Lords of The Ring de Zarnesti
O familie din Zarnesti are un atelier unic in Romania, unde sint confectionate arme, armuri,
steaguri si vestimentatie medievala pentru printese si domnite, scutieri si cavaleri, destinate in
principal pietei din Germania, festivalurilor medivale din Sighisoara, Sibiu, Risnov sau
Suceavadar, dar si studiourilor de film de la Hollywood. Mama si una dintre fiicele familiei Feraru
din Zarnesti sint croitorese. Brodeaza si croiesc rochii de domnite, steaguri si corturi medievale.
Tatal este in atelierul de fierarie, unde confectioneaza palose, scuturi si armuri. Exact asa cum
purtau cavalerii secolelor XII - XVI. Singurul baiat al familiei se ocupa de pielarie si vopsitorie.
Cealalta fiica, Stefania, este "rotita" care pune totul in miscare, ocupandu-se de partea
administrativa si de tot ce inseamna alergatura. Atelierul din Brasov, care este, de fapt, fratele mai
mic al unei firme din Germania, numita Historica, are aproximativ zece angajati in total si
functioneaza pe patru sectiuni de productie: croitorie, fierarie, timplarie si pielarie-vopsitorie. "Nu
suportam kitsch-urile si tot ce vedeti aici sint replici dupa arme sau imbracaminte care au existat
cindva", se mindreste Stefania Feraru. Modelele sint alese dupa o documentare riguroasa: carti
de istorie si plimbari prin muzee din lume, iar armura fabricata aici a fost folosita de studiouri
cinematografice de la Hollywood. "Ciocanele si securile au inarmat orcii din «Lords of The Ring»,
iar cateva palose, scuturi si armuri au fost folosite in «Braveheart». Coiful a fost pentru Carol cel
Mare, in «Regii blestemati»", spune Stefania. La timplarie se construiesc jucarioare din lemn,
rame pentru corturi, dar si mobilier.
Culori si blazoane
Un capitol aparte il constituie vestimentatia medievala pentru printese si domnite, cavaleri sau
scutieri. Un element al distinctiei de clasa era, fara indoiala, culoarea vesmintelor. Iar totul trebuie
sa se incadreze in tiparele vremurilor medievale. De exemplu, in anii 700 - 800 culorile
predominante erau negru, alb, gri si bej, deoarece se foloseau ca materiale cinepa si inul, in
principal. Mai tirziu, la inceputul secolului al XII-lea, au aparut culorile aprinse care au inceput sa
joace un rol al distinctiei de clasa. "Costumele clasei de sus aveau specificul lor si purtau
obligatoriu blazonul clasei de unde proveneau. De fapt, intreaga costumatie a unui cavaler
respecta culorile blazonului. Era chiar un fel de cod de identificare dupa culori", spune Stefania.
Rosu, albastru, verde. Acestea erau culorile pentru nobili. Si totodata, vesmintele dintr-o singura
bucata. Clasa de jos isi croia imbracamintea doar din petece de materiale aruncate de cei bogati.
Pe de alta parte, armele, replici fidele ale celor "adevarate", sint confectionate dintr-un material
numit larp. Acesta este un polirem special, ca un burete, dat cu latex si fibra de sticla pentru
intarire. Pot fi lovite, dar nu provoaca rani adversarilor. Ele sint trimise in Germania, unde sint
folosite in turniruri, la care participa, saptaminal, mii de persoane.