Național

MOZAIC ŞTIRI NAŢIONALE: O clientelă politică ce ne secătuiește. Noi de ce n-am putea să facem la fel?Europa comasează localitățile pentru a reduce cheltuielile. Noi o luăm pe contrasens

Ziarul de Vrancea
20 aug 2018 178 vizualizări

O treime dintre localitățile României abia dacă adună 10% din totalul populației țării

În 1990, România avea 56 de municipii, 204 orașe și 2.688 comune. În 2018, numărul municipiilor e dublu (103), cel al comunelor urcă la 2.861 și avem 217 orașe. Proporțional cu aceste creșteri urcă și cheltuielile publice cu întreținerea aparatului public. În aceeași perioadă (1990-2018), mare parte din localități au fost dez-industrializate, iar sursele de finanțare ale bugetelor locale s-au împuținat drastic. Plățile se fac cu mari dificultăți, mai ales acum, după creșterile salariale anunțate de Guvern. Dacă în Europa reducerea cheltuielilor publice se face și prin comasarea localităților (în loc de 3 primarii, 3 consilii locale șamd, se poate și cu un singur primar, un singur consiliu local șamd), în România încă stăm să ne întrebăm ce să facem ca să stopăm risipa banilor publici. Ca idee, în decembrie 2012 în cadrul primăriilor locale lucrau 223.574 angajați. În iunie 2018, erau cu aproape 40.000 de angajați mai mult. Mai exact, 263.113. Avem localități în care primarii și consiliile locale gestionează comunități de 100-200 de locuitori. Interesant poate fi și faptul că în România avem numeroase comune cu populație mai mare decât au unele orașe. ”Crearea de orașe și municipii de după 1989 arată o tendință de creștere a numărului orașelor și municipiilor (în special în perioada 1994-1995 și 2000-2005), ceea ce a dus la creșterea artificială a gradului de urbanizare. Această creștere nu a fost un rezultat al necesităților obiective de creștere a mediului urban. În paralel, s-a înregistrat un alt fenomen, și anume tendința unor comune de a se divide și a unor sate din componența lor de a se constitui în unități administrativ-teritoriale de sine stătătoare, fapt care nu are o justificare oficială explicită”, arată un raport guvernamental.

Orașe și comune prea mici

Examinarea dimensiunilor și distribuției localităților în teritoriu conduce la semnalarea unor disparități puternice. Avem multe orașe în declin:

- 119 orașe a căror populație cu mai puțin de 10.000 locuitori (prag minim fixat de Legea nr. 351/2001)

- 6 orașe sub 3.000 locuitori,

- 15 orașe între 3.000 și 5.000 locuitori

- 98 orașe între 5.000 și 10.000 locuitori

- cele mai mici orașe sunt Băile Tușnad (HG) – 1.553 locuitori, Nucet (BH) – 3.528, Vașcău (BH) – 2.603.

De asemenea, România are 30 comune a căror populație e de peste 10.000 locuitori (pragul fixat de Legea 351/2001). Cele mai mari comune sunt, în ordine, Florești (CJ) – 18.377 locuitori, Holboca (IS) – 13.631 locuitori, Miroslava (IS) – 12.715 locuitori.

Tendința de creștere a numărului localităților urbane prin declararea de noi orașe și municipii nu a reprezentat o soluție eficientă în rezolvarea problemelor zonelor izolate, lipsite de orașe, mai arată Raportul citat.

Trei sferturi din localitățile României adună circa 10% din populație, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică.

Câteva exemple

- Franța: Primarii francezi par să încetinească aceste procese, facând din Franța un campion al ”împrăștierii” municipalităților. Unele primării au relansat proiectul în această vară - Les Sables-d'Olonne sau Evry. Dar aceste exemple maschează sfîrșitul inițiativelor de raționalizare a cheltuielilor prin regruparea localităților, inițiative pornite încă din 2015. La începutul lunii august 2018, prefectul Vendée a semnat fuziunea localității Les Sables-d'Olonne cu Olonne-sur-Me și Château-d'Olonne. Viitoarea primărie rezultată în urma fuziunii (și care va avea 42.600 de locuitori) va păstra numele celebrei stațiuni de pe litoral. În Seine-Maritime,4 municipalități mai mici se vor uni într-una singură: noul oraș Port-Jérôme-sur-Seine. În Ain, unirea administrativă a șase sate ar putea da naștere celui de-al doilea oraș ca mărime din zonă (7000 de locuitori) după Bourg-en-Bresse. Aleșii locali au doar câteva luni să-și finalizeze apropierea, deoarece legile comasării interzic asemenea proiecte cu mai puțin de un an înaintea alegerilor municipale, care urmează să aibă loc la începutul anului viitor. În 2016 și 2017 au avut loc circa 200 de asemenea fuziuni.

- Luxemburg: În ultimii 7 ani au avut loc 10 fuziuni.

- Germania: După reunificare, numărul localutăților a coborât de la 30.000 la 12 196 . Fuziunile au fost făcute fără prea multe discuții, în mod autoritar, fără consimțământul necesar al municipalităților în cauză.

- Spania. Premierul Rajoy avea în vedere un plan prin care fuziunile catalane vor reduce localitățile de la 947 la doar 63.

- Elveția, 2013. S-au depus 23 de proiecte de fuziune a 88 de localități.

Scurte concluzii:

Avem 100 de primării cu sub 1.000 de locuitori. Dar fiecare are primar, secretari, consilieri locali, servicii admninistrative șamd. În loc să optimizăm cheltuielile, noi ne lăbărțăm din punct de vedere bugetar, în vreme ce în alte țări localitățile mici se unesc economisind bani și îmbunătățind și calitatea serviciilor prestate. 

Numărul membrilor fiecărui consiliu local este stabilit prin ordin al prefectului, în funcție de populația comunei sau orașului. În cazul comunelor cu 1.501 – 3.000 de locuitori numărul consilierilor este 11. Cele mai multe localități nou înființate se încadrează în această categorie, iar un simplu calcul ne arată că în ultimii zece ani, prin înființarea celor circa 250 de localități noi, avem 2.750 de noi consilieri locali și 700 de primari, viceprimari și secretari. Oare la noi chiar nu s-ar putea “cupla” câteva din micile localități care se învecinează? (Dan POPA, preluare HotNews.ro)

Încep să apară primii jandarmi vinovați

n Carmen Dan: ancheta internă a Jandarmeriei a identificat șase cazuri în care 10 jandarmi ar putea fi autori ai unor fapte de natură penală n de ce zeci de jandarmi aveau acoperit codul?

Ancheta internă a Jandarmeriei Române a descoperit șase cazuri în care 10 jandarmi ar putea fi autori ai unor fapte de natură penală la mitingul din 10 august din Piața Victoriei, a anunțat ministrul de Interne Carmen Dan în comisia de apărare din Parlament, unde a fost ieri audiată în legătură cu intervenția în forță, violentă, a forțelor de ordine la protestul diasporei. "Ancheta internă a Jandarmeriei continuă. Structurile de specialitate au identificat șase cazuri în care 10 jandarmi din dispozitivul de ordine publică au fost semnalați ca posibili autori ai unor fapte de natură penală. Aceste constatări ale celor care derulează această anchetă internă vor face obiectul sesizărilor din partea Jandarmeriei către Parchetul Militar”, a declarat Carmen Dan. La ședința comisiei parlamentare, convocate în urma solicitării PNL, sunt prezenți, alături de Carmen Dan, maiorul Laurențiu Cazan, coordonatorul intervenției din Piața Victoriei, șeful DSU, Raed Arafat și fostul șef al Jandarmeriei Sebastian Cucoș.

Incidente extrem de violente au avut loc în 10 august la mitingul diasporei din Piața Victoriei, la care au luat parte zeci de mii de oameni. Peste 400 de persoane au fost rănite, iar Parchetul General face o anchetă cu privire la modul de intervenție a Jandarmeriei. Numărul persoanelor care au depus plângeri în dosarul violențelor de la protest ajunsese luni la 351.

Indicativele de pe căștile unora dintre jandarmii care au intervenit la mitingul din 10 august din Piața Victoriei erau acoperite cu bandă negră dintr-o problemă logistică, întrucât acele coduri nu mai corespundeau, a explicatieri în Comisia de apărare coordonatorul intervenției jandarmilor din Piața Victoriei, Laurențiu Cazan. "În ceea ce privește indicativele de pe mijloacele de protecție, acele coduri de pe căști, vreau să vă spun că la nivelul instituției noastre au fost efective care au venit în sprijin pe de-o parte, pe de altă parte și în cadrul instituției noastre au fost reorganizări. Situațiile sunt cunoscute, au fost discutate. Nu mai corespundea acel indicativ, (...) dar pot să vă asigur că nu este niciun impediment în identificarea acelor jandarmi care au acționat în acel fel. Știm foarte bine zonele lor de responsabilitate, acolo au avut șef de dispozitiv. Din punctul nostru de vedere aveți toată deschiderea pentru a stabili situațiile punctuale”, a explicat Cazan.

Studiu: Când este ”colesterolului rău” cel mai periculos?

n ce soluții avem la îndemână pentru scăderea acestuia

Adulții sănătoși care nu își țin sub control ”colesterolul rău” (LDL-C) sunt mai predispuși să moară prematur din cauza unei boli cardiovasculare decât persoanele cu un nivel mai scăzut al colesterolului, potrivit unui studiu american, citat de Reuters. Cercetătorii au analizat date referitoare la 36.375 de adulți fără istoric de boală cardiacă sau diabet și cu un risc scăzut ca în următorii 10 ani să aibă atacuri de cord sau accident vascular cerebral. Majoritatea au avut niveluri ale colesterolului care îngroașă vasele de sânge și poate provoca cheaguri de sânge și atacuri de cord, cunoscut sub numele de colesterol cu lipoproteină cu densitate scăzută (LDL-C) sub pragul de la care medicii prescriu medicamente pentru reducerea colesterolului. Pe parcursul unei perioade de urmărire de 27 de ani, 1.086 de persoane au murit din cauza unei boli cardiovasculare și 598 din cauza unei boli coronariene. Comparativ cu persoanele cu un nivel foarte scăzut al LDL-C, de sub 100 de miligrame pe decilitru (mg/dL) de sânge, persoanele cu un nivel de LDL-C de 100 la 159 mg/dL au avut un risc de deces provocat de o boală cardiovasculată de 30-40% mai mare. În cazul unui nivel al LDL-C de 160-189 mg/dL, persoanele au avut un risc de 90% mai mare. Pentru un nivel al LDL-C de cel puțin 190 mg/dL, pentru care recomandările sugerează utilizarea tratamentelor cu statine (medicamente care reduc colesterolul) pentru persoanele care în rest sunt sănătoase, riscul a fost de 70% mai mare.

Comparativ cu persoanele cu un nivel al LDL-C de sub 100 mg/dL, cele cu LDL-C de 100-129% mg/DL au murit din cauza unei boli cardiovasculare cu 1,8 ani mai devreme, iar cele cu LDL-C de cel puțin 160 mg/dL au decedat cu aproximativ patru ani mai devreme, au calculat cercetătorii. Modificarea stilului de viață, cum ar fi evitarea dietelor cu un nivel ridicat de acizi grași trans-saturați, creșterea consumului de fibre, menținerea greutății ideale și activitățile regulate de aerobic pot reduce nivelul de colesterol LDL și au fost asociate cu îmbunătățirea rezultatelor cardiovasculare, a arătat autorul principal al studiului, dr. Shuaib Abdullah, de la University of Texas Southwestern Medical Center din Dallas ați VA North Texas Health Care System.

În sfârșit, un candidat la șefia DNA pe placul lui Toader?

n Paula Tănase se bucură de articole extrem de elogioase din partea luju.ro și Antena 3, cunoscute pentru poziția lor anti- DNA de până acum

Paula Tănase, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galați, și-a depus candidatura la selecția organizată de Ministerul Justiției pentru funcția de șef al DNA. Informația a fost confirmată pentru Agerpres de ministrul Justiției, Tudorel Toader. Tănase a mai candidat la șefia DNA și în 2012. Paula Tănase se bucură de articole extrem de elogioase din partea luju.ro și Antena 3, cunoscute pentru poziția lor anti-DNA. iată un titlu dat de Antena 3 în noiembrie 2017 la un material despre ea: ”Un procuror incoruptibil rupe tăcerea: Numirile șefilor în justiție ar trebui făcute de CSM. Președintele României ar trebui exclus din această ecuație”. Numele mai apare într-o serie de articole publicate pe controversatul site luju.ro, cu titluri precum ”Magistrații onești vor răspundere”. Într-unul dintre ele se spune că ”Procurorul Paula Tănase a devenit ținta sistemului ticăloșit din Ministerul Public”.

Ce spunea Paula Tănase în decembrie 2017: ”Ministrul Justiției a făcut primul pas, într-o reformă absolut necesară care ne privește și care are efecte asupra întregii societăți. Cred că nu e târziu pentru că toți colegii practicieni ai dreptului, avocați, jurnaliști specializați, exponenți ai societății civile, neîncolonați, cu curaj și bună-credință să-și spună opiniile în speranța că poate cel puțin o parte dintre ele pot deveni amendamente. Cei care își cunosc și respecta profesia, nu au motive de îngrijorare vis-a-vis de o schimbare atât de necesară.”

Ea a absolvit, în 1996, Facultatea de Drept de la Iași, al cărei rector este Tudorel Toader. Ministrul justiției a fost, începând cu 1990, pe rând, asistent, lector, conferențiar și profesor universitar acolo.

Ce declara Tănase în 2012, când a candidat prima oară la șefia DNA: „Toate dosarele au fost importante. În cei 16 ani de activitate nu am avut nicio restituire sau achitare în soluțiile de trimitere în judecată dispuse. Pot să vă spun că am avut perioade în care am soluționat peste 1.000 de dosare, cu stoc zero de la o săptămână la alta. Asta nu poate fi decât o dovadă de abnegație și pasiune pentru meserie”, a precizat procuroarea. Procuroarea din Galați este vicepreședinte al Asociației Magistraților din România.

Culmea sfidării în Ministerul Educației

Mircea Beuran, primul plagiator la nivel înalt anchetat în România, propus de ministrul Educației în conducerea instituției care analizează plagiatele

Ministerul Educatiei vrea sa schimbe conducerea CNATDCU. ​​Mircea Beuran intră în conducerea CNATDCU și preia președinția comisiei de specialitate Medicină din aceeași instituție care are rolul să analizeze plagiatele. Prevederea face parte dintr-un ordin pus în dezbatere publică de ministrul Educației, Valentin Popa. Oficialul propune ca fostul ministru al Sănătății din guvernul Cioloș Achimaș-Cadariu Patriciu-Andrei să fie vicepreședinte al comisiei de Medicină, scoate experții străini din conducerea CNATDCU și realizează modificări importante în comisiile care stabilesc ce criterii trebuie să respecte tinerii pentru a ajunge profesori universitari, validează sau nu o teză de doctorat și dau verdictele de plagiat.

Amintim că Mircea Beuran a fost implicat în primul scandal amplu de plagiat din România. Fost ministru al Sănătății în perioada 2003-2004, Beuran a fost găsit vinovat de plagiat de către o comisie Universității de Medicină și Farmacie (UMF) „Carol Davila“ din București, după cum a relatat la acea vreme Curierul Național. Comisia de anchetă a stabilit în 2003 că Beuran a plagiat o lucrare publicată în Statele Unite și a propus desfacerea contractului de muncă, potrivit «Ziarul de Iași». După acuzații, Beuran a demisionat din funcția de ministru al Sănătății.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un Ordin de ministru care modifică anexele 2 și 3 ale Ordinului nr. 4.106/2016 privind componența Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Acesta este forul care analizează sesizările de plagiat și decide ce este și ce nu este plagiat, tot această instituție elaborează criteriile în baza cărora profesorii universitari acced într-o funcție superioară și este instituția care validează sau nu tezele de doctorat.

Un bărbat s-a înecat la Costinești. Numărul înecaților pe Litoral a ajuns la 20

Un bărbat de aproximativ 40 de ani s-a înecat ieri la Costinești, cadrele medicale încercând în zadar resuscitarea lui. Este al doilea de caz de înec pe litoral în această zi. Numărul persoanele înecate în mare de la începutul sezonului estival a ajuns la 20. Potrivit reprezentanților Ambulanței Constanța, cadrele medicale au fost solicitate să intervină marți în zona Golful Francezului, la o persoana aflată în pericol de înec. La fața locului s-au deplasat un echipaj SMURD și o ambulanță a Serviciului Județean, cadrele medicale începând manevrele de resuscitare. După câteva zeci de minute a fost declarat decesul bărbatului de aproximativ 40 de ani. Acesta este cel de-al doilea caz de înec în cursul acestei zile, după un adolescent de aproximativ 18 ani la Olimp. De la începutul sezonului estival 20 de persoane s-au înecat în mare.

Romanul "Enigma Otiliei" în benzi desenate

Romanul "Enigma Otiliei", de George Călinescu, a fost lansat ieri, la 80 de ani de la prima apariție, într-o nouă interpretare: cea a benzilor desenate, la Muzeul Vârstelor găzduit de Casa Filipescu-Cesianu din Capitală. Mihai Ionuț Grăjdeanu (desenator "Istoria alternativă a Literaturii Române în benzi desenate") este autorul benzilor desenate. "Comics Didactic" volumul 2, cuprinde romanul "Enigma Otiliei" care a fost transpus în pagini de bandă desenată ce păstrează textul original. Autorul de benzi desenate Mihai Ionuț Grăjdeanu a demarat în anul 2012 un proiect educațional numit "Comics Didactic". Volumele incluse în proiect transformă lectura în plăcere, iar personajele din operele literare românești pot deveni acum la fel de îndrăgite și populare precum eroii de bandă desenată din literatura universală. Mihai Ionuț Grăjdeanu (n. 1987), autor prolific de bandă desenată si romane grafice, este implicat în multiple proiecte editoriale, precum "Legendele Dacilor" si "Comics Didactic". Participă la expoziții personale și de grup în țară și peste hotare. În 2016, el a reprezentat România la Festivalul Internațional de Benzi Desenate din Bruxelles, Belgia. În 2017 a reprezentat România la Salonul de Benzi Desenate din Veles, Macedonia, unde a primit Premiul organizatorilor. Susține ateliere de benzi desenate în cadrul festivalurilor, în școli, muzee și teatre din întreaga țară.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.