Local

SC Drumuri si Poduri SA isi cauta alt stapin

Andreea Negoiță
4 mai 2005 818 vizualizări
Privatizarea SC Drumuri si Poduri SA va fi supusa miine aprobarii Consiliului Judetean, unde PSD are majoritatea. CJ, actionarul unic al societatii, lasa in urma o situatie dezastruoasa u SC Drumuri si Poduri SA a fost locul unor numeroase nereguli, soldate si cu un dosar la PNA. Nu este exclus ca privatizarea sa fie o incercare de a ascunde neregulile facute aici in ultimii ani.

SC "Drumuri si Poduri" SA Vrancea, firma care i-a adus atitea probleme lui Marian Oprisan in ultima vreme, va fi scoasa la vinzare de Consiliul Judetean. Decizia va fi luata la sedinta extraordinara de miine, insa rezultatul este previzibil intrucit Marian Oprisan dispune de majoritate in rindul consilierilor judeteni. Desi ar putea aproba privatizarea, nu se stie cine va prelua o societate despre care chiar directorii spun ca nu este profitabla. Totusi, potrivit programului de restructurare si reorganizare a societatii, vor fi disponibilizati 200 de angajati, iar administratorul special care va fi numit va avea puteri aproape depline pe timpul procesului de privatizare. SC Drumuri si Poduri SA are datorii de 109,6 miliarde de lei, datorate neplatii unor facturi de 102,7 miliarde de lei, in conditiile in care profitul societatii pe anul trecut a fost de doar 993 de milioane de lei. Consiliul Judetean a "ingropat" SC Drumuri si Poduri SA deoarece nu a platit lucrari de 87 de miliarde de lei, dupa ce a folosit drumarii pentru asfaltari electorale si pentru alimentarea conturilor unor firme apropiate PSD. Marian Oprisan si-a tras un Audi de lux pe banii societatii, iar dosarul a ajuns in atentia procurorilor PNA.

Consiliul Judetean Vrancea lasa in urma sa la Drumuri si Poduri un adevarat dezastru. Timp de patru ani, societatea a fost folosita dupa bunul plac al lui Marian Oprisan. SC Drumuri si Poduri SA a platit peste 65.000 de euro pentru un autoturism folosit in exclusivitate de presedintele CJ si al PSD Vrancea, a realizat asfaltari electorale incepind cu alegerile interne din PSD din 2003, si-a facut publicitate pe bani grei in ziarele de partid pe bani grei desi era falimentara si a acumat datorii dupa datorii. In ciuda sumelor importante alocate pentru drumuri in Vrancea, societatea a acumulat datorii de 109, 6 miliarde de lei. Drumuri si Poduri are de recuperat la rindul sau 103 miliarde de lei. Anul trecut, in ciuda unei cifre de afaceri de 131 de miliarde de lei, profitul net a fost de numai 993 de milioane de lei. Din cauza neachitarii datoriilor, societatea a intrat in blocaj financiar. Principalul vinovat indicat de drumari este chiar Consiliul Judetean, actionarul unic, care are de platit nu mai putin de 87 de miliarde de lei. Din acest motiv a fost actionat in judecata de conducerea societatii, iar procesul se afla in curs de desfasurare la Tribunalul Vrancea.

Ghetu&Co vor face privatizarea

Consilierii judeteni voteaza miine propunerea de privatizare a SC Drumuri si Poduri SA, precum si restructurarea si reorganizarea sa. Cum pesedistii detin majoritatea, aprobarea celor doua proiecte de hotariri nu va ridica probabil nici un fel de probleme. Drumuri si Poduri s-a transformat din regie in societate comerciala in 2003 si, potrivit planului initial, trebuia privatizata inca de anul trecut. Privatizarea SC Drumuri si Poduri poate fi o incercare de a ascunde neregulile care au avut loc prin intermediul ei in ultimii ani. Cel mai probabil, comitetul de privatizare va fi format din Ion Costeanu, directorul Directiei Tehnice din CJ, Raluca Dan directorul Directiei Relatii Interne si Internationale, si Toader Ghetu, directorul Directiei Administratie Publica si Juridica. Consiliul Judetean va numi un administrator special pe timpul privatizarii. Potrivit contractului care va fi incheiat cu viitorul administrator, acesta va exercita "toate drepturile de vot ce decurg din calitatea de actionar al CJ Vrancea in Adunarea Generala a SC Drumuri si Poduri SA Vrancea, indiferent de obiectul dezbaterilor". Practic, administratorul special va controla totul si va primi lunar 15% din salariului directorului executiv Viorel Oglan pentru prestatia sa.

Jumatate din angajati vor fi dati afara

Restructurarea pusa deja pe hirtie va lasa fara locuri de munca 200 din cei 402 de angajati ai societatii, care vor beneficia de masurile de pretectie sociala prevazute in cazul concedierilor colective. Din cauza lipsei de comenzii, personalul de la Drumuri si Poduri s-a aflat in somaj tehnic pina la 31 martie. Raportul de restructare si reorganizare intocmit conducerea societatii arata o situatie ingrijoratoare din toate punctele de vedere, care are toate sansele sa se inrautateasca in acest an. "Din analiza principalilor indicatori economico- financiari si tehnici preliminati pentru anul 2005, rezulta ca societatea nu-si poate derula activitatea la intreaga capacitate. Pentru anul 2005, in bugetul societatii sint prevazute 52 de miliarde de lei, din care 41 de miliarde de lei pentru cheltuieli de personal si doar 10 miliarde de lei pentru cheltuieli materiale. In aceste conditii activitatea societatii nu este profitabila. Se impune restructurarea societatii cu reducerea corespunzatoare a numarului de personal", se arata in raportul de reorganizare si restructurare. Potrivit acestuia, in 2005 activitatea SC Drumuri si Poduri SA se va reduce la o treime din cea desfasurata anul trecut. Cel care va cumpara unitatea va avea la dispozitie multe utilaje, majoritatea mai vechi de 10 ani, dar si 21 de puncte de lucru, care insumeaza o suprafata de 25 de hectare de teren in judet. Societatea poate realiza lucrari de intretinere curenta a drumurilor, interventii la calamitati naturale, asfaltari, poduri din beton armat, consolidari de drumuri si terasamente, extractia si prelucrarea agregatelor minerale. Capacitatatea de productie numara, printre altele, patru statii de asfalt, doi cilindri compactori, 18 autofreze, o macara hidraulica de 18 tone, un autotrailer Kraz de 40 de tone, sapte excavatoare, sapte buldozere, patru autogredere si opt incarcatoare frontale. In luna ianuarie, Directia Generala a Finantelor Publice a vindut la licitatie noua utilaje pentru recuperarea unei parti din datoria de 75 de miliarde de lei la bugetul de stat.

Drumurile au dus la PNA

SC Drumuri si Poduri SA a fost scena unor numeroase nereguli in ultimii ani, care au iesit la iveala dupa ce pesedistii au pierdut puterea. Poate cea mai cunoscuta dintre ele este achizitionarea unui autoturism de lux A6 in anul 2001, pentru suma de 65 de mii de euro. Hotarirea Consiliului de Administratie a societatii prevedea achizitionarea unui autoturism de teren pentru inspectarea drumurilor judetului. In realitate, s-a cumparat un autoturism de lux, care a fost pus exclusiv la dispozitia lui Marian Oprisan. Masina s-a plimbat de doua ori peste hotare, iar vina pentru aceste deplasari a luat-o asupra lui soferul presedintelui CJ. Benzina platita de drumari pentru Audi a costat aproape 400 de milioane de lei. Drumuri si Poduri a avut si are in continuare conturile blocate de Finante pentru datoriile avute la buget. Singurele sume care puteau fi scoase din conturi erau cele pentru salarii. Cu toate acestea, anul trecut au iesit din Trezorerie peste 100 de miliarde de lei, in conditiile in care salariile se ridicau la suma de 25 de miliarde de lei. Societatea a platit sume importante pentru publicitate in ultimii ani, in ciuda faptului ca se afla in prag de faliment. Astfel, in 2003 s-au platit nu mai putin de 1,7 miliarde de lei, iar in 2004 alte 2 miliarde de lei pentru a face reclama unei societati falimentare in ziarele de partid. Deocamdata, verificarea acestor nereguli s-a soldat cu trimiterea unui dosar la PNA legat de autoturismul Audi folosit de Marian Oprisan. De asemenea, directorul general Viorel Oglan si directorul economic Vasile Burloiu au fost acuzati de Camera de Conturi Vrancea pentru producerea unui prejudiciu de aproape 5 miliarde de lei.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.