Național

MOZAIC ȘTIRI NAȚIONALE: PISA 2018: Cum se explică rezultatele slabe ale elevilor români

Ziarul de Vrancea
1 dec 2019 1740 vizualizări

 “școala românească” a obținut cel mai mic punctaj din 2012 până acum n România este printre cele trei țări din lume cu regres la matematică n ce spun experții în educație despre rezultatele mult sub media mondială

Puțin peste 50% dintre elevii români sunt capabili să-și folosească cunoștințele învățate la școală în viața de zi cu zi. România a obținut rezultate mai slabe la testele PISA 2018 comparativ cu testările din 2015 și 2012, atât la matematică – 430 puncte, cât și la Științe – 426 puncte și la Citire – 428 puncte, potrivit raportului publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Rezultatele de la testarea din 2018 sunt mai slabe decât la cea din 2015, an în care România a fost în ușor regres față de 2012. Rezultatele PISA din 2018 mai arată că România se înscrie în rândul celor trei țări în care performanțele la matematică au scăzut. Raportul PISA 2018 arată că numai în Malta, România și Taiwan, scorul la matematică este mai mic în 2018 față de 2015. Per ansamblu, datele raportului PISA arată că există diferențe mari între țările participante și în privința performanțelor lor din 2015 și 2018. De exemplu, performanțele la matematică s-au îmbunătățit în 13 țări și economii participante: Albania, Islanda, Iordania, Letonia, Macao (China), Muntenegru, Macedonia de Nord, Peru, Polonia, Qatar, Slovacia, Turcia și Marea Britanie. Creșteri semnificative la matematică au avut loc în Turcia (33 de puncte), Albania (24 de puncte) și Macedonia de Nord (23 de puncte).

În privința României, raportul arată că elevii au obținut scoruri mai mici decât media OECD la lectură, matematică și științe. Raportul arată că în comparație cu media țărilor OECD, o proporție mai mică a elevilor a obținut cel mai mare nivel de competență (nivelul nivel 5 sau 6) la cel puțin un subiect. În același timp, o proporție mai mică din elevii români a atins un nivel minim (nivel 2 sau superior) de competență la cel puțin un subiect.

Peste tot, sub medie

În România, 59% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 la citire, media OECD fiind de 77%, se arată în analiza dedicată României. Asta înseamnă că acești elevi pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, deși uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei textelor atunci când sunt direcționați explicit în acest sens. Numai 1% dintre elevii români sunt performanți în privința citirii, adică au putut să atingă nivelul 5 sau 6, media în OECD fiind de 9%. În privința matematicii, aproximativ 53% dintre elevii din România au atins nivelul 2 sau mai mare la matematică (media OCDE fiind de 76%). Asta înseamnă că acești elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație (simplă) poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau convertirea prețurilor într-o monedă diferită). În România, 3% dintre elevi au obținut nivelul 5 sau mai mare la matematică, ceea ce înseamnă că ei pot modela situații complexe matematic și pot selecta, compara și evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata, media OECD este de 11%. Aproximativ 56% dintre elevii din România au atins nivelul 2 sau mai mare în știință (media OECD fiind de 78%). Asta înseamnă că acești elevi știu cel puțin să dea explicații posibile în contexte familiare sau pot trage concluzii pe baza unor investigații simple. În România, doar 1% dintre elevii români au avut performanțe la știință, adică au atins nivelul 5 sau 6 (media OECD fiind de 7%). Asta înseamnă că acești elevi își pot aplica în mod creativ și autonom cunoștințele învățate la știință într-o mare varietate de situații, inclusiv în cele necunoscute.

 “Rezultatele țin de modul în care profesorul reușește să relaționeze cu copiii”

Ciprian Fartușnic, cercetător științific principal la Institutul de Științe ale Educației, a analizat pentru site-ul HotNews.ro rezultatele obținute de elevii români. Expertul spune că rezultatele nu sunt diferite de cele de până acum, mai ales că România nu a luat niște măsuri să le îmbunătățească. Nici la următoarea testare, cea din 2021, pentru care Institutul de Științe ale Educației a început să facă testele, nu vor fi rezultate diferite, pentru că încă vor fi elevi care vor învăța după un curriculum care nu are legătură cu ceea ce se cere pentru testările PISA. “Sunt trei scoruri. Unul la română, unde diferența este foarte, foarte mică față de precedentele rezultate, sub un punct procentual, eu cred că e sub marja de eroare, dar într-adevăr este o mică scădere acolo. După care sunt două vești, una bună, una rea: la științe creștem un pic cu 3 procente, și la matematică scădem cu 5. Acesta este tabloul. Dar cumva ce ne așteptam, nu există o diferență foarte, foarte mare față de testările anterioare, pentru că la nivel de sistem n-am avut niște diferențe semnificative pentru grupa testată acum, de 15-16 ani, care să ne permită să sperăm că vom avea niște rezultate mai bune”, a spus Ciprian Fartușnic. Expertul în educație arată că sunt șanse mici ca aceste rezultate să se schimbe la următoarele testări dacă România nu ia unele măsuri concrete. “Ceea ce înseamnă că va trebui să mai așteptăm și din păcate destul de mult, pentru că singura zonă importantă în care s-a făcut ceva a fost inițierea unui curriculum național după 2011, care fiind bazat pe competențe se apropie ca filosofie de ceea ce cere OECD-ul. A doua condiție pe care o pun ei este să ai profesori pregătiți. Prin proiectul CRED, de anul ăsta au început să fie și profesorii pregătiți, dar proiectul CRED e pe primar și ceea ce înseamnă că cea mai mare parte a elevilor de clasa a IX-a nu vor avea la clasă profesori pregătiți prin CRED. Mai mult, dacă calculezi un pic, în 2021, încă vor fi copii care vor învăța după vechiul curriculum”, arată expertul în educație. Fartușnic spune că rezultatele de la PISA arată de fapt și relația profesorului cu elevii săi și cât de mult se preocupă acesta să-i motiveze să învețe. “Dincolo de resurse, de numărul de copii în clasă, fundamental rezultatele țin de modul în care profesorul reușește să relaționeze cu copiii și mai ales cum reușește să-i motiveze în sensul în care copiii să creadă că ei sunt capabili să rezolve sarcinile respective. Un profesor bun încearcă lucrul ăsta, un profesor prost încearcă să arăte mai degrabă ce nu știe”, a spus Fartușnic. Cercetătorul arată că marea problemă a rezultatelor de la PISA este în școlile din mediul rural, unde se văd diferențele clare. “La noi în România, dacă am face eșantion numai la școlile din localitățile cu peste 15.000 de locuitori, adică asta îți exclude aproape tot ruralul, plus liceele care sunt în localități rurale dar sunt la limită pentru că au rezultate slabe la BAC, media noastră crește foarte mult, ne apropiem de media OECD. De fapt, noi avem două sisteme de educație în momentul de față, unul care este apropiat de Cehia, poate nu de Polonia, dar pe de altă parte avem și un sistem educațional foarte, foarte rămas în urmă prin tot ce înseamnă profesori mai puțin pregătiți și copii care au mai puține competențe. Cel mai bine se vede când vezi rezultatele copiilor pe tipul de școală. Dacă ar fi să mă întrebați pe mine, ca să putem ridica media ne furăm pălăria singuri dacă mergem tot pe vîrfuri, trebuie să identificăm foarte bine copiii rămași în urmă și să-i ajutăm pe ei și atunci crește și media”, a conchis expertul în educație.

Ce este PISA

PISA este prescurtarea pentru Programme for International Student Assessment (în traducere Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor) și este o testare care se desfășoară o dată la 3 ani și arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, știință și citire. PISA evaluează măsura în care elevii au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru participarea deplină la viața socială și economică. Evaluările PISA nu caută să vadă doar dacă elevii care se află la sfârșitul învățământului obligatoriu pot reproduce ceea ce au învățat, ci examinează cât de bine pot ei extrapola din ceea ce au învățat și dacă își pot aplica cunoștințele în situații necunoscute, atât în școală cât și în afara acesteia. La testarea din 2018, au participat aproximativ 600.000 de elevi din 79 de țări membre OEDC și partenere, reprezentând aproximativ 32 de milioane de tineri de 15 ani. În 2018 au luat parte prima dată la test țări precum: Belarus, Bosnia și Herțegovina, Brunei, Maroc, Filipine, Arabia Saudită și Ucraina. Pentru participarea la PISA 2018, România a plătit 151.000 de euro.

Director de liceu, demis după ce elevii au reclamat că se strânge fondul școlii

Directorul Liceul Teoretic „Traian” din Constanța în care se strângeau sume de bani pentru fondul școlii a fost demis de Inspectoratul Școlar Județean.Scandalul a izbucnit încă din luna octombrie, atunci când o elevă a făcut publică o listă cu banii strânși de fiecare clasă, relatează Mediafax.În luna octombrie, Roxana-Ioana Șerban, elevă a Liceului Teoretic „Traian” din Constanța, a postat pe pagina de Facebook o listă în care apăreau sumele de bani strânse de asociația părinților, defalcate pe fiecare clasă în parte și evidențiate cheltuielile realizate: consumabile, serbare Crăciun, pază. Cea mai mare sumă de bani era folosită pentru asigurarea pazei liceului. În urma mediatizării, eleva a declarat că au fost făcute presiuni asupra ei, a fost amenințată, iar mulți părinți au solicitat ca aceasta să fie sancționată. La finalul lunii octombrie, și Avocatul Poporului s-a sesizat și a început o anchetă în acest caz. Și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța au reacționat printr-un comunicat de presă, în care arătau că aceste colecte de fonduri sunt o normalitate în școli, deși sunt interzise de lege.În urma acestui scandal, Gabriela Costea, directorul Liceului Teoretic „Traian”, a fost demisă de conducerea Inspectoratului, iar în locul ei a fost numită, luni, Gabriela Bucovală, fostul inspector școlar general al județului Constanța. „Ieri, 02.12.2019, am aflat din presă că echipa ISJ, care, aparent, promovează transparența, a luat decizia de a-mi înceta contractul de management”, a informat Gabriela Costea, printr-un comunicat transmis ieri presei. Fostul director al liceului susține că nu a solicitat niciodată bani și că este victima unor „prezentări tendențioase”.

Percheziții: Suspectați că au făcut sex oral cu propriii copii

Cincisprezece persoane sunt suspectate de polițiști și procurorii DIICOT că, timp de patru ani, au întreținut acte sexuale orale cu propriii copii, pe atunci cu vârste între 4 și 9 ani, imaginile realizate fiind distribuite unor cetățeni americani, contra unor sume de bani. Cele 15 persoane vor fi audiate la DIICOT, la finalul unor percheziții care au avut loc, ieri, în București și în județele Ilfov, Galați, Ialomița, Olt, Prahova, Iași. “Din materialul probator administrat în cauză a rezultat faptul că suspecții au produs și au pus la dispoziția cetățenilor americani, în mod repetat, prin intermediul aceleiași aplicații informatice, materiale pornografice cu propriii copii minori, în schimbul unor sume de bani”, se arată într-un comunicat transmis ieri de DIICOT.

În urma perchezițiilor la domiciliile suspecților, au fost ridicate, în vederea continuării cercetărilor, 13 hard-disk-uri, trei unități de calculator, 13 tablete, 49 de telefoane mobile și 19 medii optice de stocare (CD, memory stick). Activitățile au beneficiat de sprijinul F.B.I. și Europol.

Streinu Cercel: 506 cazuri noi de infecție cu HIV în 2019

Un număr de 506 cazuri noi de infecție cu HIV au fost diagnosticate în acest an, a declarat ieri managerul Institutului Național de Boli Infecțioase “Prof. Dr. Matei Balș“, Adrian Streinu Cercel. Potrivit acestuia, în România sunt infectate cu HIV 16.190 persoane, dintre acestea 9.793 fiind bărbați și 6.397 femei. “În general, datele sunt cât se poate de bune. Pacientul infectat cu HIV de astăzi nu mai seamănă deloc cu pacientul infectat cu HIV din 1985. Astăzi iei o pastilă pe zi, care conține 3 sau 4 ingrediente, și duci o viață absolut normală. Evident că în cursul vieții pot să apară tot felul de alte lucruri, care sunt ale vieții curente. Cu HIV-ul nu se termină de azi pe mâine. Și nu se termină din cauza noastră, a oamenilor, pentru că nu ne protejăm. Trendurile în România sunt cât se poate de bune: a scăzut numărul de infecții și scade în mod constant. Cei care sunt înregistrați cu HIV sunt bine monitorizați și sunt direcționați către centre regionale și evident că numărul de noi infecții a scăzut. În 2018, toate trendurile au fost descrescătoare. Mai avem probleme cu femeia gravidă care provine din cohortă, în sensul că unele refuză să facă profilaxia pentru nou născut. Și pentru că nu sunt de acord, s-a făcut un registru în care sunt trecuți toți nou născuții din femei seropozitive și pe care îi monitorizăm”, a spus Cercel, la o conferință.

Harghita: O ursoaică a intrat într-o gospodărie și a omorât 11 oi

Un număr de 11 oi au fost ucise, în noaptea de luni spre marți, în comuna Voșlăbeni, de un urs care a atacat o gospodărie situată în apropierea gării. Primarul comunei, Mihai Dumitru Tinca, a declarat că au fost omorâte toate oile din gospodărie, proprietarul descoperind abia dimineață că i-au fost ucise animalele, întrucât nu se afla acasă. La fața locului au fost chemați veterinarul din comună și un vânător, care au studiat urmele lăsate pe zăpada proaspăt căzută și au apreciat că este vorba de o ursoaică cu doi pui, care au umblat prin comună și au încercat să mai intre și în alte gospodării. Proprietarul a spus că mai are 16 oi la stână, pe care trebuie să le aducă acasă și îi este teamă că ursoaica se va reîntoarce, în căutare de hrană. Primarul Mihai Dumitru Tinca a precizat că în acest an este primul caz în care sunt atacate animalele din gospodării, dar spune că urșii se plimbă prin comună, au intrat în curți, atunci când au rodit pomii fructiferi sau pentru a mânca hrana pe care oamenii o dau câinilor și pisicilor. “Anul acesta nu am avut probleme să omoare animale, dar au intrat prin curți, la pomi fructiferi, trec prin cimitir, pe unde vor, pe străzi, unde găsesc de mâncare, unde știu că omul pune mâncare la câini și pisici, se duc și o mănâncă”, a spus primarul comunei. El a susținut că oamenii sunt nemulțumiți, mai ales că nu au soluții de a alunga sau de a speria urșii care vin în localitate. “De șase-șapte ani tot așa o ținem, oamenii se plâng, pentru că nu au soluții nici să-i sperie, nici să-i alunge, acum nici în hibernare nu mai intră, mănâncă în continuare”, a conchis Mihai Dumitru Tinca.

Abrogarea recursului compensatoriu, vot în unanimitate în Comisia Juridică

Comisia juridică a Camerei Deputaților a adoptat, ieri, cu unanimitate de voturi, raport favorabil pe proiectul de lege privind abrogarea recursului compensatoriu. Legea va fi votată azi, în plenul Camerei Deputaților, după care merge la promulgare. Deputații din comisie au adoptat un amendament potrivit căruia vor beneficia de efectele recursului compensatoriu persoanele condamnate începând cu 24 iulie 2012 și până la intrarea în vigoare a prezentei legi. Proiectul, inițiat de 10 deputați PNL în februarie, prevede abrogarea legii recursului compensatoriu. Proiectul a fost respins de Senat, prim for legislativ sesizat, pe 11 iunie. Camera Deputaților este for decizional în acest caz.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.