MOZAIC ȘTIRI NAȚIONALE: Ghidurile oficiale de supraviețuire la școală
O unitate de învățământ se va închide dacă există trei cazuri de infecție cu noul coronavirus în clase diferite, a anunțat ministrul Sănătății n părinții vor putea opta pentru cursuri online pentru copil dacă în familie există persoane vârstnice sau care au comorbidități n pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite.
Ministrul Educației, Monica Anisie, și cel al Sănătății, Nelu Tătaru, au susținut ieri o conferință de presă comună pentru a anunța cum va arăta noul an școlar. Abia pe 7 septembrie Institutul de Sănătate Publică va prezenta evaluarea epidemiologică a fiecărei localități, iar pe 10 septembrie școlile vor propune scenariul pentru fiecare unitate. Nelu Tătaru a anunțat că o unitate de învățământ se poate închide dacă există trei cazuri de infecție cu noul coronavirus în clase diferite. “Când avem trei cazuri în trei clase diferite, acea școală se închide și copiii și profesori intră în izolare pentru două săptămâni, urmând anchetele epidemiologice să determine cei care au fost contacți direcți, urmând ca aceștia la fel să dezvolte o anchetă epidemiologică, în condițiile în care sunt pozitivi”, a spus ministrul. El a precizat că părintele care are un copil bolnav trebuie să îl țină acasă, să ia legătura cu medicul de familie și să anunțe școala. De asemenea, părinții vor putea opta pentru cursuri online pentru copil dacă în familie există persoane vârstnice sau care au comorbidități, spune Tătaru. Ministrul a mai afirmat că personalul medical din școli va fi suplimentat cu studenți la medicină. “Fiecare unitate școlară își face evaluarea și ne va raporta în jurul datei de 7 septembrie”, a adăugat Tătaru. El a precizat, în context, că preșcolarii nu vor purta mască.
Sală specială pentru elevii cu simptome
În fiecare unitate de învățământ va fi amenajată o sală pentru situația în care vor exista elevi cu simptome de boală, potrivit normelor propuse de Ministerul Sănătății. Nelu Tătaru a explicat că elevul va fi dus acolo de către un cadru didactic, apoi preluat de către părinți. În cazul unei urgențe imediate, se va suna la 112, cu acordul părintelui. Întrebat dacă intră în atribuția profesorului să facă triajul epidemiologic, Nelu Tătaru a răspuns: “Nu, este triajul observațional pe care îl face profesorul, nu putem erija nici părintele, nici profesorul în cadru medical, există cadru medical care va fi în școală și care va iniția împreună cu DSP-ul o anchetă epidemiologică în condițiile în care avem suspiciune de prezență SARS-CoV2”. În conferința comună cu ministrul Educației, Nelu Tătaru a mai spus că se va renunța la declarația pe propia răspundere pentru părinți, propusă în draftul cu propunerile Ministerului Sănătății: “Nu va mai exista acea declarație pe propria răspundere, urmând ca fiecare dintre noi să avem responsabilitatea acelui triaj observațional din informarea părintelui sau observarea elevului, precum și adaptarea sau nu după un triaj observațional către un triaj epidemiologic, existența unui personal medical calificat care să facă acest triaj epidemilogic, existența unei zone de izolare unde copiii care prezintă simptomatologie respiratorie să poată fi la un moment dat cantonați până la o evaluare medicală în contextul în care putem avea un diagnostic sau o supoziție de diagnostic. Nicio decizie nu va fi luată fără să aibă acordul părintelui. O urgență imediată fiind cea care va solicita anunțarea 112 și merge către o unitate spitalicească”.
Cum arată ghidurile pentru începutul anului școlar
Pauzele dintre ore vor fi de 5 (cinci) minute, numai pentru schimbarea claselor, de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. Profesorii vor înregistra notele și absențele în agende proprii, iar orarul va fi structurat astfel încât, într-o perioadă, elevii să aibă câte două ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină. La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se organizează câte două, trei sau patru module pe semestru, se mai arată în ghidul pentru învățământul gimnazial și liceal publicat marți de Ministerul Educației pe site-ul educatiacontinua.edu.ro. În acest interval de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă) va avea o pauză de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite și folosirea toaletelor să fie făcută în condiții de distanțare. Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasă, cadrul didactic va organiza activități recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber, activități care să includă mișcare. Personalul didactic și nedidactic va supraveghea circulația elevilor și a cadrelor didactice pentru respectarea distanțării fizice și a tuturor măsurilor, astfel încât să nu existe apropiere între elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice și elevi în afara sălilor de clasă. În pauzele comune, de 5 (cinci) minute, este permisă numai circulația profesorilor pe holuri, de la o clasă la alta. Elevii rămân în sălile proprii de clasă. În cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectării acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi. Deplasarea elevilor către și dinspre aceste săli se face la începutul și la sfârșitul orelor de 55 de minute, însoțiți de către cadrul didactic. Toate cadrele didactice vor folosi cataloage proprii (agende), unde vor înregistra notele și absențele elevilor. Transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unității de învățământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii și a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiași zile.
Rafila: Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți
Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie, a declarat ieri că îi încurajează pe părinți să îi trimită pe copii la școală, la cursuri față în față. “Indiferent cum va fi situația epidemiologică în septembrie, octombrie, noiembrie, această epidemie va continua. Îmbolnăvirile cu noul coronavirus vor continua ani mulți de-acum încolo și va trebui să învățăm să trăim în această situație”, a afirmat pentru Digi 24 reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății (OMS).
Consiliul Național al Elevilor: Statul nu este pregătit pentru deschiderea anului școlar
Consiliul Național al Elevilor (CNE) susține că statul nu este pregătit pentru deschiderea anului școlar și că a pasat sarcina de a cumpăra materiale de protecție sanitară către autoritățile locale. CNE spune că, după declarațiile de marți, făcute de ministrul Sănătății, școlile vor avea la dispoziție doar două zile pentru a pregăti începerea anului școlar. “Încă din luna aprilie a acestui an, Guvernul României a început să lanseze în spațiul public promisiuni și supoziții cu privire la începerea anului școlar 2020-2021. În ciuda acestui fapt, acum, la mai puțin de două săptămâni până la începerea cursurilor, statul român nu e nici pe departe pregătit pentru deschiderea anului școlar. Sarcina de a achiziționa materiale de protecție a fost pasată autorităților locale, urmând ca aceste achiziții să fie decontate de la bugetul de stat. Perioada de depunere a cererilor de decontare începe, însă, în luna decembrie. Multe consilii locale nu au bugetul necesar pentru a realiza aceste achiziții, iar acest fapt va determina apariția discrepanțelor în ceea ce privește nivelul de siguranță din diferite unități de învățământ”, a arătat CNE. Reprezentanții elevilor au afirmat că Guvernul nu a asigurat nici infrastructura digitală necesară pentru actul educațional virtual. “Procesul de achiziție publică a celor 250.000 de tablete promise de către Guvernul României a fost tergiversat, iar acum, la mai puțin de două săptămâni până la debutul cursurilor, elevii care nu au avut acces la școala online pe durata stării de urgență vor fi privați din nou de acest drept”, a precizat sursa citată. “În cursul zilei de astăzi, miniștrii educației și sănătății au realizat o conferință de presă comună, în cadrul căreia au prezentat normele sanitare privind începerea anului școlar. Am constatat, cu dezamăgire, faptul că în cadrul acestei conferințe de presă nu au fost anunțate aspecte noi privind începerea cursurilor. Tot în acest fel au fost ignorate recomandările experților epidemiologi legate de distanța minimă între elevi, cea de 1,5 metri, prin ordinul comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății ce prevede obligativitatea păstrării distanței de 1 metru”, a mai transmis CNE.
Tudorache: USR PLUS va desființa Poliția Locală așa cum e ea gândită azi
Președintele executiv al PLUS, Dragoș Tudorache, anunță că Alianța USR PLUS va desființa Poliția Locală, așa cum este ea gândită azi, și va reconstrui în cadrul Poliției Române un serviciu de ordine publică în interesul comunității. “Alianța USR PLUS va desființa Poliția Locală așa cum e ea gândită azi, ca instrument în mâna primarilor, și va reconstrui în cadrul Poliției Române un serviciu de ordine publică în interesul comunității și cât mai aproape de aceasta, recuperând din cadrele actualei Poliții Locale care respectă criteriile de competență necesare și nu au funcționat ca bodyguarzi ai primarilor”, a declarat Dragoș Tudorache, fost ministru de Interne și coordonator al Alianței USR PLUS. Conform unui comunicat USR PLUS, Tudorache apreciază că Poliția Locală și-a dovedit “în multe rânduri ineficiența, aservirea politică” și că mandatul ei a fost “de la bun început prost definit”. De asemenea, “s-a suprapus mereu cu Poliția națională” și “a devenit un instrument” în mâna primarilor, apreciază el. Potrivit USR PLUS, “primarii PSD în funcție au transformat polițiștii locali în bodyguarzii lor personali”, ceea ce trebuie să se schimbe după alegerile locale din 27 septembrie. Alianța susține, de asemenea, că, “la ordinul primarului PSD din Sectorul 1, Poliția Locală a urmărit-o și filat-o” pe Clotilde Armand, candidata USR PLUS la Primăria Sectorului 1. De altfel, Clotilde Armand a depus ieri plângere la DNA după ce ar fi fost filată în perioada protestelor din februarie 2017.
Un deputat a schimbat cinci partide în patru ani
Deputatul Eusebiu Manea Pistru și-a oficializat ieri, în Parlament, transferul la PSD, a cincea formațiune prin care trece în ultimii patru ani. Fost membru PDL până în 2015, când partidul a fost absorbit de PNL, Pistru a intrat în Parlament la alegerile din 2016 pe listele liberalilor. Un an mai târziu însă, în decembrie 2017, Eusebiu Pistru a plecat din PNL pentru a se înscrie în ALDE, partid în care a stat până în septembrie 2019. De la ALDE, Pistru s-a transferat la Pro România, partidul care a aspirat peste 20 de traseiști în Parlament. După numai o lună, el a părăsit formațiunea condusă de Victor Ponta pentru a se reîntoarce în partidul lui Tăriceanu. După alte patru luni, în februarie 2020, Eusebiu Pistru s-a afiliat PMP, iar în iunie s-a înscris în PSD, al cincilea partid în mai puțin de patru ani. Marți, a fost anunțat și oficial în plenul Camerei Deputaților transferul său în tabăra social-democrată.
Medicul care a efectuat primul transplant de măduvă la un adult în țară a murit de COVID-19
Fostul șef al Secției Clinice de Hematologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Mureș, profesor doctor Benedek Istvan, cel care a efectuat primul transplant de măduvă la un bolnav adult în țară, în anul 2001, și a realizat numeroase premiere naționale în domeniul medical, a murit, ieri, după ce a contactat COVID-19, a confirmat familia acestuia. Dr. Benedek Istvan era internat la Institutul de Urgență pentru Boli Cardiovasculare și Transplant din Târgu Mureș și urma să împlinească vârsta de 72 de ani în luna octombrie. Sub conducerea sa, la Secția Clinică de Hematologie a fost înființat, în anul 2001, Compartimentul de Transplant Medular ocazie cu care aici au început să se efectueze atât transplant autolog cât și alogen pentru leucemii acute, boala Hodgkin, limfom malign non-Hodgkin, mielom multiplu, leucemie limfatică cronică, leucemie granulocitară cronică, scleroză multiplă și boli autoimune. Împreună cu colectivul secției clinice, dr. Benedek Istvan a realizat primul transplant de măduvă la un bolnav adult în țară, în luna septembrie 2001, iar în anul 2003, aici au fost efectuate primele transplanturi din țară la bolnavi cu leucemie acută. În luna decembrie 2002, tot în premieră națională, a fost înființată prima selecție imunomagnetică de celule stem, pentru evitarea contaminării celulelor stem cu celule leucemice, canceroase, iar în 2005 a fost efectuat primul transplant alogen de celule stem la adult în leucemie granulocitară cronică din România.
Candidatul UDMR: O prioritate absolută, să-i ajutăm pe tinerii noștri să învețe limba română
Candidatul UDMR la Primăria Miercurea Ciuc, Korodi Attila, are ca prioritate absolută ajutorarea tinerilor din municipiu să își însușească limba română, pentru a fi mai competitivi pe piața muncii, relatează Agerpres. „O prioritate absolută este de a-i ajuta pe tinerii noștri să-și însușească limba română într-un mod practic, adecvat, pentru că așa pot fi mult mai competenți pe piața muncii și este un element de bază pe care trebuie să-l avem în vedere în anii următori”, a declarat Korodi, marți, într-o conferință de presă. Acesta a mai subliniat că este nevoie de un sistem educațional „eficient și bine poziționat în peisajul actual”, ceea ce înseamnă că, pe lângă prioritățile și investițiile actuale, trebuie să fie dotate laboratoarele școlare de chimie sau de fizică, care să susțină educația tehnică, însă se impun investiții și în atelierele școlare. „Avem nevoie de un sistem educativ foarte eficient și bine poziționat în peisajul actual, însemnând că la ora actuală, pe lângă prioritățile actuale și investițiile care există, trebuie să completăm aceste investiții cu întărirea laboratoarelor școlare de chimie, de fizică, care să susțină educația tehnică, educația orientată spre faptică, pentru că în ultimii mulți ani de zile este o lipsă acută de echipamente de bază în aceste laboratoare. Totodată, vrem să investim în atelierele școlare de la școlile de ucenici și liceele tehnice, pentru că, fără o tehnologie adecvată, ei nu au cum să fie competitivi pe piața muncii atunci când termină școala, care este orientată tocmai în a-i învăța, de a le da o meserie tinerilor”, a afirmat Korodi.