Local

Procurorii financiari au pus ochii pe reclama lui Oprisan

Mihai Boicu
7 apr 2005 742 vizualizări
Marian Oprisan si-a mediatizat activitatea din Consiliul Judetean in 2003 in schimbul a 1,8 miliarde de lei. Banii au mers la presa agreata de presedintele PSD prin intermediul a sase contracte de publicitate. Oprisan spune ca numai alegatorii il pot sanctiona



Consiliul Judetean Vrancea si-a mediatizat activitatea pe multe miliarde de lei, care au mers exclusiv la presa agreata. Numai in anul 2003, dupa cum reiese din ultimul raport al Camerei de Conturi Vrancea, s-au platit 1,8 miliarde de lei, prin intermediul a sase contracte. In acelasi an, SC Drumuri si Poduri SA Vrancea, unde Consiliul Judetean este actionar unic, a dat doua miliarde de lei pentru publicitate, tot la presa de partid. Marian Oprisan ne-a spus ca numai alegatorii il pot sanctiona pentru oportunitatea incheierii contractelor de publicitate. Organele de control au recomandat ca acestea sa fie reziliate, lucru care nu s-a intimplat. Potrivit unei hotariri adoptate anul trecut, Marian Oprisan trebuie sa avizeze toate actele oficiale care ajung in mass media.

Consiliul Judetean a platit miliarde de lei pentru a-si mediatiza activitatea in presa draga presedintelui Marian Oprisan. Aceasta in conditiile in care cotidianului nostru i-a fost sistematic restrictionat accesul la informatii, chiar daca nu ceream bani in schimbul publicarii acestora. CJ a platit aproape doua miliarde de lei numai intr-un an pentru a le spune vrincenilor care sint realizarile sefului administratiei judetene sau pentru a-i "infiera" pe cei care nu scriau pe placul acestuia. Potrivit raportului de activitate pe anul trecut al Camerei de Conturi Vrancea, Consiliul Judetean a incheiat in anul 2003 sase contracte de mediatizare a activitatii sale, a caror valoare totala este de 1,8 miliarde de lei. Cea mai mare parte din aceasta suma, respectiv 926 de milioane de lei, au mers la ziarele care sint controlate din umbra de Marian Oprisan. Alte doua contracte, in valoare de 725 de milioane de lei, s-au incheiat cu cele doua posturi locale de televiziune. Acestora li s-a adaugat Camera de Comert Industrie si Agricultura, care a primit 137 de milioane de lei in calitate de editor al gazetei "Curierul economic". In fine, ultimele 25 de milioane de lei au mers la o alta firma locala. Procurorii financiari au apreciat ca, din punct de vedere al oportunitatii, contractele nu se justifica si nu sint avantajoase din punct de vedere economic. Argumentele au fost ca presa functioneaza pe principiul concurentei si este interesata pentru informarea cu cit mai mare promtitudine a vrincenilor despre activitatea Consiliului Judetean. Deoarece sursele principale de venit sint din publicitate, nu se justifica "finantarea lor (a organelor de presa- n. r.) din bani publici, prin intermediul acestor contracte de mediatizare". Conducerii CJ i s-a recomandat sa rezilieze contractele incheiate, ceea ce nu s-a intimplat. Ba mai mult, ziarele finantate de institutiile de stat au primit si mai multa reclama din bani publici. De cele mai multe ori, in urma acestor contracte de mediatizare, Oprisan nu facea decit sa improaste cu noroi in oamenii care ii criticau in vreun fel activitatea sau ori a PSD.

Oprisan spune ca raspunde doar in fata alegatorilor

Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean, ne-a declarat ca singurii care sint in masura sa-l sanctioneze pentru contractele de publicitate sint alegatorii. In opinia sa, contractele de mediatizare s-au incheiat in functie de tiraj si impact, desi unele ziare locale vind intr-o luna cit altii intr-o zi. "Curtea de Conturi controleaza legalitatea, nu oportunitatea cheltuirii banilor", ne-a spus Oprisan. Acesta a precizat ca si cotidianul nostru a primit fonduri pentru publicitate inainte de aprilie 2002, atunci cind s-a incercat desfiintarea lui de catre Marian Oprisan, insa intre timp au aparut publicatii "mai serioase", in opinia presedintelui CJ, controlate de acesta, spun altii. Trebuie mentionat ca de la Consiliul Judetean au plecat si alte fonduri pentru publicitate, insa pe alte cai, si anume prin intermediul SC "Drumuri si Poduri" SA sau a altor institutii din subordine. Societatea, la care actionar unic este CJ, a platit doua miliarde de lei numai in anul 2003 si 1,7 miliarde de lei anul trecut pentru publicitate, in conditiile in care era in prag de faliment din cauza datoriilor de aproape 100 de miliarde de lei la bugetul de stat. Societatea a dat in judecata administratia judeteana pentru a-si recupera contravaloarea lucrarilor executate, de aproximativ 85 de miliarde de lei.

CJ, cel mai mediatizat

O monitorizare facuta in perioada octombrie 2003- iunie 2004 a aratat ca in "Monitorul de Vrancea", ziar cunoscut pentru faptul ca in spatele sau se afla Marian Oprisan, liderul PSD Vrancea, CJ a publicat anunturi in valoare de peste 27.000 de euro, la preturile de piata. In total insa, publicatia mentionata a primit in perioada respectiva 113,4 mii euro, dupa cum arata un calcul facut de specialistii in domeniu. In plus, dupa cum spun specialistii in domeniu, fiind subventionat din bani publici, ziarul care a devenit portavocea lui Marian Oprisan si-a marit artificial tirajul si a fost distribuit gratuit in campaniile electorale. Punind la socoteala SC Drumuri si Poduri SA, Consiliul Judetean este in virful topului celor care si-au facut publicitate in Monitorul de Vrancea. De altfel, ziarul nici n-ar indrazni sa-l critice pe seful Consiliului Judetean, dat fiind faptul ca sta cu chirie intr-un sediu pus la dispozitie de administratia judeteana. Alti campioni ai publicitatii sint SC ENET SA si CUP RA Focsani, societati fara concurent pe piata locala, care au publicat cu generozitate anunturi in mass-media agreata de Marian Oprisan. Bugetul oficial de publicitate al ENET pe 2004 a fost de peste 600 de milioane de lei, dar in realitate ar fi putut fi mult mai mare. Anul trecut, in sedinta CJ din 5 octombrie, printr-o decizie controversata, Marian Oprisan si-a asigurat controlul publicarii actelor oficiale ale administratiei publice din judet. Potrivit hotaririi de infiintare a compartimentului Monitorul oficial al judetului, toate actele care se dau publicitatii trebuie sa primeasca mai intii avizul presedintelui CJ. Din acest motiv, institutia a fost nominalizata in raportul Agentiei de Monitorizare "Academia Catavencu" privind libertatea presei in 2004.

Contractele nu se justifica

Iata concluziile organelor de control ale Camerei de Conturi cu privire la contractele de mediatizare a activitatii Consiliului Judetean.

"Analizind aceste achizitii efectuate (contractele de mediatizare - n.r.), din punctul de vedere al oportunitatii, organele de control trag concluzia ca ele nu se justifica si sint neeconomicoase din urmatoarele considerente:

1. Informarea opiniei publice in legatura cu activitatea institutiei se realizeaza prin intermediul conferintelor de presa ce pot fi organizate de oricite ori se considera necesar;

2. Posturile de televiziune si radio sau publicatiile, apartinind unor agenti economici cu capital privat, funtioneaza pe principiul concurentei, fiind direct interesate in informarea cu cit mai mare promptitudine si exactitate a publicului in legatura cu activitatea administratiei judetene (si implicit in obtinerea unei audiente cit mai mari);

3. Sursa de finantare a posturilor de radio si televiziune privata intr-o economie bazata pe principiile concurentei o constituie veniturile din publicitate, nejustificindu-se finantarea lor din bani publici, prin intermediul acestor contracte de mediatizare.

Avind in vedere aceste aspecte susmentionate s-a recomandat conducerii unitatii analizarea posibilitatilor legale de reziliere a tuturor contractelor de mediatizare aflate in derulare.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.