliului Local Focsani", ne-a declarat consilierul local Victor Racosanu.

Informatia, controlata de partid

Ziarul de Vrancea a atras atentia in mai multe rinduri ca informatiile de interes public pentru cetateni sint directionate si chiar platite sa apara in anumite mijloace de infomare in masa agreate politic . De altfel, nu mai e nici un secret ca modelul aplicat de fostul partid de guvernamint la nivel central a fost preluat si instituit de Marian Oprisan in Vrancea ultimilor patru ani. Dupa ce a interzis institutiilor publice sa ofere informatii "Ziarului de Vrancea", Marian Oprisan a initiat chiar si un proiect de hotarire prin care a legiferat cenzura informationala. Practic, in acest fel, PSD si-a asigurat sume uriase de la buget pentru a-si sustine ziarele in care-si critica adversarii politici si pe cei care scriu in mod onest despre ceea ce se intimpla in Vrancea.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.