Spatiile pentru arhiva devin insuficiente
Scolile, ca multe alte institutii, se sufoca sub documente. In conditiile in care actele trebuie tinute cel putin 30 de ani, pina a putea fi predate Arhivelor Nationale, spatiile special amenajate pentru pastrarea acestora devin din ce in ce mai aglomerate. Si cum unitatile de invatamint sint creatoare a zeci de kilograme de documente anual, numai daca ne gindim la cataloage si acte de studii pentru sute de elevi, spatiile pentru arhiva chiar pot constitui o problema. Reprezentantii Arhivelor Nationale s-au plins ca proiectantii nu includ astfel de spatii pentru cladirile noi sau la reabilitate, in neregula fiind chiar si noul sediul al Inspectoratului Scolar. Directorii din invatamint chiar au fost avertizati, la inceput de an scolar, sa-si organizeze arhivele ca la carte, dar si sa aiba un responsabil cu gestionarea documentelor, in caz contrar nu vor primi avizele necesare. "Arhiva sa nu fie depozitata in conditii improprii, sa nu ploua peste documente, sa nu fie pe jos, ci pe rafturi. Distrugerea arhivei constituie infractiune, nu dorim sa se ajunga la situatii nedorite. Documentele scolare fac parte din fondul arhivistic national si orice prelucrare in arhiva trebuie sa aiba avizul nostru", le-a precizat directorilor Bogdan Rotaru, de la Directia Judeteana a Arhivelor Nationale. Potrivit OUG 9/2006, care completeaza Legea 16/1996, amenzile ajung intre 1.000 si 25.000 lei, atit pentru neinventarierea documentelor sau neintocmirea nomenclatoarelor arhivistice, cit si pentru neasigurarea conditiilor corespunzatoare de pastrare si protejare a documentelor.
Spatii mici pentru arhiva
Unitatile de invatamint nu au spatii mari destinate arhivarii documentelor. "Avem cam 20 de metri patrati pentru arhiva, cam o treime dintr-o sala de clasa. E suficient, caci avem rafturi pina in tavan", a precizat Tiberiu Dima, directorul scolii "Ion Basgan" din Focsani. Acesta recunoaste insa ca lucrurile devin dificile atunci cind vine vorba de a cauta documente in arhiva. "Ne-am organizat spatiul pentru arhiva inca din anii trecuti, cu personal de la Arhivele Nationale. Am legat toate documente, le-am cartonat, le-am pus pe raftrui in functie de ani. Credem ca am organizat in mod profesionist arhiva", se lauda si Radu Stefan, directorul Colegiului Economic "Mihail Kogalniceanu". Desi scolile au obligatia sa asigure arhiva impotriva "distrugerii, degradarii, sustragerii ori comercializarii in alte conditii decit cele prevazute de lege", in unitatile rurale s-au mai produs si incidente. De altfel, si la inundatii numeroase documente scolare au fost distruse.
Arhivele electronice mai au de asteptat
In era informaticii, organizarea arhivelor in format electronic mai are de asteptat, caci nici legea nu include prevederi specifice. Reprezentantii institutiilor care utilizeaza baze de date pe calculator incearca sa-si pastreze documentele astfel, insa multi nici nu cunosc durata de viata a mijloacelor moderne de stocare. "A trebuit sa dezactivam o camera, prevazuta initial pentru paznici, pentru ca sa mai facem spatii de arhivare. La Statistica se string foarte multe documente, avem unele de 25 de ani, insa nu le putem distruge si nici preda. Acum am mai inceput sa facem buletinele statistice in format electronic, dar nu stim in ce conditii se depoziteaza CD-urile, ce durabilitate au in timp", ne-a spus Rodica Negrut, directorul Directiei Judetene pentru Statistica, o alta institutie care are probleme cu spatiul. De altfel, unii se tem sa pastreze documentele prea mult timp in calculator, de teama sa nu le piarda din cauza virusilor sau a altor probleme de sistem. Documentele create de diverse institutii se preiau de catre Arhivele Nationale dupa zeci de ani de la crearea lor, doar daca exista spatii, caci aceasta problema exista chiar si la institutia care patroneaza documentele vechi. Potrivit legii, se predau "documentele fotografice, precum si peliculele cinematografice, dupa 20 de ani de la crearea lor; documentele scrise, cu exceptia actelor de stare civila si a documentelor tehnice, dupa 30 de ani de la crearea lor; documentele tehnice, dupa 50 de ani de la crearea lor; actele de stare civila, dupa 100 de ani de la intocmirea lor; matricele sigilare confectionate din metal, avind inscrise toate insemnele legale si denumirea completa a unitatii, dupa scoaterea lor din uz". (Camelia STANILA)