ENET nu crede in apometre
Ca sa scape de reclamatiile privind facturile umflate la apa calda si caldura, reprezentantii ENET SA Focsani au elaborat o procedura sofisticata de calcul a energiei termice, care, dupa afirmatiile lor, ar reduce cheltuielile la intretinere ale focsanenilor necontorizati. Noua modalitate de facturare la pausal a fost deja aprobata de consilierii locali, in ultima sedinta ordinara din anul 2006. Conform celor de la ENET, in Focsani mai sint circa 100 de scari de bloc care nu au fost contorizate din cauza problemelor tehnice, in principal din cauza subsolurilor pline de apa menajera. "Completarea actuala a procedurii este facuta cu scopul de a evita facturarea catre populatie-consumatori necontorizati a unor cantitati exagerate de energie termica, prin inchiderea balantei energetice pe acesti consumatori, dar si cu scopul de a-i determina pe acei proprietari care nu au realizat conditiile necesare contorizarii sa inteleaga importanta acestei actiuni, a economisirii energiei termice si, implicit, a resurselor", se arata in nota de fundamentare elaborata de ing. Valter Popescu, directorul SC ENET SA.
Ecuatia pretului la incalzire
In anexa atasata proiectului de hotarire aprobat se specifica urmatorul lucru: pentru punctele termice contorizate la incalzire, repartizarea consumului de energie termica pentru consumatorii necontorizati se calculeaza prin diferenta de indexuri fata de consumul contorizat al punctului termic, se calculeaza suma
consumurilor clientilor contorizati la incalzire, se calculeaza consumul clientilor necontorizati diminuat cu pierderile aferente si, de asemenea, se calculeaza suma consumurilor contorizate si necontorizate. La acelasi capitol figureaza si stabilirea pierderilor aferente, prin diferenta dintre consumul punctului termic si suma consumurilor clientilor contorizati si necontorizati. In schimb, pentru punctele termice necontorizate la incalzire, repartizarea consumului de agent termic pentru focsanenii necontorizati se face prin calcularea mediei consumurilor, functie de puterea instalata a fiecaruia dintre consumatori.
Locatarii trebuie sa faca curat la subsoluri
Consilierii locali municipali au luat in calcul si incercarea de contorizare a acelor scari de bloc care plutesc pe subsoluri inundate, prin mobilizarea populatiei. Reprezentanta PD, Mioara Lazar, a propus ca lucrarile de scoatere a apei din subsolul celor 100 de scari de bloc sa fie facute de angajatii ENET SA, contra cost. "Subsolurile sint pline de apa si nu se poate intra pentru a se contoriza. Cetatenii au apometre in apartamente si de fapt platesc la pausal. Reprezentantii ENET pot face acest serviciu de
scoatere a apei, contra cost. Se pot stringe cite 100-200 de mii de lei, pentru a beneficia apoi de o plata corecta la factura", a spus Lazar. La propunerea consilierului a replicat edilul sef Decebal Bacinschi, care a specificat ca nu se poate intra pe domeniul privat, chiar daca se fac reparatii. Acesta a spus ca tine numai de administratia blocului sa stabileasca curatarea subsolurilor. "Nu este posibil sa intram pe domeniul privat, acest lucru il poate face numai administratia de scara sau de bloc. Ar trebui ca cetatenii sa inteleaga si sa faca eforturi pentru a se putea monta aceste apometre in Focsani. Este pacat, pentru ca sint 2.000 de scari de bloc si numai 100 nu au contorizare", a spus primarul Decebal
Bacinschi.
"Nu se pot factura consumurile dupa citirile pe apometre"
In aceeasi nota de fundamentare a procedurii de facturare a apei calde din calorifere si de la dus se specifica cum ca nici una dintre posibilele metode tehnice de impartire a consumurilor pentru blocurile si casele necontorizate nu este aplicabila ca solutie generalizata tuturor clientilor. Paradoxal, cu toate ca promoveaza instalarea de apometre in Focsani, astfel incit fiecare sa stie cit consuma, reprezentantii societatii de furnizare a agentului termic nu cred in indicii de pe ele. Ba mai mult, cei de la ENET cred ca
cetatenii ii fura la apometre. "Nu se pot f actura consumurile dupacitirile pe apometre de apa calda din apartamente, deoarece nu exista certitudinea corectitudinii lor si, in plus, in scarile necontorizate acestea nu sint montate la toate apartamentele. Consumul de apa calda pentru care se determina energia termica de facturat la clienti necontorizati-populatie este de 5,5 mc/pers/luna", scriu specialistii ENET. In aceeasi nota de fundamentare ei se contrazic. Dupa ce nu iau in calcul inscrisurile
de pe contorii de apa calda din casele oamenilor, spun ca unica solutie pentru a se evita facturile umflate este "finalizarea de urgenta a actiunii de contorizare a punctelor termice pentru incalzire si apa calda". Adica ENET-ul nu are incredere inapometrele din baia cetateanului, dar focsanenii trebuie sa ia de bun consumul apometrului de la punctul termic. Ce se intimpla intre punctul termic si chiuveta consumatorului nu se stie. Insa pentru pierderile acestea se stie cine ar trebui sa plateasca! Tot consumatorul final. Tot in nota de fundamentare se adauga ca: "la finalizarea contorizarii de catre ENET, daca va fi cazul, se va propune o noua procedura adaptata legislatiei si situatiei concrete de atunci". (Iulia CRETU)